W poniedziałek, 6 października 2025, amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corporation (część Lockheed Martin) zaprezentowała rodzinę skalowalnych bezzałogowych stałopłatów w układzie latającego skrzydła (rotor blown wing) pionowego startu i lądowania (VTOL) o nazwie Nomad.
Jedna z proponowanych aplikacji z uzbrojeniem / Grafiki: Sikorsky Aircraft Corporation
Wywodzić ma się ona od oblatanego w styczniu br. prototypu o rozpiętości skrzydeł kompozytowych 3,14 m (wcześniej testowano mniejszy demonstrator technologii), opracowanego na potrzeby programu morskich bezzałogowców pionowego startu i lądowania o kryptonimie ANCILLARY (AdvaNced airCraft Infrastructure-Less Launch And RecoverY) na rzecz Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency).
Wspólną cechą nowej rodziny bezpilotowców ma być para śmigieł z płatowcem łączącym cechy śmigłowca i samolotu, czyli wszechstronność startu i lądowania oraz lotu w zawisie z dużym zasięgiem i wysoką prędkością maksymalną. Rodzina Nomad ma być sterowana za pomocą system autonomii lotu z oprogramowaniem MATRIX spółki Sikorsky, który umożliwia autonomiczną nawigację statku powietrznego w trakcie lotu.
Używamy terminu ‘rodzina’, aby wskazać na kluczową cechę projektu: możliwość skalowania jego rozmiarów z małego bezzałogowego statku powietrznego Grupy 3 do rozmiaru odpowiadającego śmigłowcowi Black Hawk — powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky. Powstająca rodzina dronów Nomad będzie elastycznymi, niezależnymi od pasa startowego statkami powietrznymi, które można dowolnie przemieszczać, zdolnymi do wykonywania misji lądowych i morskich w siłach zbrojnych, służbah bezpieczeństwa narodowego, leśnych i cywilnych. Nomad będą mnożnikiem sił, uzupełniającym misje samolotów takich jak Black Hawk, aby zachować przewagę strategiczną w Indo-Pacyfiku i w szerszych regionach.
10 marca br. spółka Sikorsky ogłosiła udany, rozszerzony test w locie wspomnianego prototypu Nomad 50 o rozpiętości skrzydeł 3,14 m. Dziś Sikorsky buduje prototyp Nomad 100. Jest to wariant Grupy 3 o rozpiętości skrzydeł 5,49 m, a pierwszy lot spodziewany jest w nadchodzących miesiącach. Jest opracowywany dla programu agencji DARPA o kryptonimie EVADE (rozwinięcie ANCILLARY) w ramach którego testowane będą 150-koilogrmowe konstrukcje z napędem wysokoprężnym.
Wizualizacja rodziny Nomad w porównaniu z sylwetką człowieka
Bezzałogowe statki powietrzne Nomad będą przeznaczone do celów rozpoznawczych, wsparcia bojowego, misji logistycznych i nie tylko. Do potencjalnych zastosowań wskazuje się misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), monitorowanie gaszenia pożarów, reagowanie humanitarne i nadzór nad rurociągami. Duże warianty umożliwią dalekosiężne misje wywiadowcze, obserwacyjne i rozpoznawcze oraz współpracę z samolotami załogowymi w ramach koncepcji MUM-T (Manned/Unmanned Teaming).
Rodzinę Nomadów można skalować z Grupy 3 (od 25 kg do 600 kg) do Grupy 4/5 (ponad 600 kg). Rodzina Nomadów zasilana będzie oszczędnymi hybrydowo-elektrycznymi układami napędowymi, przy czym większe warianty charakteryzować się będą konwencjonalnym układem napędowym.
Technologia MATRIX, opracowana przez Sikorsky Innovations i DARPA, jest systemem otwartym, który umożliwia bezproblemową integrację ze śmigłowcami i samolotami. MATRIX został już zademonstrowany w wielu zastosowaniach, w tym w gaszeniu pożarów z powietrza, logistyce i mobilności powietrznej (Rain i Sikorsky testują technologie gaszenia pożarów z autonomicznym Black Hawk).
Nomad oznacza nowy przełom dla Sikorsky i nowej generacji autonomicznych dronów o dużej długotrwałości lotu – powiedział Dan Shidler, dyrektor działu Advanced Programs. Działamy w oparciu o opinie Pentagonu, przyjmując szybkie podejście i tworząc rodzinę dronów, które mogą startować i lądować praktycznie wszędzie oraz wykonywać misję – wszystko autonomicznie i w rękach żołnierzy, piechoty morskiej, marynarzy i lotników.
Jeśli chodzi o największy wariant Grupy 4 to spółka zakończyła wstępny przegląd projektu, prowadzi rozmowy z kilkoma potencjalnymi klientami, w tym jednym cywilnych oraz planuje budowę demonstratora technologii. Jeśli rodzina Nomad odniesie sukces, nie wyklucza się budowy jeszcze większego statku powietrznego np. do transportu pasażerów lub jeszcze większych ładunków, np. w zakresie ratownictwa bojowego (CSAR).
Introducing the Nomad™ family of rotor blown wing drones. See how this revolutionary family of systems is designed to provide unparalleled capabilities across a wide range of missions.
— Sikorsky (@Sikorsky) October 6, 2025
