Przejdź do serwisu tematycznego

DARPA: Sześciu w programie bezzałogowców pionowego startu ANCILLARY

Amerykańska agencja DARPA wybrała oferty sześciu spółek w programie morskich bezzałogowców pionowego startu i lądowania o kryptonimie ANCILLARY.

W środę, 22 maja 2024, amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) poinformowała, że wybrała oferty spółek Sikorsky Aircraft Corporation (część Lockheed Martin), Northrop Grumman, AeroVironment, Griffon Aerospace, Karem Aircraft i Method Aeronautics, w programie morskich bezzałogowców pionowego startu i lądowania o kryptonimie ANCILLARY (AdvaNced airCraft Infrastructure-Less Launch And RecoverY) (Aurora w kolejnym etapie programu SPRINT X-Plane agencji DARPA).

Propozycja Sikorsky / Grafika: Sikorsky Aircraft Corporation

Do fazy 1B programu przeszło łącznie sześć koncepcji. Nie poinformowano o szczegółach, ale wiadomo, że fazie 1A brały też udział AVX Aircraft, Leidos i Piasecki Aircraft.

Program zakłada opracowanie lekkiego samolotu bezzałogowego o dużej ładowności i długotrwałości lotu, zdolnego do operowania z pokładów okrętów nawodnych.

Celem programu ANCILLARY jest trzykrotne zwiększenie możliwości małych bezzałogowych systemów powietrznych pionowego startu i lądowania w porównaniu z obecnymi najnowocześniejszymi konstrukcjami – powiedział Steve Komadina, menadżer programu ANCILLARY w agencji DARPA. Nasi wykonawcy szukają innowacyjnych sposobów na zwiększenie masy ładunku oraz zasięgu/wytrzymałości małych bezzałogowców startujących z okrętów za pomocą nowatorskich konfiguracji, napędu i elementów sterujących, jednocześnie eliminując potrzebę stosowania specjalnej infrastruktury.

W fazie 1B wykonawcy będą kontynuować projektowanie, analizy i testy zmniejszające ryzyko dla demonstratora samolotu (X-Plane), aby zweryfikować technologie dla przyszłego operacyjnego bezzałogowca, który będzie można rozmieścić na okrętach marynarki wojennej (US Navy) bez użycia dużych wyrzutni mechanicznych i sprzętu do lądowania/odzyskiwania. Statek powietrzny ma startować i lądować jak śmigłowiec, ale wykonywać lot poziomy jak niewielki samolot, przenosząc w razie potrzeby znaczny ładunek użyteczny.

Rój takich małych bezzałogowców będzie można wystrzelić z okrętu, aby zapewnić zdolności F2T2 poza linią wzroku (poszukiwanie, identyfikacja, śledzenie i namierzenie) jednostek nawodnych będących przedmiotem zainteresowania dowódcy okrętu – powiedziała Komadina. Chociaż przewidujemy, że program ten prawdopodobnie wesprze misje US Navy i US Marine Corps, odkryliśmy, że inne służby są bardzo zainteresowane możliwościami, jakie ta technologia może zapewnić w różnorodnych misjach, w tym w logistyce, uderzeniach i zastosowaniach specjalnych przez US Army, US Air Force, US Special Command i Coast Guard.

Oczekujemy, że możliwości operacyjne w ramach ANCILLARY zostaną zwiększone dzięki innym technologiom opracowywanym w różnych instytucjach badawczych Departamentu Obrony, takim jak postęp w czujnikach, walce elektronicznej, a zwłaszcza autonomii i sztucznej inteligencji – powiedziała Komadina.

W fazie 1B wskazane podmioty opracują szczegółowe projekty i po jej zakończeniu, w ciągu 10 miesięcy, jeden wykonawca przejdzie do fazy 2, w które wyprodukuje statki powietrzne do testów w locie.

Propozycja Sikorsky / Grafika: Sikorsky Aircraft Corporation

Sikorsky/Lockheed Martin

Zgodnie z informacją prasową Lockheed Martin, Sikorsky zaoferowała stałopłat w układzie latającego skrzydła w układzie rotor blown wing z dwoma silnikami, który według inżynierów spółki ma zmniejszyć opór aerodynamiczny skrzydła w trybie zawisu i podczas przechodzenia do lotu poziomego.

Projekt to tylko jeden z wielu sposobów, w jaki Sikorsky rozwija technologie bezpieczeństwa i innowacje XXI wieku, powiedział Igor Cherepinsky, dyrektor grupy szybkiego prototypowania w Sikorsky Innovations.

Trwają testy w locie, które mają na celu sprawdzenie, czy nasz bezzałogowiec ze skrzydłem rotor blown wing umieszczonym na ogonie może stabilnie wystartować i wylądować pionowo oraz efektywnie latać poziomo – powiedział Cherepinsky. Kluczowymi czynnikami zapewniającymi zwrotność lotu i przyszłą skalowalność pojazdu są nasz autonomiczny system sterowania lotem MATRIX oraz system przegubowego wirnika podobny do tych w tradycyjnych śmigłowcach (Bezzałogowy Black Hawk po raz pierwszy z ładunkiem).

Na potrzeby trwających obecnie testów w locie Sikorsky wykonuje loty demonstratorem technologii, zasilanym akumulatorowo. Jeśli zostanie wybrany do produkcji pojazdu powietrznego w fazie 2, Sikorsky planuje zbudować 300-funtową (136 kg) wersję hybrydowo-elektryczną przenoszącą 60-funtowy (27 kg) ładunek do misji ISR (zwiad, obserwacja i rozpoznanie).

Zdjęcie: Northrop Grumman

Northrop Grumman

Z kolei spółka Northrop Grumman poinformowała, że na tym etapie programu pokieruje zespołem we współpracy ze spółkami Leigh Aerosystems i Near Earth Autonomy opracuje koncepcję statku powietrznego z czterema wirnika do lotu pionowego i jednym odpychającym do lotu poziomego.

Według doniesień demonstrator będzie w stanie unieść 60-funtowy (27-kg) ładunek ISR i wykonać ponad 20 godzinny ciągły lot przy zasięgu do 100 mil morskich.

Podobną konfigurację opracowała spółka Volansi, której bezzałogowiec był testowany w 2021 w rejonie Key West na Florydzie przez US Navy i US Coast Guard.

Grafika: DARPA

Inni oferenci

O ile brak obecnie informacji o szczegółach ze strony innych oferentów, to DAPRA opublikowała grafikę prezentującą zatwierdzone koncepcje (patrz wyżej).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Jeszcze bardziej kompaktowa wersja radaru Saab Giraffe 1X

Podczas nadchodzących targów Eurosatory 2024 w Paryżu, szwedzka spółka Saab Defence and Security zaprezentuje jeszcze bardziej kompaktową wersję radiolokatora Giraffe 1X…

Leopard 2A8: Sukces w Norwegii, fiasko we Włoszech

Niemiecko-francuska grupa KNDS porozumiała się z norweską spółką Ritek w sprawie uruchomienia produkcji licencyjnej Leopardów 2A8NO, natomiast negocjacje w tej sprawie z włoską spółką Leonardo…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X