W środę, 29 października 2025, Sztab Generalny Wojska Polskiego (SG WP) potwierdził w mediach społecznościowych, że w Stanach Zjednoczonych już łącznie oblatano siedem egzemplarzy samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Husarz, z łącznie 32 w wersji F-35A Block 4, zamówionych 31 stycznia 2020 przez Ministerstwo Obrony Narodowej za 4,6 mld USD (17,9 mld zł).
BLUE SKIES 3506 & 3507!
Kolejne dwa polskie F-35 wzbiły się w niebo! Już siedem polskich Husarzy opuściło linie produkcyjne Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie. Cztery z nich wspomagają szkolenia pilotów w bazie lotniczej Ebbing, wkrótce dołączą do nich trzy kolejne maszyny.
Od pierwszego lotu polskiego pilota F-35 minęło zaledwie dziewięć miesięcy, a już dwóch pilotów ukończyło kurs instruktora, dwóch kolejnych szkoli się na ten sam poziom, a kolejni dwaj rozpoczęli kurs konwersji na F-35.
W USA szkoli się też kilkudziesięcioosobowy zespół techników, inżynierów i personel wsparcia – część z nich właśnie rozpoczęła praktyczne zajęcia w Ebbing.
Wszyscy czekamy do maja przyszłego roku, kiedy to pierwsze maszyny V generacji powinny trafić do Polski.
Sztab Generalny Wojska Polskiego
Przypomnijmy, że 20 i 21 października spotterzy lotniczy udokumentowali obloty z lotniska NAS Joint Reserve Base Fort Worth przy zakładzie FACO Fort Worth w Teksasie, należącego do spółki Lockheed Martin Aeronautics (część Lockheed Martin) piątego i szóstego egzemplarza (odpowiednio nr fabrycznym AZ-05 i taktycznym 3505 oraz AZ-06/3506). Najnowsza informacja SG WP oznacza, że dołączył do nich siódmy (AZ-07/3507).
Dołączyły one do czterech wcześniej oblatanych egzemplarzy. Pierwszy został oblatany egzemplarz AZ-02/3502, co miało miejsce 2 grudnia 2024, a jako drugi AZ-01/3501 – 3 grudnia, który był pierwszym zaprezentowanym samolotem dla Polski podczas uroczystości roll-outu z 27 sierpnia 2024. 17 grudnia 2024 pojawiła się informacja o oblocie trzeciego, AZ-03/3503, z kolei 4 lutego br. potwierdzono oblot czwartego, AZ-04/3504.
Tymczasem 25 września br. podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w ramach Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, poinformowano, że poza wcześniejszymi 4. egz. F-35A, w bieżącym roku zostaną dostarczone (jeszcze w USA) kolejne 3 egz. (co oznacza, że do końca roku nastąpi oblot siódmego – przyp. red.). Następnie w 2026 producent dostarczy kolejne 3 egz., dzięki czemu liczba wzrośnie do 10 egz. W roku 2027 planowane jest dostarczenie 16 egz., w związku z czym łącznie będzie to 26. W roku 2028 przekazane zostaną 4 egz. (łącznie wzrośnie do 30), a w roku 2028 ostatnie dwa.
Jeśli chodzi o przebazowanie do kraju, to pierwsze dwa trafią do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w maju 2026, następne dwa w lipcu 2026 – gdzie zostanie sformowana pierwsza eskadra. Z kolei druga eskadra zostanie skompletowana w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
Połowa samolotów dla Polski powstaje we wspomnianym FACO Fort Worth w Teksasie, a druga połowa w FACO Cameri we Włoszech. Zgodnie z harmonogramem, docelowo osiem egzemplarzy będzie stacjonowało w bazie lotnictwa Gwardii Narodowej Ebbing w celu wsparcia programu szkoleń do 2027.
BLUE SKIES 3506 & 3507 !
Kolejne dwa polskie F-35 wzbiły się w niebo! Już siedem polskich Husarzy opuściło linie produkcyjne Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie. Cztery z nich wspomagają szkolenia pilotów w bazie lotniczej Ebbing, wkrótce dołączą do nich trzy kolejne maszyny.… pic.twitter.com/CC43AWjzv8— Sztab Generalny WP (@SztabGenWP) October 29, 2025
AKTUALIZACJA
W oddzielnej informacji prasowej, SG WP poinformował o szczegółach:
- AZ-05, AZ-06 i AZ-07 zostaną przebazowane do Ebbing na przełomie listopada i grudnia br.;
- AZ-08 trafi do Ebbing w lutym 2026;
- dwóch pilotów ukończyło kurs instruktorski;
- kolejnych dwóch pilotów – docelowo instruktorów – rozpoczęło kurs konwersji, tzw. „transition”;
- szkolenie w USA ukończyli już administratorzy systemów wsparcia eksploatacji oraz personel zabezpieczenia logistyczno-technicznego;
- w trakcie szkolenia są technicy i inżynierowie służby inżynieryjno-lotniczej różnych specjalności oraz personel wspierający. Część personelu SIL rozpoczęła praktyczną część szkoleniową w Ebbing;
- dostawy kolejnych 14 egz. (od AZ-09 do AZ-23) będą realizowane bezpośrednio do kraju;
- po zakończeniu szkolenia w USA w trzecim kwartale 2027 – samoloty od AZ-01 do AZ-08 zostaną przebazowane do kraju.
Kolejne dwa polskie F-35 wzbiły się w niebo! Już siedem polskich Husarzy opuściło linie produkcyjne Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie. Cztery z nich wspomagają szkolenia pilotów w bazie lotniczej Ebbing, wkrótce dołączy do nich trzy kolejne maszyny.
Od pierwszego lotu… pic.twitter.com/6Y6mHCyKdj
— Sztab Generalny WP (@SztabGenWP) October 30, 2025
Czytaj także:
-
- Pierwszy polski pilot ukończył kurs instruktorski na F-35A Husarz
- MON: Jest zgoda i stabilne finansowanie dla zakupu pocisków AIM-120D-3 AMRAAM do F-35
- Kolejne miliardy na produkcję samolotów F-35 Lightning II
- Umowa na dużą partię bomb GBU-39/B SDB I dla polskich F-35
- Wzmocnienie operacyjności polskich F-35: Umowa na kontenery SAPF
- Pakiet ulepszeń do silników polskich F-35A Husarz
- Umowa produkcyjna na polskie AIM-120C-8 AMRAAM




