W poniedziałek, 3 marca 2025, szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała, że otrzymała umowę o wartości 1,7 mld SEK (637,804 mln zł) od spółki joint venture Taurus Systems na 10-letnie wsparcie eksploatacji i modernizację niemieckich lotniczych pocisków manewrujących Taurus KEPD 350.
Zdjęcie: Saab Defence and Security
Zamówienie, które będzie realizowane w latach 2025-2035, obejmuje znaczące ulepszenia systemowe i modernizację pocisków Taurus KEPD 350 będących na wyposażeniu niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe), a także dziesięcioletnie wsparcie techniczne i materiałowe w cyklu życia.
Saab otrzymał zamówienie od niemieckiego głównego wykonawcy Taurus Systems, spółki joint venture między MBDA Deutschland (pierwotnie LFK-Lenkflugkörpersysteme) i Saab Bofors Dynamics (pierwotnie Bofors Missiles). Jest to wynika zamówienia ze strony Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) w Taurus Systems, a środki na ten cel zostały zatwierdzone przez komisję budżetową (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu) 18 grudnia 2024.
Taurus KEPD 350 umożliwia użytkownikowi rażenie celów na dużych odległościach istotnych dla najbardziej wymagających operacji powietrznych. Najnowsze modyfikacje zapewnią niemieckim siłom powietrznym znaczące ulepszenia, powiedział Görgen Johansson, szef działu biznesowego Dynamics w Saab.
Taurus KEPD 350
Pociski o obniżonym przekroju radarowym typu Taurus KEPD 350 (Target Adaptive Unitary and dispenser Robotic Ubiquity System – Kinetic Energy Penetration Destroyer) zostały opracowane przez spółkę joint venture Taurus Systems złożoną z LFK-Lenkflugkörpersysteme (obecnie MBDA Deutschland) i Bofors Missiles (obecnie Saab Bofors Dynamics, część Saab Defence and Security).
Pocisk ma 5,1 m długości, 1,015 m średnicy (w tym 0,63 m szerokości i 0,32 m wysokości kadłuba), 2,065 m rozpiętości skrzydeł i 1400 kg masy. Napęd stanowi silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy Williams F121-WR-115 o ciągu 6,67 kN, który zapewnia zasięg lotu ponad 500 km, na pułapie minimalnym 30-40 m i prędkość Ma0,6-0,95.
Jest uzbrojony w dwustopniową (tandemową) głowicę bojową MEPHISTO (Multi-Effect Penetrator, HIgh Sophisticated and Target Optimised) o masie 481 kg z prekursorem penetrującym ścianę celu i ładunkiem zasadniczym detonującym w jego wnętrzu oraz programowalny inteligentny zapalnik uniwersalny PIMPF w technologii SHAFT (Smart Hard target Attack Fuzing Technology).
Pocisk używa kombinowanego systemu nawigacji Tre-Tec, złożonego z nawigacji zliczeniowej, satelitarnej GPS (12-kanałowej), radiowysokościomierza oraz elektrooptycznego systemu dopasowania obrazu TERPROM, porównującego fotografie satelitarne zapisane w pamięci komputera pocisku z obrazem rzeczywistym celu (czujnik oparty na antymonku indu i pracujący w paśmie 3-5 µm). Celność wynosi ok. 3 m.
Niemcy zamówiły 600 pocisków za 570 mln EUR (po cenie jednostkowej 950 tys. EUR) z dostawami w latach 2005-2010, które trafiły na uzbrojenie wspomnianych Tornado IDS (a w przypadku samolotów Typhoon wkrótce ma zakończyć się integracja). Jeden samolot może przenieść maksymalnie dwa pociski na węzłach podskrzydłowych.
Pociski trafiły też na eksport do Korei Południowej (wariant Taurus KEPD 350K z nawigacją GPS z SAASM od Rockwell Collins) na wyposażenie F-15K Slam Eagle (zamówiono 280 pocisków) oraz do Hiszpanii na EF-18 Hornet (zamówiono 43 pociski). Powstał też mniejszy wariant Taurus KEPD 350MR (aka. KEPD 350K-2) o zasięgu zredukowanym do 300 km, który trafi na nowe południowokoreańskie KF-21 Boramae oraz FA-50 Block 20.
Tymczasem nadal nie wiadomo co z zapowiedzianym 25 października 2024 przez federalnego ministra obrony Niemiec Borisa Pistoriusa zamówieniu na nawet 600 nowej generacji pocisków manewrujących dalekiego zasięgu Taurus Neo za około 2,1 mld EUR (wówczas 9,12 mld zł). Nie można wykluczyć, że może to być właśnie omawiana modernizacja.