Przejdź do serwisu tematycznego

Saab opracuje koncepcję szwedzkiego samolotu bojowego nowej generacji

Szwedzka Administracja Zamówień Obronnych FMV zleciła spółce Saab Defence and Security rozpoczęcie badań nad koncepcją szwedzkiego samolotu bojowego nowej generacji.

W piątek, 22 marca, szwedzka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu umowy o nieujawnionej wartości z Administracja Zamówień Obronnych FMV (Försvarets Materielverk) na rozpoczęcie badań nad koncepcją szwedzkiego samolotu bojowego nowej generacji. Okres obowiązywania umowy to lata 2024-2025.

Model w skali bezzałogowego statku latającego Saab FCAS (Future Combat Air System) / Zdjęcia: Gripen News

Umowa obejmuje badania koncepcyjne załogowych i bezzałogowych rozwiązań w systemie perspektywy opracowania systemu uzbrojenia, rozwoju technologii i demonstracji w locie. Saab będzie ściśle współpracować z FMV, szwedzkimi siłami zbrojnymi, Szwedzką Agencją Badań Obronnych (Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI), brytyjską międzynarodową spółką GKN Aerospace i innymi partnerami branżowymi.

Saab ma silną pozycję, a po opracowaniu Gripen E i GlobalEye dysponujemy zaawansowaną technologią i know-how inżynieryjnym, aby rozwinąć przyszłą koncepcję myśliwca. Oznacza to, że będziemy nadal dostarczać innowacyjne rozwiązania, aby zaspokoić przyszłe potrzeby operacyjne szwedzkich sił zbrojnych i innych klientów – mówi Lars Tossman, szef działu biznesowego Saab Aeronautics.

Saab będzie dalej rozwijać współpracę z interesariuszami pracującymi z nowymi i przełomowymi technologiami, które będą odgrywać ważną rolę w przyszłych systemach samolotów bojowych. Saab zbada również platformy innowacji, w tym inicjatywę rządu szwedzkiego w zakresie innowacji obronnych oraz akcelerator innowacji obronnych NATO.

Badania koncepcyjne zawarte w tej umowie odbędą się równolegle z modernizacją samolotów wielozadaniowych JAS 39C/D Gripen i wprowadzeniem JAS 39E Gripen w Szwecji i Brazylii (Węgry zwiększą liczbę Gripenów, Szwecja: Starsze Gripeny dłużej w służbie, Pierwszy JAS 39E Gripen przekazany szwedzkiemu FMV).

Analiza

Szwedzki rząd wycofał się z europejskiego programu samolotu nowej generacji Tempest (obecnie program został wchłonięty przez inicjatywę GCAP). Tymczasem w połowie ub. r. zadeklarowano, że wybór partnera zagranicznego w krajowym programie samolotu bojowego 6. generacji ma nastąpić wkrótce.

Co ciekawiej, 7 lutego 2024 pojawiły się fotografie testowanego w tunelu aerodynamicznym modelu w skali bezzałogowego statku latającego FCAS (Future Combat Air System) spółki Saab Defence and Security. Ma to być samolot o napędzie odrzutowym zdolny osiągać prędkość ponaddźwiękową, który może pełnić rolę tzw. lojalnego skrzydłowego (Loyal Wingman) dla samolotów załogowych.

Istnienie prac Saaba w tym obszarze jest znane publicznie od co najmniej września 2022, gdy została przedstawiona część prac naukowych spółki na 33. Kongresie Międzynarodowej Rady Nauk Aeronautycznych (International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS), która odbyła się w Sztokholmie.

Przedstawiciele Saaba informowali wówczas o przyspieszenie procesu projektowania wykorzystując różne poziomy obliczeniowych narzędzi dynamiki płynów i testy w tunelu aerodynamicznym z wykorzystaniem rozległych technik wytwarzania przyrostowego (addytywnego, potocznie: drukowanie 3D) (Elementy kadłubów Gripenów z drukarki 3D).

Wyjaśniono, że FCAS obejmuje ciągłe badanie nowych koncepcji i ocenę ich skuteczności operacyjnej w różnych scenariuszach, przy czym obecna koncepcja jest dojrzewała znacznie bardziej niż inne.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X