W piątek, 26 lipca 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że pierwsza grupa rumuńskich pilotów zakończyła kurs w nowym europejskim centrum szkoleniowym F-16, czyli EFTC (European F-16 Training Centre) w 86. bazie lotniczej Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă). Inicjatywę powołania EFTC podjęło się Królestwo Niderlandów, przekazując 14 samolotów F-16 – pierwsze z nich dotarły 7 listopada 2023.
Piloci rumuńscy przechodzą szkolenia na F-16 w związku odkupieniem 4 listopada 2022 przez rząd w Bukareszcie za 388 mln EUR (wówczas 1,81 mld zł) 32 używanych norweskich F-16AM/BM Block 20 MLU dla dwóch eskadr, które dołączają do 17 posiadanych F-16AM/BM Block 15 MLU. Pierwszy eks-norweski samolot odebrano 29 listopada 2023, a jego przylot trzech do kraju nastąpił 19 kwietnia 2024. W latach 2030. planowane jest wdrożenie nawet 48 F-35A Lightning II.
Jak informuje Lockheed Martin, program szkoleniowy rumuńskich pilotów obejmował m.in. pomyślnie przeprowadzone nocne misje szkoleniowe i przeprowadzenie różnych ćwiczeń szkoleniowych powietrze-powietrze z innymi siłami powietrznymi NATO. Jak dodano, te postępy zwiększają taktyczną biegłość rumuńskich pilotów i gotowość operacyjną, wzmacniając przywództwo Lockheed Martin w zakresie szkolenia lotnictwa wojskowego i jego rolę we wzmacnianiu zdolności obrony powietrznej kraju.
OJ Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Integrated Fighter Group, który obejmuje program F-16 w Lockheed Martin, stwierdził:
Ten kamień milowy zwiększa zdolności obrony powietrznej Rumunii i gotowość do misji dzięki naszym rozwiązaniom szkoleniowym XXI wieku. Doceniamy zaufanie Rumunii do nas i zobowiązujemy się do wspierania ich pionierskich wysiłków, w tym do zorganizowania pierwszego europejskiego centrum szkoleniowego F-16, które podkreśla ich strategiczne znaczenie w ramach NATO i europejskiej obrony.
Tymczasem drugi kurs szkoleniowy rozpoczął się na początku lipca, a kolejny planowany jest we wrześniu. Program jest realizowany we współpracy z podwykonawcami Daedalus Aviation Group, Draken International, GFD (spółka zależna Airbus Defence and Space), ILIAS Solutions i BGI, LLC.
Z usług szkoleniowych EFTC mają też korzystać inni użytkownicy regionalni, tacy jak Polska, Słowacja czy Bułgaria. W ubiegłym roku mówiło się o pilotach ukraińskich, gdyż wraz z Danią i przy wsparciu Stanów Zjednoczonych, Królestwo Niderlandów odpowiada za koordynację europejskich wysiłków mających na celu wyposażenie Ukrainy w samoloty wielozadaniowe F-16 Fightning Falcon. Do tej pory Ukraina otrzymała deklaracje z czterech państw na przekazanie 95 F-16: 19 egzemplarzy z Danii, 24 z Królestwa Niderlandów 22 z Norwegii oraz 30 z Belgii. Dwa tygodnie temu pojawiły się doniesienia medialne, że Grecja może przekazać aż 32 samoloty tego typu, wówczas liczba całkowita wzrośnie do 127.