We wtorek, 23 września 2025, amerykańska korporacja RTX zaprezentowała najnowszą wersję stacji radiolokacyjnej APG-82(V), oznaczoną jako APG-82(V)X, która wykorzystuje antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA w technologii azotku galu (GaN), która zapewnia zwiększony zasięg instrumentalny, wyższą prędkość przetwarzania danych do prowadzenia walki powietrze-powietrze i powietrze-ziemia oraz ulepszone zdolności do prowadzenia walki radioelektronicznej (WRE).
APG-82(V)X ma umożliwiać szybsze wykrywanie, śledzenie i atakowanie celów dzięki wielofunkcyjnej kontroli ognia i możliwościom WRE. Jako zaawansowany radar z anteną AESA (Active Electronically Scanned Array) składa się z tysięcy modułów nadawczo-odbiorczych TRM (Transmitter-Receiver Module) opartych na technologii GaN, które umożliwiają radarowi szybkie przełączanie się między sygnałami nadawczymi i odbiorczymi, zapewniając większą niezawodność i dokładniejsze namierzanie zagrożeń powietrznych, takich jak pociski manewrujące, bezzałogowce i nowoczesne samoloty bojowe.
Ulepszone możliwości tego radaru nowej generacji umożliwią załodze samolotu wykrywanie i atakowanie zagrożeń z większej odległości niż kiedykolwiek wcześniej, zapewniając kluczową przewagę „pierwszego spojrzenia i pierwszego strzału” – powiedział Dan Theisen, prezes działu Advanced Products & Solutions w Raytheon. W miarę ewolucji środowiska zagrożeń ten nowy radar zapewni szybsze podejmowanie decyzji i wyższą świadomość sytuacyjną w spornych środowiskach (bez wywalczonej przewagi powietrznej – przyp. red.).
Radar APG-82(V)X wykorzystuje technologię GaN, która zapewnia większy zasięg bez konieczności stosowania dodatkowej mocy. Jest skalowalny i zbudowany zgodnie ze standardami otwartej architektury, z technologią nowej generacji i zwiększoną szybkością procesora, zapewniając znacznie zwiększone możliwości samolotom obecnej i przyszłej generacji.
Rozwój radarów jest prowadzony w zakładach Raytheon w El Segundo (Kalifornia), a produkcja seryjna będzie będzie odbywać się w Las (Missisipi).
Technologia GaN zapewnia większą efektywność energetyczną i tolerancję termiczną niż w przypadku arsenku galu (GaAs), który jest uważany za standardowy materiał bazowy dla modułów nadawczo-odbiorczych w antenach AESA.
APG-82(V)X to rozwinięcie obecnie wykorzystywanego w samolotach wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II, radaru APG-82(V)1, wcześniej oznaczonego jako AN/APG-63(V)4, który zastąpił radar AN/APG-70 znany we wcześniejszych wersjach F-15.
APG-82(V)1 został one opracowane na zlecenie Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF) w ramach programu modernizacyjnego RMP (Radar Modernization Program) i jest produkowany seryjnie od 2008 przez Raytheon. Został wyposażony w antenę AESA w technologii GaAs, pracującą w paśmie X o zasięgu instrumentalnych 185 km (100 mil morskich). W konstrukcji stacji wykorzystano komponenty radarów AN/APG-79 oraz AN/APG-63(V)3, a także zintegrowano nowy układ chłodzenia oraz filtry RFTF (Radio Frequency Tunable Filters). Oblot F-15E Strike Eagle został oblatany z APG-82(V)1 na pokładzie 18 stycznia 2011.
📰NEWS: Raytheon unveils its new APG-82(V)X radar enhanced with gallium nitride.
Details: https://t.co/A3ioL1NX9P pic.twitter.com/OsqRf9dbZ6
— RTX (@RTX_News) September 23, 2025
Czytaj także:

