W poniedziałek, 26 maja 2025, służba prasowa szwedzkich sił zbrojnych (Forsvarsmakten) poinformowała o rotacji samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39C/D Gripen i personelu wojskowego w ramach misji NATO Air Policing w 22. Bazie Lotniczej w Królewie Malborskim.
Warto odnotować celownik nahełmowy Cobra / Zdjęcia: Forsvarsmakten
Zgodnie z opublikowaną informacją sześć samolotów bojowych i około 120 członków personelu wojskowego, latającego i naziemnego ze Skrzydła Lotniczego Blekinge z bazy lotniczej Ronneby w południowej części Szwecji, zastąpiło siły i środki Skrzydła Lotniczego Norrbotten z bazy lotniczej Luleå-Kallax w północnej części kraju, które przebazowano do Polski 26 marca i wykonywało zadania sojusznicze od 1 kwietnia, wraz z brytyjskimi Eurofighter Typhoon FGR4.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, szwedzka misja wojskowa uczestniczy w operacji obrony powietrznej NATO. Siły te przyczyniają się do ochrony węzła logistycznego w południowo-wschodniej Polsce, wykorzystywanego do wsparcia wojskowego i cywilnego Ukrainy.
Pod skrzydłami można zauważyć pociski rakietowe dalekiego zasięgu klasy powietrze-powietrze MBDA Meteor, podczas gdy podczas pierwszej rotacji przenosiły krótkiego zasięgi Diehl IRIS-T
Możemy wnieść istotny wkład w obronę powietrzną Polski. Kiedy przyczyniamy się do ogólnego odstraszania i obrony NATO, którego częścią jest obecna operacja obrony powietrznej, siły powietrzne wzmacniają również bezpieczeństwo Szwecji, powiedział dowódca kontyngentu Christian Bertilsson. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę z Polską i Wielką Brytanią oraz naszą wspólną misję przyczyniania się do ogólnego odstraszania i obrony NATO.
Przypomnijmy, że 6 marca br. minister obrony Szwecji Pål Jonson informował na konferencji prasowej, że zwrócił się do parlamentu z propozycją wysłania do Polski maksymalnie ośmiu samolotów JAS 39 Gripen w ramach dwóch misji w ramach NATO. Ostatecznie wydano zgodę na sześć.
Wojska lotnicze Królestwa Szwecji (Svenska flygvapnet) dysponują 71 jednomiejscowymi JAS 39C i 24 dwumiejscowymi JAS 39D (z 204 pierwotnie zamówionych, w tym tych wydzierżawionych do Czech i Węgier), a także 3 najnowszymi JAS 39E (z 60 zamówionych + 10 kolejnych w ramach opcji). Pozostaną one w służbie jeszcze w latach 2030., równolegle z wdrażanymi nowej generacji.