14 marca br. Dowództwo Europejskie Stanów Zjednoczonych (US European Command, EUCOM) poinformowało, że dziś nad Morzem Czarnym rosyjski samolot przewagi powietrznej Su-27 zderzył się z amerykańskim bezzałogowym statkiem latającym MQ-9A Reaper, powodując jego katastrofę.
Jak czytamy w opublikowanym komunikacie prasowym, dwa rosyjskie samoloty przewagi powietrznej Su-27 (w kodzie NATO: Flanker) przeprowadziły niebezpieczne i nieprofesjonalne przechwycenie bezzałogowego statku latającego MQ-9A Reaper Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF), który operował w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Czarnym (Koniec produkcji Su-27).
Około godziny 7.03 (czasu środkowoeuropejskiego) jeden z rosyjskich samolotów Su-27 uderzył w śmigło silnika turbośmigłowego Honeywell TPE331-10 napędzającego MQ-9A, zmuszając operatora samolotu do rozbicia go w wodach międzynarodowych.
Dodano, że kilka razy przed zderzeniem, Su-27 zrzucały paliwo i wykonywały manewry przed MQ-9 w lekkomyślny, szkodliwy dla środowiska i nieprofesjonalny sposób. Ten incydent pokazuje brak kompetencji, a także jest niebezpieczny i nieprofesjonalny.
Nasz samolot MQ-9 wykonywał rutynowe operacje w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, kiedy został przechwycony i uderzony przez rosyjski samolot, co doprowadziło do katastrofy i całkowitej utraty MQ-9 — powiedział gen. James B. Hecker, dowódca Sił Powietrznych USA w Europie i Afryce (USAFE-AFAFRICA), podległych EUCOM. W rzeczywistości ten niebezpieczny i nieprofesjonalny czyn Rosjan prawie spowodował katastrofę obu samolotów — zauważył generał.
Amerykańskie i alianckie samoloty będą nadal operować w międzynarodowej przestrzeni powietrznej i wzywamy Rosjan do profesjonalnego i bezpiecznego zachowania — dodał gen. Hecker.
Jak czytamy dalej, incydent ten jest następstwem niebezpiecznych działań rosyjskich pilotów podczas interakcji z samolotami amerykańskimi i sojuszników w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, w tym nad Morzem Czarnym. Te agresywne działania rosyjskich załóg samolotów są niebezpieczne i mogą prowadzić do błędnych obliczeń i niezamierzonej eskalacji.
Na podstawie informacji prasowej
AKTUALIZACJA
Rzecznik prasowy Departamentu Stanu USA Ned Price poinformował, że został wezwany w tej sprawie Ambasador Rosji w Waszyngtonie, Anatolij Antonow. Dodał, że rząd USA nawiązał współpracę z sojusznikami i partnerami, aby poinformować ich o sytuacji (Brytyjskie RC-135W w pobliżu Krymu).
Nie jest jasne skąd wystartował MQ-9A: mogła to być baza lotnicza NAS Sigonella na włoskiej Sycylii albo 71. Baza Lotnicza General Emanoil Ionescu (Baza 71 Aeriană) w Câmpia Turzii w rumuńskim okręgu Kluż, skąd obecnie operują amerykańskie bezzałogowce w Europie (Reapery z Mirosławca w Rumunii).
Nie jest też znany stan rosyjskiego samolotu, który uczestniczył w kolizji. Wiadomo jedynie (zgodnie z niepotwierdzonymi doniesieniami), że powrócił do swojej bazy macierzystej – Belbek na Krymie (największej takiej instalacji w okupowanym półwyspie), gdzie stacjonuje 38. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego WKS, wyposażony w samoloty Su-27SM.
The Russian Su-27 suffered “Unknown Damage” and landed at an Airbase in Crimea.
— OSINTdefender (@sentdefender) March 14, 2023
Wiadomo też, iż nie było próby komunikacji pomiędzy rosyjskimi załogami Su-27, a operatorem MQ-9A lub dowództwem USAFE-AFAFRICA. Rzecznik prasowy Departamentu Obrony USA gen Patrick Ryder powiedział, że podejmowane są wysiłki w celu odzyskania nagrań wideo zarejestrowanych przez MQ-9A podczas incydentu.
Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej wydało z kolei oświadczenie, w którym stwierdziło, że nie doszło do kolizji i że amerykański MQ-9A wykonywał ostre manewry, zanim wystąpił niekontrolowany lot i samolot wpadł do wód Morza Czarnego. Resort poinformował również, że Reaper leciał bez włączonego transpondera i naruszył przestrzeń powietrzną, którą rosyjskie władze ogłosiły jako ograniczoną dla lotów po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, 24 lutego 2022. Rosyjskie samoloty miały nie atakować amerykańskiego bezzałogowca i bezpiecznie powrócić do swojej bazy.
Nagranie wideo z kabiny rosyjskiego Su-27, opublikowane przez Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej:
Not sure of validity of video (drone tail code from US would confirm) but EO/IR sensor ball looking aft would be consistent with drone operators looking at rear intercept. But raises interesting point – how do you only hit the propeller with that tail configuration? #avgeek https://t.co/dQ91TVXSZY
— Tim Robinson (@RAeSTimR) March 15, 2023
Nagranie wideo z głowicy optoelektronicznej MQ-9A Reaper opublikowane przez EUCOM:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.