W poniedziałek, 19 maja 2025, w Internecie pojawiły się fotografie rosyjskiego bombowca frontowego Su-34 (w kodzie NATO: Fullback) w nowym pustynnym kamuflażu, co sugeruje iż jest to zapowiadany egzemplarz wariantu eksportowego Su-34E. Najbardziej prawdopodobnym odbiorcą jest Algiera, choć spekuluje się też o Iranie czy Sudanie.
Zdjęcia: Internet
Samolot został sfotografowany w rejonie Nowosybirskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego im W. Czkałowa (NAPO) w Nowosybirsku, które wchodzi w skład Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK (część korporacji Rostiech) i jest producentem tych bombowców.
Przypomnijmy, że 27 grudnia 2019 algierski portal branżowy MenaDéfense informował, że Ministerstwo Obrony Algierii złożyło zamówienia na 14 samolotów wielozadaniowych Su-57E (inne doniesienia mówiły o 12 egzemplarzach z opcją na 24 kolejne; a najnowsze o partii testowej 6 egzemplarzy; zostało oficjalnie potwierdzone 12 stycznia br.), 14 bombowców taktycznych Su-34 i 14 samolotów wielozadaniowych Su-35SE z opcją na drugie tyle samolotów obu typów (potwierdzenie rozpoczęcia dostaw tych ostatnich pojawiło się 13 marca br.).
14 marca 2021 media algierskie informowały o zakończeniu szczegółowych negocjacji zakupowych w tej sprawie. Ponadto, informowano o wyborze zmodernizowanego wariantu Su-34M/NWO, który jest dostarczany do rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS), choć zapewne wariant eksportowy został zubożony pod kątem wyposażenia.
Co ciekawe, w sierpniu 2024 rosyjska państwowa spółka OAO RosOboronEksport informowała, że wdrożone zostały plany eksportu wariantu Su-34E.
W ubiegłym miesiącu, przy okazji nowych dostaw Su-34M/NWO do WKS, producent informował, iż produkcja bombowców taktycznych wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu dwóch lat. Szacuje się, że przed rozpoczęciem pełnoskalowej wojny wynosiła ona 14-18 egzemplarzy rocznie, w 2022 spadła do wspomnianych 10, a w 2023 do zaledwie 6, choć dokładne dane nie są znane z powodu nowej polityki informacyjnej. Oznaczałoby to, że Rosjanie wracają do poziomu produkcji przedwojennej.
Algierskie wojska lotnicze (Al-Kuwwat al-Dżawwija al-Dżazairija) dysponują także 63 samolotami wielozadaniowymi Su-30MKA (dostarczonymi do 2015; 10 kolejnych zamówionych), 39 myśliwskimi/wielozadaniowymi MiG-29S/UB/M/M2 (5 zamówionych) i 42 zmodernizowanymi bombowcami taktycznymi/rozpoznawczymi Su-24MK/M/MR. Piloci są szkoleni na 16 samolotach szkolenia zaawansowanego Jak-130.
Stopniowe wprowadzanie do służby najnowszych Su-34E, Su-57E i Su-35SE znacząco wzmocni ich zdolności bojowe.