28 października niemiecka grupa Rheinmetall AG i francuska Thales poinformowały, że będą kontynuować wsparcie w zakresie szkoleń symulatorowych śmigłowców szturmowych/wsparcia ogniowego EC665 Tigre HAD (Hélicoptère d’Appui Destruction) Block 2 i Tiger UHT (Unterstützungshubschrauber) Step 2 Krypto, francuskich i niemieckich sił zbrojnych (Rheinmetall i Thales zapewnią wsparcie francuskich i niemieckich C-130J).
Niemiecka grupa Rheinmetall AG i francuska Thales będą kontynuować wsparcie w zakresie szkoleń symulatorowych załóg śmigłowców szturmowych/wsparcia ogniowego EC665 Tigre HAD/Tiger UHT.
Umowa o wartości kilkunastu milionów EUR została przyznana latem br. przez Europejską Organizację jednoczącą współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2022 do 31 grudnia 2025.
Zgodnie z warunkami umowy, Rheinmetall AG i Thales będą zapewniać wsparcie serwisowe i eksploatacyjne dla łącznie 20 nowoczesnych symulatorów Tiger w ramach realizowanego od listopada 2006 programu TATM (Tiger Aircrew Training Means) we francusko-niemieckich centrach szkolenia lotnictwa wojskowego w bazach lotniczych w Le Luc, Fritzlar, Pau i Phalsbourg. Osiem symulatorów pełnej misji i dwanaście trenażerów procedur w kabinie umożliwia załogom szkolenie do najnowszych konfiguracji śmigłowców, będących w służbie obu sił zbrojnych (z 26 symulatorów pierwotnie dostarczonych).
Francuskie siły zbrojne i niemieckiej Bundeswehra nadal będą szkolić swój personel latający w nowoczesnym wirtualnym środowisku pola walki, zapewniając wyższą gotowość operacyjną i większe bezpieczeństwo rzeczywistych lotów. Symulatory Tiger należą do najbardziej zaawansowanych symulatorów pełnej misji dla śmigłowców szturmowych na świecie. Tiger jest wysoce wyrafinowanym systemem uzbrojenia, którego replikacja w symulatorze stwarza duże wymagania w zakresie sprzętu i oprogramowania.
Rheinmetall AG, Thales i OCCAR zrealizowały wcześniej wspólnie projekt modernizacji obecnie eksploatowanych symulatorów. OCCAR podpisała w tym celu kontrakt z grupą roboczą Tiger Aircrew Training Means (ARGE TATM). Grupa robocza ARGE TATM było to wspólne przedsięwzięcie spółek Rheinmetall Electronics i Thales AVS France. Projekt został pomyślnie zakończony pod koniec 2019. Planowane ulepszanie przestarzałych funkcji i dalsze aktualizacje, takie jak bieżąca instalacja najnowszej wersji oprogramowania serwisowego, sprawiają, że ciągła współpraca w zakresie eksploatacji Tigerów jest wysoce prawdopodobna i obejmie zamówienia dodatkowe (MBDA zbuduje ppk MAST-F dla francuskich Tigerów, Bundeswehra uziemiła Tigery).
Tymczasem, 26 października br. pojawiła się informacja, że Niemcy tymczasowo wycofały się z rozmów z Francją i Hiszpanią na temat modernizacji mid-life upgrade (MLU) śmigłowców Tiger do standardu Mk III. Według Berlina modernizacja ta nie jest priorytetem dla Bundeswehry, choć według komentatorów nie bez wpływu jest tu lobbing Boeinga na rzecz zakupu przez Niemcy śmigłowców AH-64E Apache Guardian. Dlatego negocjacje będą kontynuowane przez Francję i Hiszpanię, ale bez Niemiec (Niemcy zainteresowane AH-64E, Airbus w programie Tiger Mk III).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.