W czwartek, 14 listopada 2024, niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że jej spółka-córka Rheinmetall Canada została wybrana w kanadyjskim programie Enhanced Recovery Capability (ERC) dostarczy tamtejszym wojskom lądowym (Canadian Army) 85 kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego HX44M na podwoziu RMMV HX2 8×8 za równowartość 325 mln CAD (945 mln zł) w ramach pięcioletniej umowy (Dalsze wsparcie kanadyjskich Leopardów 2).
Pierwsze dostawy zaplanowano na 2027 rok. Rheinmetall Canada otrzymała również uzupełniający wieloletni kontrakt na wsparcie w trakcie eksploatacji pojazdów o wartości 28,9 mln CAD (84 mln zł). Zastąpią one flotę pojazdów ratownictwa technicznego HLVW (Heavy Logistics Vehicle Wheeled), czyli licencyjnych austriackich Steyr 1491 Percheron i ciężkich pojazdów ratownictwa technicznego AHSVS, czyli Mercedes-Benz Actros (Półtora tysiąca samochodów ciężarowych dla sił zbrojnych Kanady).
HX44M, które będą bazować na platformie ciężarowej Rheinmetall Military Vehicles HX2, zostaną wyposażone w ciężki moduł ratowniczy oraz holowniczy. Zapewni to siłom kanadyjskim zwiększone możliwości skutecznego ratownictwa technicznego i holowania najnowszej generacji ciężkich pojazdów opancerzonych i logistycznych. Nowe ciężkie pojazdy ewakuacji i ratownictwa technicznego zapewniają również dodatkowe możliwości, takie jak żuraw obrotowy, który można wykorzystać do obsługi kontenerów i innych prac dźwigowych.
Program ERC będzie realizowany przez zespół składający się z Rheinmetall Canada, Rheinmetall MAN Military Vehicles, który dostarczy podwozia, a także Miller Industries Towing Equipment, amerykańskiego dostawcę sprzętu holowniczego i ratowniczego oraz Rotzler Holding, niemieckiego producenta hydraulicznych wciągarek.
Wspólnie ten silny zespół zapewni zaawansowane, najlepsze w swojej klasie rozwiązanie ratownicze, które umożliwi kanadyjskim siłom zbrojnym wypełnianie zadań na rzecz kanadyjskich interesów narodowych. Ten pojazd to niezwykły system, który będzie spełniał potrzeby Kanady przez kolejne dziesięciolecia. Co więcej, Kanada dołącza teraz do elitarnej grupy operatorów platformy HX i skorzysta z doświadczenia innych krajów w zakresie tego systemu — stwierdził Pietro Mazzei, prezes i dyrektor generalny Rheinmetall Canada.
Jesteśmy bardzo wdzięczni, że możemy powitać Kanadę jako nowego członka grupy użytkowników HX — powiedział Michael Wittlinger, dyrektor generalny Rheinmetall MAN Military Vehicles. Dzięki ciężkiemu pojazdowi ratowniczemu, flota HX będzie po raz pierwszy wyraźnie reprezentowana na kontynencie północnoamerykańskim. Nasza rodzina sprawdzonych w misjach pojazdów staje się coraz bardziej kręgosłupem sił logistycznych NATO i państw sojuszniczych.
W ramach programu ERC w lokalny przemysł zostanie zainwestowanych ponad 1,5 mld CAD.
Wcześniej pojazdy HX2 w analogicznej konfiguracji zamówiła Nowa Zelandia. Pojazdy dla tamtejszych sił zbrojnych w wersji Heavy Recovery Vehicle (HRV) były to pierwsze tego typu warianty wyposażone w zintegrowaną, opancerzoną kabinę załogi (Integrated Armoured Swap Cabin). HX2 HRV, dzięki szerokości tylko 2,55 m mogą wykonywać zadania z zakresu ewakuacji i ratownictwa technicznego w trudnym terenie, pokonując rowy o szerokości 1,4 m oraz wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i nachyleniu poprzecznym 30%. Pojazdy mogą działać w zakresie temperatur od -32 do +49 st. C.
Tymczasem, 1 lipca br. Rheinmetall AG informowała o podpisaniu umowy ramową z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) o wartości 3,5 mld EUR brutto (wówczas 15,07 mld zł) na dostawę 6500 samochodów ciężarowych HX2 w ramach rodziny platform UTF, o klasie obciążenia 5 i 15 t (Ungeschützte Transportfahrzeuge mil gl in den Zuladungsklassen 5 t und 15 t).
Oprócz wyżej wymienionych, grupa użytkowników rodziny pojazdów HX2 obejmuje także Wielką Brytanię, Australię, Norwegię, Szwecję, Austrię, Węgry, Singapur, Słowenię, Danię i Ukrainę, a liczba dostarczonych pojazdów przekracza 20 000 egzemplarzy.
https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1857099648873152517