W poniedziałek, 15 września 2025, niemieckie grupy przemysłowe, Rheinmetall AG i NVL Group ogłosiły strategiczne porozumienie. Na jego mocy na początku 2026 zakończy się proces przejęcia przez Rheinmetall AG spółki Naval Vessels Lürssen (NVL) z siedzibą w Bremie, obecnie należącej do Lürssen Group. Zajmuje się ona budową okrętów nawodnych dla marynarek wojennych.
Strony oczekują teraz na otrzymanie wszystkich zgód od niemieckiego Federalnego Urzędu ds. Karteli (Bundeskartellamt; czyli urzędu antymonopolowego). Obie strony zgodziły się nie ujawniać ceny transakcji. Dzięki temu znaczącemu przejęciu strategicznemu Rheinmetall AG rozszerzy swoje portfolio o budownictwo okrętowe i umocni swoją pozycję wiodącego dostawcy technologii obronnych w Niemczech i Europie.
Grupa z siedzibą w Düsseldorfie zgodziła się przejąć wszystkie aktywa NVL (stocznie) wraz z całym personelem pracowniczym, a następnie zobowiązała się rozwijać obecną i przyszłą produkcję wraz z obecnym kierownictwem jako oddzielna spółka-córka w ramach grupy kapitałowej Rheinmetall AG.
Armin Papperger, dyrektor generalny Rheinmetall AG tak skomentował wydarzenie:
Tworzymy potęgę morską w Niemczech. W przyszłości będziemy istotnym graczem na lądzie, wodzie, w powietrzu i w kosmosie. Rheinmetall rozwija się zatem w dom systemowy międzydomenowy.
Friedrich Lürßen, wspólnik zarządzający w Lürssen Maritime Beteiligungen dodał:
Cieszymy się, że znaleźliśmy godnego zaufania i silnego partnera w Rheinmetall, który może zapewnić pomyślną przyszłość NVL i jej pracownikom.
Jego kuzyn, Peter Lürßen, również wspólnik zarządzający w Lürssen Maritime Beteiligungen, dodał:
Rozmowy z ostatnich kilku tygodni pokazały, że chemia między naszymi firmami jest prawidłowa i że podzielamy podobne wartości. Ważne jest dla nas, aby powierzyć nasz oddział marynarki wojennej, naszą wiedzę technologiczną, a przede wszystkim około 2100 pracowników NVL, w dobre i godne zaufania ręce.
Lürssen Group skupi się wyłącznie na produkcji cywilnej jachtów.
Przez dziesięciolecia Rheinmetall AG ugruntowała swoją pozycję renomowanego dostawcy na całym świecie, szczególnie w dziedzinie technologii wojskowej, ale od wielu lat jest także sprawdzonym partnerem marynarek wojennych wielu państw. Rheinmetall oferuje już wybraną gamę nowoczesnych komponentów systemowych do zastosowań morskich i jest wiodącym globalnym dostawcą, szczególnie rozwiązań symulacyjnych i systemów ochrony morskiej. Jednak nie oferowała dotąd budowy okrętów wojennych.
Armin Papperger dodał:
Dzięki nowo uzgodnionemu przejęciu robimy decydujący krok naprzód w konsolidacji przemysłu obronnego w Niemczech i Europie. W połączeniu z wiedzą specjalistyczną Rheinmetall tworzymy istotną niemiecką potęgę dla najnowocześniejszych okrętów. Połączone możliwości Rheinmetall i NVL wygenerują wzajemny wzrost, a tym samym wzmocnią pozycję naszej korporacji w sferze morskiej. Jednocześnie wnosimy znaczący wkład we wzmacnianie zdolności obronnych Niemiec i ich sojuszników z NATO.
Obecna sytuacja międzynarodowa pokazuje, że zdolności egzekwowania prawa odstraszaniem za pomocą sił zbrojnych stają się coraz ważniejsze także w sektorze morskim. Rheinmetall AG zamierza sprostać ogromnemu wzrostowi popytu ze strony sił morskich i rosnącym budżetom na zamówienia za pomocą wysokowydajnych rozwiązań systemowych, które charakteryzują się wysoce nowoczesną infrastrukturą cyfrową i obejmują całe spektrum – od platform i elektroniki, po czujniki i efektory.
NVL to prywatna grupa stoczniowa posiadająca cztery stocznie w północnych Niemczech (Peene-Werft/Wolgast, Blohm+Voss i Norderwerft/Hamburg, Neue Jadewerft/Wilmshaven), a także lokalizacje poza granicami, w Australii, Bułgarii, Chorwacji i Brunei. Zatrudnia około 2100 osób na całym świecie, wygenerowała sprzedaż na poziomie około 1 mld EUR w 2024 i jest uważana za pioniera w badaniach i rozwoju autonomicznych morskich systemów nawodnych.
Obecnie np. buduje dla Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine) trzy okręty rozpoznania radioelektronicznego typu 424, drugą serię korwet rakietowych K130 Braunschweig z typoszeregu MEKO A-100 (4 z 5 w budowie) i dwa okręty zaopatrzeniowe typu 707, są oferentem, wraz z TKMS, na dostawę 5-8 fregat obrony powietrznej typu F127, a w ostatnich latach dostarczyła cztery fregaty F125 Baden-Württemberg. Wkrótce będzie też budować morskie bezzałogowce we współpracy z brytyjską Kraken Technology Group.
Od swoich początków około 150 lat temu NVL zbudowała w swoich stoczniach około 1000 okrętów i dostarczyła je ponad pięćdziesięciu różnym marynarkom wojennym i straży przybrzeżnej. Jest uznanym graczem zarówno w wojskowym przemyśle stoczniowym, jak i wsparciu i naprawie okrętów. NVL, wcześniej znana jako Lürssen Defence, została oddzielona od działu jachtów w 2021 i kontynuowała działalność jako niezależna spółka w ramach rodzinnej Lürssen Group. NVL wspiera floty przez cały ich cykl życia, pomagając utrzymać niemiecką marynarkę wojenną i marynarki wojenne na całym świecie w ciągłej gotowości do działania.
Armin Papperger zauważył, że:
Ten zakup uczyni nas nie tylko producentem platform pływających. Jako zintegrowany gigant morski, chcemy oferować kompletne rozwiązania systemowe. W przyszłych programach będziemy dostarczać naszym klientom wszystkie wysokiej jakości komponenty z naszej sieci partnerskiej, dostarczane jako zintegrowane rozwiązanie z jednego źródła: pociski i wyrzutnie okrętowe, armaty morskie główne i mniejszego kalibru dla marynarki wojennej, obronę przeciwrakietową, czujniki i inną elektronikę. W przypadku systemów zarządzania walką chcemy umożliwić integrację i germanizację istniejących rozwiązań z naszej sieci partnerskiej.
Kluczowym czynnikiem sukcesu Rheinmetall jest to, że korporacja ma już doskonały dostęp do rynku w globalnym sektorze morskim, utrzymuje silną pozycję na rynkach międzynarodowych i cieszy się zaufaniem swoich klientów.
Kolejną zaletą Rheinmetall jest rozbudowa mocy produkcyjnych i rozbudowa bazy przemysłowej korporacji w północnych Niemczech. Oczekuje się efektów synergii, szczególnie w odniesieniu do produkcji pojazdów przez dział Vehicle Systems Rheinmetall, który prowadzi zakłady między innymi w Kilonii i Flensburgu, w oparciu o wspólną wiedzę materiałową i technologiczną.
Stocznie NVL oferują możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury ciężkiej, wiedzy pracowników i możliwości sprzętowych do wzmocnienia produkcji Vehicle Systems i stworzenia rezerw mocy na przyszłość w sektorze motoryzacyjnym. Pozwala to Rheinmetall zminimalizować nadmierne inwestycje w infrastrukturę lub konieczność gruntownej przebudowy innych linii produkcyjnych.
➡️ Rheinmetall reaches agreement with Lürssen Group on acquisition of NVL (Naval Vessels Lürssen), becoming a naval systems provider
Read more: https://t.co/EXeTgZdDg1 pic.twitter.com/NyztSfP4Am
— Rheinmetall (@RheinmetallAG) September 15, 2025

