22 listopada br. przedstawicielstwo amerykańskiej spółki Lockheed Martin w Polsce poinformowało w mediach społecznościowych, że należące do niej zakłady PZL Mielec będą dostarczać od przyszłego roku komponenty i zespoły do budowy samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72. Pozwoli to na utrzymanie około 200 miejsc pracy, a około 60 nowych zostanie utworzonych dzięki tej inicjatywie.
Należące do amerykańskiej spółki Lockheed Martin i działające w Polsce zakłady PZL Mielec będą dostarczać komponenty i zespoły do budowy samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72. / Grafika: Lockheed Martin
Jak podkreśla komunikat prasowy, wydarzenie to stanowi nowy i ważny kamień milowy w historii zakładu PZL Mielec, który w produkcję samolotów odrzutowych był ostatnio zaangażowany ponad 20 lat temu, kiedy ostatni samolot szkolny I-22 Iryda zszedł z linii produkcyjnej.
Od przyszłego roku PZL Mielec będzie produkować strukturę tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kabiny i jego boczne panele z przednią komorą dla wszystkich produkowanych myśliwców F-16, później przekazując te komponenty lotnicze do końcowej linii montażowej Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie. Warto dodać, że za produkcję skrzydeł F-16 ma odpowiadać izraelska spółka Israel Aerospace Industries (IAI), o czym informowała 2 września br. (Izrael wznawia produkcję skrzydeł F-16).
Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin w Polsce i na Europę Środkowo-Wschodnią, powiedział:
Dzisiejsze ogłoszenie podkreśla nasze zaangażowanie w PZL Mielec i zwiększanie obecności przemysłowej Lockheed Martin w Polsce, gdzie obecnie zatrudniamy bezpośrednio około 1600 osób i zapewniamy kolejnych ponad 5000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw. Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe. Wybranie przez Polskę F-35 otworzyło drzwi do dalszego rozwoju tej współpracy i było krokiem w kierunku dzisiejszego ekscytującego ogłoszenia.
Dzięki już potwierdzonym zamówieniom na F-16C/D Block 70/72 z Bahrajnu (16 egzemplarzy), Bułgarii (8 zamówionych + 8 planowanych do zamówienia), Słowacji (14 egzemplarzy) i Tajwanu (66 egzemplarzy), globalne zainteresowanie na nowo wyprodukowane F-16C/D i zmodernizowane F-16V pozostaje duże. Dodatkowo, samoloty są oferowane Indiom (jako wariant F-21), Ukrainie czy Jordanii, a do równoważnego standardu F-16V modernizują swoje egzemplarze wspomniane Bahrajn i Tajwan, a także Maroko, Grecja i Korea Południowa (Gotowość tajwańskich F-16V, Erdoğan: USA zaproponowały sprzedaż F-16, Produkcja F-16 dla Słowacji, Bułgaria podwoiła zamówienie na F-16).
Z radością ogłaszamy, że #PZLMielec rozpocznie produkcję zespołów F-16 w przyszłym roku, ekscytujące nowe zadanie, które utrzyma 200 miejsc pracy w Polsce, wesprze narodową gospodarkę i dowodzi naszego strategicznego partnerstwa z #Polska pic.twitter.com/fNWcpyMR0N
— Lockheed Martin Poland (@LMPolandNews) November 22, 2021
Polska eksploatowała F-16 w swojej flocie przez ostatnie 15 lat, a tego lata osiągnęła ona znaczący sukces w postaci osiągnięcia 100 000 godzin nalotu. F-16 to kluczowy element Polskich Sił Powietrznych – mówi Danya Trent, wiceprezes programu F-16 (WZL-2 będą nadal wspierać eksploatację F-16, 100 tysięcy godzin nalotu polskich F-16).
Ta nowa praca produkcyjna w PZL Mielec umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat. Oprócz F-16, Polska zakupi również 32 samoloty wielozadaniowe F-35, z których pierwszy zostanie dostarczony w 2024 roku. Uzupełniające się zdolności i interoperacyjność między obydwoma typami samolotów wielozadaniowych służą wzmocnieniu zdolności Sił Powietrznych RP i umożliwiają partnerstwo w zakresie realizacji misji, szkoleń, produkcji sprzętu, jak i taktyki z innymi członkami NATO (Czwarta transza funduszy na polskie F-35A).