23 marca br. amerykańska spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) zapowiedziała, że podczas nadchodzącego corocznego sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition zaprezentuje m.in. demonstrator technologii 10-tonowego przeciwlotniczego pojazdu robotycznego TRX SHORAD. Sympozjum odbędzie się 28-30 marca w Von Braun Center w Huntsville, w stanie Alabama (AUSA 2022: GDLS zaprezentuje demonstrator technologii AbramsX).
TRX SHORAD / Zdjęcie: General Dynamics Land Systems
Bazą dla TRX SHORAD jest platforma robotyczna TRX (Tracked Robot 10-Ton) o ładowności 450 kg, która miała swoją premierę 13 października 2020, pierwszego dnia wirtualnej waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA (stowarzyszenia Association of the United States Army). Pierwsza grafika z TRX SHORAD została upubliczniona 8 marca br. (AUSA 2021: GDLS prezentuje systemy robotyczne).
Po raz pierwszy publicznie zostanie zaprezentowany wariant przeciwlotniczy bazujący na tej platformie oferowany jako zestaw przeciwlotniczy krótkiego zasięgu klasy SHORAD (Short Range Air Defense), przeznaczony do zwalczania m.in. bezzałogowych statków latających (bsl), jak i nisko lecących samolotów i śmigłowców w zawisie. Dzięki swoim kompaktowym gabarytom, pojazd może być transportowany na pokładzie ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47 Chinook i samolotu transportowego C-130 Hercules.
Sercem TRX SHORAD jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenie (zsmu), wyposażony w 30-mm armatą automatyczną Northrop Grumman Mk44 Bushmaster II oraz dwie wyrzutnie dla łącznie ośmiu rakietowych pocisków przeciwlotniczych Raythen FIM-92 Stinger. Do wykrywania, namierzania i śledzenia celów służy zintegrowana z modułem głowica optoelektroniczna.
Jeśli chodzi o wspomniane podwozie, to jest to wielozadaniowa, bezzałogowa platforma samobieżna średniej klasy wagowej, która wykorzystuje technologie sztucznej inteligencji i została wykonana z lekkich stopów i materiałów. Dysponuje napędem hybrydowo-elektrycznym i może pokonywać trudne przeszkody terenowe. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji w zakresie układów sterowania, TRX będzie mógł działać pół-autonomicznie, a dostateczna prędkość maksymalna w terenie pozwoli mu na współdziałać z Brygadowymi Zespołami Bojowymi Strykerów (SBCT) i Pancernymi Brygadowymi Zespołami Bojowymi (ABCT).
Platforma TRX
Jak wspomniano, modułowa konstrukcja pozwala na integrację z platformą różnych modułów misyjnych, w tym również do prowadzenia ognia bezpośredniego i pośredniego, autonomicznego dostarczania zapasów, wsparcia inżynieryjnego (patrz wideo poniżej), rozpoznania i zwiadu czy prowadzenia walki radioelektronicznej.
TRX Breacher – pojazd wsparcia inżynieryjnego
Projekt TRX był finansowany ze środków własnych przedsiębiorstwa. Był wynikiem doświadczeń spółki ze znacznie mniejszym, kołowym MUTT 8×8 (Multi-Utility Tactical Transport), opracowanym dla amerykańskich wojsk lądowych (US Army) w ramach programu SMET (Squad Multipurpose Equipment Transport). Jednak bezpośrednio wywodzi się z platformy robotycznej TL1, oferowanej w programie autonomicznych bojowych pojazdów bezzałogowych średniej klasy RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium), która przegrała z pojazdem Ripsaw M5 spółek Textron Systems, Howe & Howe Technologies i FLIR Systems.
https://twitter.com/GD_LandSystems/status/1638912363985350659?s=20
Podczas nadchodzącego sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition, trzy spółki-córki należące do GDLS zaprezentują również model w skali systemu generowania impulsu elektromagnetycznego Leonidas (spółki Epirus) na podwoziu transportera opancerzonego ICV Stryker, który wraz z demonstrator technologii TRX SHORAD będzie dostępny na stanowisku nr 631.
Stryker Leonidas
Z kolei na stanowisku nr 431 zostaną zaprezentowane:
- systemy bezpiecznej nawigacji Assured PNT spółki GPS Source, działające w środowisku pozbawionym sygnału GPS;
- bezpieczne radiostacje spółki Shadowcat;
- wersja demo oprogramowania IMPACT (Integrated Mission Planning and Airspace Control Tools) do planowania misji powietrznych za pomocą systemu AMPS (Aviation Mission Planning Systems) z uwzględnieniem systemu kontroli przestrzeni powietrznej TAIS (Tactical Airspace Integration System);
- aktywny system ochrony pojazdów hard-kill typu Iron Fist izraelskiej spółki Elbit Systems;
- nowy jednorazowy granatnik przeciwpancerny IAM (Individual Assault Munition), łączący cechy granatników M72 LAW, M136 i M136E1 oraz M141.