16 marca br. francuska grupa Nexter zaprezentowała w mediach społecznościowych fotografię pierwszego prototypu 120-mm samobieżnego moździerza MEPAC (Mortier Embarqué Pour l’Appui au Contact), posadowionego na zmodyfikowanym podwoziu kołowego transportera opancerzonego Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôles), którego 54 egzemplarze mają otrzymać francuskie wojska lądowe (Armée de Terre), począwszy od 2024 roku (Francja zamawia samobieżne moździerze MEPAC).
Francuska grupa Nexter zaprezentowała pierwszy prototyp samobieżnego moździerza MEPAC, posadowionego na zmodyfikowanym podwoziu kołowego transportera opancerzonego Griffon VBMR, którego 54 egzemplarze mają otrzymać francuskie wojska lądowe / Zdjęcie: Nexter
30 grudnia 2019 francuska agencja uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) złożyła zamówienie na dostawę 54 samobieżnych moździerzy MEPAC w konsorcjum spółek Nexter, Arquus i Thales. Pojazdy są wyposażane w, opracowane przez Thalesa, 120-mm moździerze automatyczne 2R2M (Rifled Recoiled Mounted Mortar), które są samobieżną odmianą holowanych moździerzy MO-120-RT-61. Pierwotnie planowano, że dostawy rozpoczną się pod koniec 2023 i powinny zakończyć się do 2027 (Pierwsze strzelanie ppk MMP z Jaguar EBRC).
Dzięki półautomatycznemu systemowi ładowania szybkostrzelność 2R2M wynosi 10 strz./min., a donośność przy użyciu standardowej amunicji wynosi ok. 9000 m (w przypadku zastosowania amunicji z napędem rakietowym – wzrasta do ok. 14 000 m). Przejście do pozycji bojowej ma zajmować według deklaracji producenta mniej, niż 10 sekund. Broń wyposażono w gwintowaną lufę, a dodatkowo na potrzeby MEPAC, otrzymał hamulec wylotowy, zmniejszający odrzut. Oprócz modyfikacji strukturalnych pojazdów Griffon, zmiany obejmują także instalację nowych przyrządów obserwacyjnych i celowniczych. Do 2019 Thales dostarczył siłom zbrojnym Arabii Saudyjskiej, Francji, Malezji, Omanu i Włoch około 100 moździerzy tego typu (Produkcja seryjna VBMR-L Serval).
Seryjne MEPAC znajdą się w puli zamówienia obejmującego 1872 kto Griffon VBMR, w tym także 1122 jako transportery piechoty, 333 jako wozy dowodzenia, 117 jako pojazdy obserwacji artylerii, 196 w konfiguracji opancerzonych ambulansów i 50 pojazdów naprawczych. Pierwsze Griffony zostały odebrane 4 lipca 2019. Dostawy są częścią programu Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation (SCORPION), zgodnie z ustawą ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2019-2025 (Francja: Pierwsze dowódcze Griffon EPC dostarczone).
Pierwsze informacje o planach wprowadzenia specjalistycznego wariantu Griffona ujawnił dziennik La Tribune 10 lipca 2019. Decyzja o rozpoczęciu postępowania na zakup została ogłoszona kilka dni później podczas spotkania Ministerialnego Komitetu Inwestycyjnego. Zapytanie o informację zostało rozesłane do wybranych podmiotów w listopadzie.
https://twitter.com/Nexter_Group/status/1504148496936579083?s=20&t=k0CbZhAVxzoO3ZrmORJBIQ