Na zaplanowanych na 9-12 września br. londyńskich targach przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2025 (Defence & Security Equipment International) w centrum Excel, niemiecko-brytyjska spółka joint-venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) zaprezentowała prototyp zmodernizowanego czołgu Challenger 3. Pojazd był prezentowany na połączonym stoisku brytyjskich sił zbrojnych.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Zgodnie z informacją producenta z 9 września br., zakończono pierwszy etap prób mobilności terenowej czołgów, w tym zakresie wpływu hałasu i wibracji na załogę oraz przewożoną amunicję. Testy realizowane w kooperacji pomiędzy RBSL a zamawiającym, czyli agencją logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support) Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii oraz spółką QinetiQ w wielu lokalizacjach objęły łącznie przejechany dystans 789 km, zarówno na drogach, jak i w terenie.
Zebrane dane po zakończeniu ostatecznej analizy oznaczają, że RBSL może ograniczyć wszelkie ryzyko, udoskonalając dostarczane pojazdy, aby upewnić się, że spełnia on wymagania klienta. Ponadto dane te zostaną wykorzystane do zaprogramowania stanowiska testowego wieży w Telford, które będzie używane do dalszych testów od 2026.
Próby te stanowią również cenne doświadczenie umożliwiające zespołowi testowemu RBSL, składającemu się z inżynierów wszystkich dyscyplin i byłych dowódców załóg czołgów Challengera 2, opracowanie procedur i uzyskanie subiektywnych opinii użytkowników. Współpracując z partnerami z Wojsk Lądowych (British Army) i innymi kluczowymi partnerami, RBSL zdobywa cenne informacje, które pozwalają zoptymalizować możliwości pojazdu.
Dean Pask, dyrektor programu Challenger 3 w RBSL, powiedział: Próby stanowią kluczowy etap w opracowywaniu nowego pojazdu opancerzonego, zmuszając nasz czołg do osiągnięcia granic możliwości, aby udowodnić jego osiągi i możliwości.
Zgodnie z informacją z 28 kwietnia 2024, do fazy demonstracyjnej programu czołgu Challenger 3 przekazano osiem prototypów serii przedprodukcyjnej, które przeszły intensywne testy ogniowe (bez załogi) i próby terenowe. Najnowsze próby są częścią działań testowych, obejmujących próby ewakuacji załogi z trafionego pojazdu, przekroju radarowego i systemów obserwacji pośredniej.
Kolejnym ważnym krokiem będzie przygotowanie się do strzelania z załogą na pokładzie, wykazanie, że pojazd jest bezpieczny do prowadzenia walki i użycia systemu uzbrojenia, przed przejściem do prób zwiększenia niezawodności systemów i zakończenia prób w fazie demonstracyjnej. Kulminacją będzie Przegląd Kwalifikacyjny Systemu (System Qualification Review, SQR) w celu uzgodnienia ostatecznego standardu produkcyjnego dla seryjnych pojazdów.
Umowa nam modernizację 148 czołgów Challenger 2 do standardu Challenger 3 o wartości 800 mln GBP (wówczas 4,26 mld zł) posiadanych przez British Army została zawarta z RBSL 7 maja 2021. Seryjna przebudowa została zaplanowana na lata 2027-2030. Demonstrator technologii wozu bojowego miał swoją premierę podczas targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI (Defence Security and Equipment International) w Londynie, 14-17 września 2021. Londyn zdecydował o modernizacji tylko części swojej floty pancernej, liczącej wówczas 227 egzemplarzy (obecnie jest to 213, gdyż 14 wozów przekazano walczącej Ukrainie; wiadomo z materiałów wideo o zniszczeniu dwóch czołgów i uszkodzeniu dwóch kolejnych).
Pojazd w konfiguracji prototypowej otrzymał nową wieżę i zmodernizowany kadłub, a także moduły nowego wymiennego pancerza kompozytowego Farnham, który opracowało laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory). Warto dodać, że 18 stycznia 2024 agencja DE&S podpisała umowę z RBSL na dostawy tychże pancerzy na potrzeby programu LEP (Life Extension Project) Challenger 3. Wstępne próby integracji pancerza zrealizowano w październiku 2023.
Kolejny poziom ochrony balistycznej zapewnia dodatkowy, modułowy pancerz górnej przedniej płyty kadłuba o nazwie Epsom oraz aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy MV, który został zamówiony 24 czerwca 2021 w izraelskiej spółce Rafael Advanced Defense Systems (masa jednego zestawu to 450 kg).
Wóz otrzymał nową 120-mm gładkolufową wysokociśnieniową Rh-120/L55A1CR3, produkcji niemieckiej, która zastąpiła gwintowaną armatę L30A1/L55. Jest to wersja Rh-120/L55A1, dostosowana do nowej wieży. Armata jest przystosowana do używania przeciwpancernych pocisków podkalibrowych stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem DM63A1, ich następców DM73 i wielozadaniowych programowalnych DM11. Będzie również certyfikowana do nowej niemiecko-brytyjskiej amunicji podkalibrowej KE2020Neo. Pozwoli to na prowadzenie walki na dystansie przekraczającym 5000 m.
Z armatą sprzężony został 7,62-mm karabin maszynowy L94A1. Uzbrojenie dodatkowe to 7,62-mm karabin maszynowy L37A2 lub 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy L1A2/L111A1 na stropie wieży, gdzie znalazły się też dwie wyrzutnie 66-mm granatów dymnych. Załoga otrzymała wielokanałowe przyrządy obserwacyjno-celownicze Orion dowódcy i działonowego.
Wóz otrzymał zawieszenie Horstmann Hydrogas 3. generacji, a także zmodernizowany układ napędowy z silnikiem wysokoprężnym Perkins Condor CV12-9A oraz przekładnią David Brown Santasalo TN54E z 6. biegami do przodu oraz 2. biegami do tyłu (zapowiadano zwiększenie mocy silnika z 1200 do 1500 KM). Pojazd ma masę bojową 66 t.
Latest shots of the Challenger 3 from testing at the ATDU in Bovington.
Compared to previous photos from this summer, some changes can be seen in the front of the hull and the rear of the turret side.
Screenshots from: https://t.co/kGHcEG4mqZ pic.twitter.com/fjsGHTn3rd— Junsupreme (@RyszardJonski) October 7, 2025
📸 The @BritishArmy’s trio Ajax, Boxer and Challenger 3, stand side by side at #DSEI2025, showcasing the UK’s future war fighting capability. 🇬🇧
We are proud to be building a more modern Army alongside our industry partners. pic.twitter.com/AsRufqqOiE
— Defence Equipment & Support (@DefenceES) September 9, 2025
Czytaj także:

