W środę, 12 listopada 2025, opublikowano informację, że Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło 7 listopada umowę o wartości 197 241 157 USD (718,689 mln zł) z Goodrich Corporation na zakup i produkcję dwuzakresowych zasobników systemu rozpoznawczego MS-110 MARS na potrzeby polskich samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb modernizowanych do standardu F-16V.
Zdjęcie: Collins Aerospace
Umowa obejmuje dostawę zasobników rozpoznawczych MS-110, stacji naziemnych, realizację programu wsparcia inżynieryjnego, dostaw sprzętu pomocniczego, możliwości transmisji danych, inżynierii jednorazowej, części zamiennych, instrukcji technicznych oraz usług przeglądu terenowego, instalacji i kontroli. Prace będą wykonywane w Westford w stanie Massachusetts i mają zostać ukończone do 31 lipca 2031. Umowa jest realizowana w programie wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) dla Polski i w momencie jej zawarcia uruchomiono pierwsze środki w wysokości 33 590 355 USD (122,393 mln zł).
Samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Jastrząb mają obecnie na wyposażeniu zasobniki rozpoznania obrazowego Goodrich DB-110 (siedem egzemplarzy wraz z dwiema naziemnymi stacjami). Wojsko poszukiwało ich następców od dłuższego czasu. Faza analityczno-koncepcyjna w tej sprawie była prowadzona od 12 lipca 2017 przez ówczesny Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON). Postępowanie procedurą negocjacyjną zostało rozpoczęte 6 października 2020.
Zgodnie z informacją przesłaną do Redakcji MILMAG 16 lutego 2021, do powyższego postępowania zgłosiły się dwa podmioty zagraniczne: izraelska spółka Elta Systems oraz amerykańska spółka Goodrich Corporation.
Ostatecznie został wybrany ten drugi, zgodnie z informacją z 23 października 2024, gdy Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Polski pakietu modernizacji Mid-Life Upgrade (MLU) do standardu Viper wszystkich 48 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Block 52+ Advanced za maksymalnie 7,3 mld USD (wówczas 29,4 mld zł; obecnie pozostaje 47 egzemplarzy), a główna umowa której wartość wynegocjowano na 3,8 mld USD netto została podpisana 13 sierpnia br.
Goodrich Corporation, będąca częścią Collins Aerospace (ta z kolei należy do korporacji RTX) zaoferowała dwuzakresowy system rozpoznawczy MS-110 MARS. Został opracowany na doświadczeniach ze wspomnianym DB-110, z którym dzieli wspólną infrastrukturę wsparcia i przetwarzania uzyskiwanych obrazów.
Obecni operatorzy DB-110 mają możliwość modernizacji swoich zasobników do konfiguracji MS-110 we własnych obiektach infrastrukturalnych, ograniczając koszty i przestoje operacyjne dla tego kluczowego zasobu rozpoznawczego. Multispektralne cechy zasobnika MS-110 poprawiają zdolność analityków wywiadu do wydobywania istotnych informacji z szerokiej gamy celów, których obrazy pozyskano – informuje producent.
W skład systemu, oprócz zasobników lotniczych, wchodzą także mobilne stanowiska naziemne odbioru danych z tych urządzeń (Transportable Ground Station) oraz stacjonarne centrum odbioru tychże danych (Fixed Ground Station). 14 lipca 2023 informowano o zakończeniu rocznych prób w locie z systemem.
MS-110 MARS został jak dotąd zintegrowany z samolotami bojowymi, takimi jak F-15 i F-16, a także samolotami rozpoznawczymi klasy ISR zabudowanymi na płatowcach samolotów biznesowych do misji specjalnych. System jest również kompatybilny z bezzałogowcami klasy MALE, takimi jak rodzina MQ-9. Zasobnik MS-110 MARS wykorzystuje sprawdzoną wiedzę spółki Collins Aerospace w zakresie obrazowania wielospektralnego (MSI) z 10-pasmowego czujnika SYERS-2C o wysokiej rozdzielczości, opracowanego dla wysokościowych samolotów rozpoznawczych Lockheed U-2S Dragon Lady (18 lutego 2020 zakończono próby wraz z Lockheed Martin).
Polska będzie kolejnym użytkownikiem eksportowym MS-110 MARS po Tajwanie (prawdopodobnie 16 zestawów) i trzech nieujawnionych odbiorcach, którzy zamówili łącznie 13 zestawów.
Czytaj także:
