W czwartek, 18 września 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 95 147 897 USD (344,344 mln zł) z Allison Transmission Inc. na dostawy ulepszonych automatycznych przekładni DDA X-1100-3B do czołgów M1A2SEPv3 Abrams (System Enhanced Package version 3) m.in. użytkownikom eksportowym w Polsce i Rumunii.
Zdjęcie: Allison Transmission Inc.
Niniejszy aneks obejmuje wsparcie produkcji nowych czołgów poprzez dostawy nowych i zmodernizowanych skrzyni biegów, zestawów przekładni oraz usług wsparcia technicznego systemu. Zwiększa on wartość skumulowaną umowy na produkcję przekładni DDA X-1100-3B do 277 688 905 USD (1,005 mld zł) – poprzednia umowa w tej sprawie została zawarta 7 stycznia br. i miała wartość 80,6 mln USD (wówczas 335,65 mln zł).
Zamawiający otrzymał jedną ofertę w postępowaniu przetargowym. Prace będą wykonywane w zakładach Allison Transmission Inc. w Indianapolis w Indianie, a przewidywany termin ich zakończenia to 18 września 2025 (co prawdopodobnie oznacza zakup już wyprodukowanych komponentów).
Fundusze pochodzą z zaoszczędzonych środków z budżetu obronnego NDAA z roku fiskalnego 2024 ze środków na zamówienia US Army w wysokości 8 807 321 USD (31,874 mln zł), z tegorocznego budżetu w tej samej sprawie w wysokości 10 059 982 USD (36,407 mln zł), funduszy kapitałowych US Army w roku fiskalnym 2025 w wysokości 47 895 098 USD (173,334 mln zł) oraz środków z programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) dla Polski i Rumunii w kwocie 28 385 496 USD (102,728 mln zł). powyższe fundusze zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy.
Przekładnie Allison DDA X-1100-3B są komplementowane w power-pack wraz z wielopaliwowymi turbinami gazowymi Honeywell AGT1500 o mocy 1500 KM (1103 kW) w ramach ich rewitalizacji do standardu TIGER (Total InteGrated Engine Revitalization). Co ciekawe, może także współpracować z silnikiem wysokoprężnym o analogicznej mocy. Charakteryzują się czterema biegami do jazdy do przodu i dwoma do jazdy wstecz oraz konstrukcją typu Cross Drive, co oznacza, że moduły sterowania i hamowania są połączone. Na czym konkretnie polegają najnowsze ulepszenia przekładni – pozostaje niejawne.
Przypomnijmy, że 5 kwietnia 2022 Polska zamówiła łącznie 250 M1A2SEPv3 Abrams (wraz ze sprzętem towarzyszącym) za równowartość 4,75 mld USD, z których dostarczono już 85 egzemplarzy (dołączają do 116 starszych M1A1FEP). Z kolei Rumunia zakontraktowała 54 czołgi w pakiecie (m.in. z mostami towarzyszącymi M1110 JAB) za 2,53 mld USD, ale dostawy jeszcze nie rozpoczęły się (umowa jest częściowo opłacona pożyczką FMF w wysokości 920 mln USD).
Tymczasem niedawno, bo w lipcu zawarto dwie umowy związane z eksploatacją Abramsów w Wojsku Polskim. 31 lipca MON zamówiło 25 pojazdów saperskich M1150 ABV na podwoziu M1A1, natomiast 21 lipca Departament Obrony USA zlecił spółce General Dynamics Land Systems realizację usług wsparcia technicznego dla czołgów tej rodziny dla użytkowników z Polski i Australii.
25 marca br. Departament Obrony USA zawarł umowę o wartości 7 763 431 USD (wówczas 30,2 mln zł) ze spółką CAE USA Inc. na dostawy do Polski trenażera obsługi technicznej (Live Engine Trainer) power-packa do polskich M1A2SEPv3. Z kolei 11 marca br. brytyjska spółka Pearson Engineering informowała, że otrzymała od Polski zamówienie o nieujawnionej wartości na dostawę 99 modułów do zamontowania osprzętu inżynieryjnego SLICE na potrzeby rzeczonych czołgów.
Czytaj także:
