W poniedziałek, 19 maja 2025, na stronach amerykańskiego Kongresu pojawiła się transkrypcja z posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych Senatu z 15 maja, podczas której dyrektor Agencji Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) Michael F. Miller poinformował senatorów na wysłuchaniu o wniosku ze strony polskiego rządu dotyczącego chęci zakupu dużej partii rakietowych pocisków przechwytujących PAC-2 GEM-T do systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła/Patriot.
Przedstawiona informacja dotyczyła pakietu związanego z realizacją I fazy programu Wisła, czyli dwóch baterii systemu Patriot, w ramach której pozyskano m.in. 208 pocisków przechwytujących PAC-3 MSE (warto dodać, że w umowie w ramach II fazy programu Wisła zakontraktowano nieujawnioną liczbę kolejnych pocisków, ale w zgodzie były 644 egzemplarze).
Dyrektor Miller ujawnił, pakiet ten wyceniony wówczas na 10,5 mld USD, z czego 6,8 mld USD przypadało elementy według definicji MDE (Major Defense Equipment). Następnie rząd w Warszawie wnioskował o elementy inne niż MDE, wśród których znalazło się 788 pocisków PAC-2 GEM-T za maksymalnie 5,8 mld USD, w związku z czym wartość pierwotnego pakietu wzrosła do 16,3 mld USD.
Poinformował senatorów, że proponowana sprzedaż zwiększy zdolności obronne Polski do sprostania bieżącym wyzwaniom i przyszłych zagrożeń, umożliwiając mu wystawienie wiarygodnej siły, która może odstraszyć przeciwników i brać udział w operacjach NATO.
Wskazał, że będzie też wspierać cele polityki zagranicznej i krajowej, cele polityki bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych i poprawę bezpieczeństwa Polski, sojusznika z NATO, który jest ważną siłą zapewniającą stabilność polityczną i postęp gospodarczy w Europie.
Teraz należy oczekiwać formalnej zgody Departamentu Stanu USA, o czym poinformuje agencja DSCA, po czym rozpoczną się negocjacje w sprawie zawarcia umowy procedurą wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales).
PAC-2 GEM-T
Rakietowy pocisk przechwytujący PAC-2 GEM-T, oznaczony też jako TBM (Theater Ballistic Missile) został wprowadzony na wyposażenie US Army w 2006, niemniej dostawę 230 z 376 zamówionych pocisków rozpoczęto rok wcześniej. Jak wskazuje nazwa TBM, pocisk jest przeznaczony do zwalczania przede wszystkim rakietowych pocisków balistycznych średniego zasięgu (taktyczno-operacyjnych), jak np. Iskander-M, a w wariancie PAC-2 GEM-C także pocisków manewrujących i statków powietrznych.
GEM-T/C jest głęboko zmodernizowanym pociskiem systemu MIM-104C/D (lub PAC-2), który otrzymał zapalnik zbliżeniowy, nowy odbiornik radiolokacyjny o zwiększonej dokładności oraz nowe elementy elektroniki oparte o technologię stałokrystaliczną. W 2018 pociski zostały wyposażone w bardziej trwały cyfrowy nadajnik wykorzystujący technologię azotku galu (GaN), co ma zredukować koszty eksploatacyjne pocisków.
12 lutego br. amerykańska spółka Raytheon, wchodząca w skład korporacji RTX, informowała, że pomyślnie przeprowadziła test z użyciem radaru LTAMDS (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor), zakupionego przez Polskę w II fazie programu Wisła w liczbie 12 egzemplarzy z pociskiem PAC-2 GEM-T.
Warto też zauważyć, że w ostatnim czasie pociski PAC-2 GEM-T są zamawiane w Europie. 3 stycznia 2024 Agencja Wsparcia i Zamówień NATO NSPA informowała o podpisaniu umowy ramowej z spółką joint venture COMLOG (złożonej z amerykańskiej korporacji RTX i europejskiego konsorcjum MBDA) na produkcję i dostawę do 1000 pocisków PAC-2 GEM-T dla Niemiec, Królestwa Niderlandów, Rumunii i Hiszpanii, choć już wtedy zakładano możliwość rozszerzenia porozumienie o 4 kolejnych członków Sojuszu. Pierwszą umowę wykonawczą o wartości 478 mln USD (wówczas 1,889 mld zł) zawarto 6 sierpnia 2024 z RTX na produkcję 600 pocisków dla Niemiec, a w listopadzie tego samego roku do inicjatywy dołączyła Szwecja.
Czy Polska dołączy do tej inicjatywy NATO? Raczej nie, gdyż pula produkcyjna pocisków jest zbyt mała i zamówienie odbędzie się bezpośrednio poprzez Departament Obrony USA. Do nowych użytkowników tych pocisków w NATO zalicza się również Rumunia.