8 września br. wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak ogłosił w mediach społecznościowych, że rząd wysłał do USA zapytanie ofertowe w sprawie możliwości zakupu 96 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache Guardian wraz z transferem technologii do Polski.
Polska jest zainteresowana zakupem 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Kolejne dobre wieści! Wystosowaliśmy zapytanie ofertowe do USA dotyczące pozyskania 96 śmigłowców AH-64E APACHE w najnowszej wersji GUARDIAN na potrzeby Lotnictwa Wojsk Lądowych. Wraz ze śmigłowcami pozyskamy również transfer technologii – napisał na Twitterze szef MON.
Z kolei na profilu Ministerstwa Obrony Narodowej pojawił się wpis: Wicepremier Mariusz Błaszczak po spotkaniu z sekretarzem obrony USA Lloydem Austinem: złożyliśmy zapytanie ofertowe w sprawie 96 sztuk śmigłowców Apache. W pierwszej kolejności trafią do Żelaznej Dywizji. Dlatego, że 18. Dywizja będzie wyposażona w czołgi Abrams. Te śmigłowce świetnie z nimi współpracują (AH-64 Apache i M1 Abrams – para nie do pokonania).
Rozmawialiśmy z sekretarzem Austinem na temat naszej współpracy. Zarówno w kontekście obecności wojsk USA w Polsce, jak również modernizacji Wojska Polskiego. Poruszyliśmy temat zapytania ofertowego złożonego do Waszyngtonu w sprawie 96 śmigłowców uderzeniowych Apache. Chcemy pozyskać te śmigłowce dla Wojska Polskiego, ze względu na możliwości produkcyjne, które niestety są ograniczone. Zwróciłem się również o to, żeby ten czas, który będzie poświęcony produkcji śmigłowców był wypełniony leasingiem śmigłowców z wyposażenia US Army. Rozpoczynamy proces rozmów. Mam nadzieję, że te negocjacje zakończą się w krótkim czasie sukcesem – powiedział Mariusz Błaszczak, wicepremier, minister obrony narodowej po spotkaniu sekretarzem obrony USA.
Złożyliśmy zapytanie ofertowe w sprawie 96 sztuk śmigłowców Apache. W pierwszej kolejności trafią do 18 Dywizji Zmechanizowanej. Nie wszystkie, ale pierwsze egzemplarze. Dlatego, że 18. Dywizja będzie wyposażona w czołgi Abrams. Te śmigłowce świetnie współpracują z czołgami Abrams. Razem stanowią olbrzymią siłę. Siłę oporu, bo chodzi nam o to, żeby w ten sposób odstraszyć przeciwnika. Chodzi nam o to, żeby Wojsko Polskie dysponowało taką siłą, dzięki której przeciwnik nie zdecyduje się na to, żeby napaść na Polskę. Mamy całą gamę pomysłów jeżeli chodzi o śmigłowce. Przede wszystkim zamawiamy śmigłowce w polskich zakładach. A więc w PZL Świdnik i PZL Mielec, ale jeżeli chodzi o śmigłowce uderzeniowe, najlepszymi na świecie są Apache. Co przeważyło o naszej decyzji? To, że współpracują z Abramsami. Razem stanowią tamę nie do przerwania – mówił po spotkaniu wicepremier.
Redakcja Portalu MILMAG w rozmowie z Heidi Grant, prezeską działu Business Development w Boeing Defence, uzyskała zapewnienie, że amerykańskie przedsiębiorstwo od wielu lat rozmawia z Polską Grupą Zbrojeniową na temat możliwości przekazania know-how w dziedzinie serwisowania i utrzymywania AH-64 Apache w gotowości. Jak dodaje Heidi Grant Boeing współpracuje z partnerami w Polsce już od 30 lat, i te doświadczenia mogą się obecnie przełożyć na współpracę z przemysłem zbrojeniowym.
Prócz Wojsk Lądowych USA śmigłowce Apache znajdują się (lub znajdą) na uzbrojeniu 17 innych armii. Ma to pozwolić Polsce wejść w globalny łańcuch dostaw, co ma zapewnić utrzymanie śmigłowców w gotowości bojowej. Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez MILMAG obecnie toczą się rozmowy z polskimi partnerami na temat ostatecznego kształtu centrów wsparcia i serwisowania AH-64E.
Niewątpliwie sytuacja w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wpłynie na formę współdziałania w ramach NATO. Co w przypadku sfinalizowania umowy z Boeingiem przełoży się na ścisłe współdziałanie polskich i sojuszniczych śmigłowców szturmowych. Niewątpliwie początkowo Siły Zbrojne RP będą korzystać ze wsparcia US Army, jednak w przyszłości można się spodziewać pewnej symetrii działań. Ponadto, po sfinalizowaniu kontraktu Heidi Grant widzi szansę na zwiększenie poziomu inwestycji Boeinga w Polsce, co może być interesujące w kontekście wycofania się amerykańskiej spółki z Federacji Rosyjskiej.
Oświadczenie prasowe spółki Boeing:
Boeing jest uhonorowany, że rząd polski wybrał AH-64E Apache do nowej floty śmigłowców szturmowych Sił Zbrojnych RP. Wybór śmigłowca Apache wzmacnia polsko-amerykańskie więzi wojskowe poprzez zapewnienie zwiększonej interoperacyjności i współpracy między Polską, wojskami lądowymi Stanów Zjednoczonych i siłami NATO. Podczas procedury zakupowej Boeing nawiązał partnerską współpracę z polskim rządem i przemysłem. W szczególności nasze partnerstwo z Polską Grupą Zbrojeniową będzie rozwijać się w trakcie realizacji programu szkoleń i wsparcia eksploatacyjnego realizowanego z polskim przemysłem.
Analiza
Pierwotnie, w ramach programu Kruk, planowany był zakup 16-32 śmigłowców szturmowych, które zastąpiłyby 15 Mi-24D i 13 Mi-24W (rozważano również ich modernizację jako rozwiązanie pomostowe), a dwoma najpoważniejszymi kandydatami były konstrukcje amerykańskie: wspomniany AH-64E Apache Guardian i prezentowany aktualnie po raz pierwszy na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach, konkurencyjny Bell AH-1Z Viper (MSPO 2022: AH-1Z Viper wreszcie w Polsce).
Boeing AH-64E Guardian (Apache Block III) jest najnowszym wariantem śmigłowców szturmowych z rodziny Apache, wyposażonym w kompozytowe łopaty śmigieł oraz nowe przekładnie i głowice, a także mocniejsze silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D o mocy maksymalnej 2000 KM/1491 kW. Zmiany te poprawiły osiągi, a zwłaszcza prędkość maksymalną i wznoszenia się. Modyfikacji uległa też elektronika, awionika i oprogramowanie, umożliwiając zastosowanie ulepszonego radaru AN/APG-78 Longbow oraz system optoelektroniczny o wyższej rozdzielczości i dokładności M-TADS/PNVS (Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), zwany też Arrowhead. W odmianie AH-64E Version 6 (v6) śmigłowiec uzyskał możliwość współpracy z latającymi platformami załogowymi i bezzałogowymi (Manned/Unmanned Teaming, MUM-T) oraz pełne wykorzystanie łącza przesyłania danych Link 16. Dostawy AH-64E do rodzimego użytkownika rozpoczęto w 2011, a debiut bojowy miał miejsce w Afganistanie w marcu 2014 (CO POTRAFI GUARDIAN?).
Jeśli zakup 96 AH-64E dojdzie do skutku, Lotnictwo Wojsk Lądowych stanie się drugim, po amerykańskich wojskach lądowych (819 egz. w wersjach AH-64D i E + 22 zamówione), największym użytkownikiem tych śmigłowców na świecie. Dotychczas na zakup najnowszych śmigłowców Apache (fabrycznie nowych lub przebudowanych z wersji AH-64D) zdecydowały się: Wielka Brytania (50 egz.), Egipt (43), Arabia Saudyjska (37+24), Korea Południowa (36), Indie (22+12), Australia (29), Tajwan (29), Niderlandy (28), Maroko (24), Katar (24 z opcją na 24 kolejne), Kuwejt (8) i Indonezja (8).
Kolejne dobre wieści! Wystosowaliśmy zapytanie ofertowe do USA dotyczące pozyskania 96 śmigłowców AH-64E APACHE w najnowszej wersji GUARDIAN na potrzeby Lotnictwa Wojsk Lądowych. Wraz ze śmigłowcami pozyskamy również transfer technologii. pic.twitter.com/VdZUybVRCc
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) September 8, 2022
Wicepremier @mblaszczak po spotkaniu z @SecDef L. Austinem: złożyliśmy zapytanie ofertowe w sprawie 96 sztuk śmigłowców #Apache. W pierwszej kolejności trafią do @Zelazna_Dywizja. Dlatego, że 18 Dywizja będzie wyposażona w czołgi #Abrams. Te śmigłowce świetnie z nimi współpracują pic.twitter.com/tWsuqD5d5k
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) September 8, 2022
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.