W środę, 29 stycznia 2025, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR) poinformowało, że flota 27 śmigłowców Airbus EC135/H135 użytkowanych przez załogi LPR przekroczyła pół miliona lądowań. Tyle razy wiropłaty lądowały w różnych miejscach realizując misje ratownictwa medycznego HEMS, transporty międzyszpitalne, loty szkolne czy techniczne.
Zdjęcie: Christian D. Keller, Airbus Helicopters
Wcześniej, 8 stycznia 2025 LPR poinformowało, że rzeczona flota śmigłowcowa przekroczyła łączny nalot wynoszący 125 000 godzin.
Jak wspomniano, LPR użytkuje 27 egzemplarzy śmigłowców ratunkowych Airbus H135 (wcześniej oznaczonych jako Eurocopter EC135), w tym 23 w wersji P2+ i 4 w wersji P3, a także jednego symulatora lotów, dostarczonych w latach 2009-2010 (P2+) i 2015 (P3). Stacjonują w 21 stałych bazach rozmieszczonych w całej Polsce i jednej bazie sezonowej w Koszalinie, uruchamianej w czasie letnich wakacji.
Zastąpiły one w linii przestarzałe śmigłowce Mi-2 Plus, które wycofano w 2011 oraz rozbity 20 listopada 2009 pojedynczy śmigłowiec Agusta A109 Power (był w służbie od 2005). Co istotne, wskazywano na konieczność zakupu kolejnych 6 egzemplarzy śmigłowców HEMS, ale jak dotąd nie otrzymała ona aprobaty Ministerstwa Zdrowia (Nowe silniki dla śmigłowców ratunkowych LPR).
Uzupełnieniem floty, w ramach Samolotowego Zespołu Transportowego, są dwa Bombardiery Learjet 75 Liberty i jeden Piaggio P.180 Avanti II (w maju 2024 wycofano z eksploatacji pojedynczy Piaggio P.180 Avanti I).
Z kolei 2 stycznia br. informowano, że 2024 był najbardziej pracowity dla załóg w 25-letniej historii Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przyjęto 12 728 wezwań, z czego 12 314 wpłynęło do zespołów Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego, a 414 do Samolotowego Zespołu Transportowego.
Śmigłowce były 10 997 razy wzywane do wypadków i nagłych zachorowań, a 1317 do transportów międzyszpitalnych. Wśród najczęstszych powodów wezwań wymienić należy: wypadek drogowy (2259), udar mózgu (1531), nagłe zatrzymanie krążenia (1030), ale także upadek w wysokości (645), czy oparzenie termiczne (407).
W 2024 roku doszło do 14 sytuacji, gdzie podjęto decyzję o zadysponowaniu 3 śmigłowców ratunkowych do jednego zdarzenia. 4 wiropłaty jednocześnie wzywane były jeden raz. Łącznie załogi HEMS udzielały pomocy 9 882 pacjentom, z czego 7970 osób było transportowanych do szpitali na pokładach śmigłowców. 1666 spośród wszystkich pacjentów to dzieci. Najstarsi pacjenci mieli 101 lat, w ubiegłym roku udzielano pomocy trzem osobom w tym wieku. Natomiast czterokrotnie załogi miały do czynienia ze świeżorodkami.
Śmigłowce EC135/H135 oraz samoloty Piaggio i Learjet w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w ubiegłym roku spędziły w powietrzu ponad 9735 godzin.
Największą liczbę misji zrealizowały bazy HEMS:
- całodobowe – w Krakowie (1028), Warszawie (813) i Lublinie (806),
- dyżurujące w godzinach 7-20 – w Katowicach (662), Szczecinie (648), Łodzi (557) oraz Opolu (532).
Najwięcej pracy w 2024 roku załogi miały 16 sierpnia. Wtedy to śmigłowce wykonały łącznie 69 misji. Maksymalna liczba wylotów w ciągu jednego dnia wyniosła 8, taki wynik uzyskały załogi w Krakowie i Lublinie.
Należy podkreślić, że na rekordową liczbę misji HEMS niewątpliwie miało wpływ wydłużenie od 1 stycznia 2024 roku dyżuru w bazach w Poznaniu i Lublinie. Tym samym po raz pierwszy w historii statystyka roczna dotyczyła aż sześciu baz całodobowych – mówi Justyna Sochacka, rzecznik prasowy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przez ostatnie cztery miesiące tymczasowo również baza HEMS w Białymstoku pełniła dyżur całodobowy.
Na podstawie informacji prasowych