W czwartek, 23 maja 2024, dyspozycyjny samolot turbośmigłowy Piaggio P.180 Avanti I o znakach rejestracyjnych SP-MXH wykonał swój ostatni lot. Po 20 latach służby w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) samolot odchodzi na zasłużoną emeryturę. Był w użyciu od maja 2004.
Kolejny egzemplarz Piaggio P.180 Avanti II (o znakach rejestracyjnych SP-MXI) w wersji z ulepszoną awioniką oraz nowymi silnikami Pratt & Whitney Canada PT6-66B, przyleciał do Polski i rozpoczął służbę 20 kwietnia 2007. Od 10 lipca 2009 obydwa stacjonowały w wojskowej części Lotniska Chopina w Warszawie.
Samolot Piaggio był wykorzystywany przez Samolotowy Zespół Transportowy. Realizowano nim następujące zadania:
- lotniczy transport sanitarny (transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy szpitalami);
- lotniczy transport medyczny spoza granic kraju (np. transport do Polski obywateli naszego kraju, ofiar wypadków lub nagłych zachorowań, do których doszło poza granicami Polski);
- lotniczy transport medyczny poza granice kraju (na specjalistyczne leczenie).
Samolot gościł na wielu lotniskach cywilnych i wojskowych, dużych i małych. Nalot samolotu wynosi 6353 godziny i ma za sobą 9743 lądowania. Samolot realizując swoje zadania wykonał ponad 5000 misji i przeleciał ponad 3 miliony kilometrów. Na jego pokładzie przetransportowano 4000 pacjentów.
Najdłuższą misję (biorąc pod uwagę odcinek dolotowy do pacjenta, transport do szpitala i powrót do bazy) wykonano z lotniska Szczecin-Goleniów (powrót też na EPSC). Odcinek transportowy z pacjentem w tej misji odbywał się z Lizbony do Gdańska. Łącznie samolot przeleciał wówczas 5411 km. Jedną z dłuższych misji był również transport pacjenta z Tunezji. Odcinek transportowy z pacjentem w tej misji odbywał się z Tunisu do Katowic. Łącznie misja miała 4015 km. Sporym wyzwaniem były loty z noworodkami m.in. transporty do i z Londynu, loty podczas pandemii oraz loty z specjalistycznym sprzętem medycznym m.in. ECMO, kontrapulsatorem.
Wczoraj przebazowano samolot z lotniska Warszawa-Okęcie na lotnisko Warszawa-Babice. Zostanie tam zahangarowany w oczekiwaniu na decyzję o dalszym przeznaczeniu.
Obecnie w Samolotowym Zespole Transportowym wykorzystywane są trzy samoloty: dwa Bombardiery Learjet 75 Liberty i jeden Piaggio P.180 Avanti II. Rocznie załogi realizują około 400-500 misji. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów, ratownik medyczny/pielęgniarz i lekarz (Pierwszy Learjet 75 Liberty dla LPR).
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe użytkuje również 27 egzemplarzy śmigłowców ratunkowych Airbus H135, w tym 23 w wersji P2+ i 4 w wersji P3, a także jednego symulatora lotów, dostarczonych w latach 2009-2010 (P2+) i 2015 (P3). Zastąpiły one w linii przestarzałe śmigłowce Mi-2 Plus, które wycofano w 2011 oraz rozbity 20 listopada 2009 pojedynczy śmigłowiec Agusta A109 Power (był w służbie od 2005). Co istotne, wskazywano na konieczność zakupu kolejnych 6 egzemplarzy śmigłowców HEMS, ale jak dotąd nie otrzymała ona aprobaty Ministerstwa Zdrowia (Nowe silniki dla śmigłowców ratunkowych LPR).
Na podstawie informacji prasowej