Przejdź do serwisu tematycznego

LPR wycofało pierwszy Piaggio P.180 Avanti

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe wycofało z eksploatacji pierwszy z dwóch dyspozycyjnych samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti I.

W czwartek, 23 maja 2024, dyspozycyjny samolot turbośmigłowy Piaggio P.180 Avanti I o znakach rejestracyjnych SP-MXH wykonał swój ostatni lot. Po 20 latach służby w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) samolot odchodzi na zasłużoną emeryturę. Był w użyciu od maja 2004.

Zdjęcia: LPR

Kolejny egzemplarz Piaggio P.180 Avanti II (o znakach rejestracyjnych SP-MXI) w wersji z ulepszoną awioniką oraz nowymi silnikami Pratt & Whitney Canada PT6-66B, przyleciał do Polski i rozpoczął służbę 20 kwietnia 2007. Od 10 lipca 2009 obydwa stacjonowały w wojskowej części Lotniska Chopina w Warszawie.

Samolot Piaggio był wykorzystywany przez Samolotowy Zespół Transportowy. Realizowano nim następujące zadania:

  • lotniczy transport sanitarny (transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy szpitalami);
  • lotniczy transport medyczny spoza granic kraju (np. transport do Polski obywateli naszego kraju, ofiar wypadków lub nagłych zachorowań, do których doszło poza granicami Polski);
  • lotniczy transport medyczny poza granice kraju (na specjalistyczne leczenie).

Samolot gościł na wielu lotniskach cywilnych i wojskowych, dużych i małych. Nalot samolotu wynosi 6353 godziny i ma za sobą 9743 lądowania. Samolot realizując swoje zadania wykonał ponad 5000 misji i przeleciał ponad 3 miliony kilometrów. Na jego pokładzie przetransportowano 4000 pacjentów.

Najdłuższą misję (biorąc pod uwagę odcinek dolotowy do pacjenta, transport do szpitala i powrót do bazy) wykonano z lotniska Szczecin-Goleniów (powrót też na EPSC). Odcinek transportowy z pacjentem w tej misji odbywał się z Lizbony do Gdańska. Łącznie samolot przeleciał wówczas 5411 km. Jedną z dłuższych misji był również transport pacjenta z Tunezji. Odcinek transportowy z pacjentem w tej misji odbywał się z Tunisu do Katowic. Łącznie misja miała 4015 km. Sporym wyzwaniem były loty z noworodkami m.in. transporty do i z Londynu, loty podczas pandemii oraz loty z specjalistycznym sprzętem medycznym m.in. ECMO, kontrapulsatorem.

Wczoraj przebazowano samolot z lotniska Warszawa-Okęcie na lotnisko Warszawa-Babice. Zostanie tam zahangarowany w oczekiwaniu na decyzję o dalszym przeznaczeniu.

Obecnie w Samolotowym Zespole Transportowym wykorzystywane są trzy samoloty: dwa Bombardiery Learjet 75 Liberty i jeden Piaggio P.180 Avanti II. Rocznie załogi realizują około 400-500 misji. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów, ratownik medyczny/pielęgniarz i lekarz (Pierwszy Learjet 75 Liberty dla LPR).

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe użytkuje również 27 egzemplarzy śmigłowców ratunkowych Airbus H135, w tym 23 w wersji P2+ i 4 w wersji P3, a także jednego symulatora lotów, dostarczonych w latach 2009-2010 (P2+) i 2015 (P3). Zastąpiły one w linii przestarzałe śmigłowce Mi-2 Plus, które wycofano w 2011 oraz rozbity 20 listopada 2009 pojedynczy śmigłowiec Agusta A109 Power (był w służbie od 2005). Co istotne, wskazywano na konieczność zakupu kolejnych 6 egzemplarzy śmigłowców HEMS, ale jak dotąd nie otrzymała ona aprobaty Ministerstwa Zdrowia (Nowe silniki dla śmigłowców ratunkowych LPR).

Na podstawie informacji prasowej

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Od czwartku wraca strefa buforowa na granicy z Białorusią

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało, że w czwartek, 13 czerwca br. wejdzie w życie rozporządzenie ministra w sprawie wprowadzenia czasowego zakazu przebywania na określonym obszarze w strefie…

XXXII MSPO w Kielcach coraz bliżej

Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda przewodniczył kolejnemu spotkaniu Rady Programowej dotyczącej zbliżającego się XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X