Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy nowo wyprodukowany Tu-160M2

Z lotniska przy kazańskach zakładach KAPO dokonano oblotu pierwszego nowo wyprodukowanego, seryjnego zmodernizowanego bombowca strategicznego Tu-160M2.

12 stycznia br. z lotniska przy zakładach Kazańskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego imienia S. P. Gorbunowa (KAPO) w Kazaniu oblatano pierwszy nowo wyprodukowany, seryjny zmodernizowany bombowiec strategiczny Tu-160M2. Jest to pierwszy egzemplarz zbudowany od podstaw od czasu zamknięcia linii produkcyjnej w 1994. W ubiegłych latach, oprócz modernizacji Tu-160 do standardu Tu-160M i Tu-160M1, ukończono budowę dwóch pierwszych Tu-160M2, ale w oparciu o niedokończone wcześniej kadłuby.

Z lotniska przy kazańskach zakładach KAPO dokonano oblotu pierwszego nowo wyprodukowanego, seryjnego zmodernizowanego bombowca strategicznego Tu-160M2

Zgodnie z informacją prasową Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK), samolot, który jeszcze nie otrzymał nazwy własnej tak jak pozostałe Tu-160, z załogą z pilotem-oblatywaczem Wiktorem Minaszkinem na czele spółki Tupolew, wykonał około 30-minutowy lot zapoznawczy na maksymalnym pułapie 600 m. Wykonano podstawowe manewry mają na celu sprawdzenie sterowności i stateczności samolotu – a oblot uznano za udany.

Dyrektor generalny OAK, Jurij Slusar, poinformował, że w oblatanym egzemplarzu Tu-160M2 wymieniono 80% wyposażenia, w tym cztery silniki turboodrzutowe dwuprzepływowe NK-32-02, których produkcję wznowiono w listopadzie 2020, na bazie zmodernizowanych NK-32M o zwiększonej niezawodności, zwiększającymi zasięg lotu o 13%. Samolot otrzymał wiele nowych technologii, a jego projektowanie odbyło się całkowicie cyfrowo z udziałem kilku biur konstrukcyjnych

Z kolei dyrektor zarządzający spółki Tupolew, Wadim Korolow, dodał, że na potrzeby wznowienia linii produkcyjnej Tu-160, zmodernizowano ponad 40% wyposażenia kazańskach zakładach KAPO, a znaczna część załogi przeszła dodatkowe szkolenia. Unowocześniono przede wszystkim bazę materiałowo-techniczną, ale też przywrócono kluczowe kompetencje, w tym wdrożono maszyny ELU-24, przeznaczone do wykonywania prac związanych z obróbką i spawaniem próżniowym wielkogabarytowych elementów centropłata ze stopów tytanu w osłonie argonowej.

W styczniu 2018 ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło 10 seryjnych Tu-160M2 za 160 mld RUB (8,34 mld zł), a ich dostawy mają zakończyć się w 2027. Jednak pierwszy zmodernizowany do standardu Tu-160M (obecnie oznaczony Tu-160M1) został oblatany 16 listopada 2014. Samolot wyposażono w nowy radar pokładowy i awionikę, wydłużono również resurs. Z kolei prototypowy, głęboko zmodernizowany Tu-160M2 o nazwie własnej Piotr Diejniekin został oblatany 25 stycznia 2018. Kolejny oblot, ale egzemplarza w seryjnej konfiguracji o nazwie własnej Igor Sikorski, nastąpił 2 lutego 2020 (Pierwszy seryjny Tu-160M2).

Tu-160M2 charakteryzuje się nowym wyposażeniem pokładowym, w tym opracowanym dla Tu-160M1, a także nowymi systemami łączności, pilotażowo-nawigacyjnymi, w tym nowym systemem astronawigacji ANS-2009, opracowanym przez Konciern Radioelektronnyje Tiechnołogii KRET, systemami samoobrony i walki radioelektronicznej czy zmodernizowanym radarem pokładowym NW-70M.

W 2015 minister obrony Rosji gen. Siergiej Szojgu zapowiadał zamówienie 50 egzemplarzy Tu-160, ale do dziś nie złożona zamówienia, oprócz tego na 10 samolotów. Siły Powietrzno-Kosmiczne (WKS) Rosji dysponują obecnie 17 Tu-160 i Tu-160M (Tu-160 po raz pierwszy w Afryce, Rosyjskie Tu-160 w Wenezueli).

Równolegle, Rosjanie prowadzą modernizację bombowców strategicznych Tu-95MS do standardu Tu-95MSM i dalekiego zasięgu Tu-22M3 do standardu Tu-22M3M. W maju 2020 pojawiła się informacja o rozpoczęciu budowy prototypu bombowca strategicznego nowej generacji o kryptonimie PAK DA (Pierspiektiwnyj Awiacionnyj Kompleks Dalnoj Awiacyji), zwanego też Posłannik lub Izdielije 80 (Pierwszy Tu-95MSM oblatany, Rozpoczęła się budowa PAK DA, Prototyp Tu-22M3M ujawniony).

Jest to faktycznie trzeci Tu-160M2, ale pierwszy zbudowany od podstaw – poprzednie powstały w oparciu o niedokończone kadłuby, które pozostały w kazańskach zakładach KAPO po zamknięciu linii produkcyjnej Tu-160 w 1994 / Źródło: Zwiezda

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X