W środę, 23 października 2024, spółka Hensoldt, wraz z Lufthansa Technik Defense i Bombardier Defense, wspólnie ogłosiły, że samolot Bombardier Global 6000, przebudowany do konfiguracji rozpoznania radioelektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT) w ramach programu PEGASUS (PErsistent German Airborne SUrveillance System) dla lotnictwa marynarki wojennej Niemiec (Marineflieger), ukończył swój pierwszy lot z zakładu Bombardiera w Wichita w stanie Kansas.
Na oblocie byli obecni przedstawiciele Hensoldt, Lufthansa Technik i Bombardier Defense, a także przedstawiciele niemieckich sił zbrojnych przybyli z Niemiec, Kanady i USA. Ten etap testów jest przeprowadzany przez zespół Bombardier Flight Test Centre (BFTC) z Wichita, gdzie wysoko wykwalifikowani piloci Bombardiera weryfikują kluczowe aspekty programu.
Jest to pierwszy z trzech samolotów zamówionych 20 czerwca 2021 przez niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr). Został po raz pierwszy zaprezentowany 5 czerwca br.
Wart ponad 1 mld EUR program PEGASUS zakłada wprowadzenie lotniczego systemu rozpoznania sygnałów elektromagnetycznych ELINT na wyposażenie lotnictwa marynarki wojennej. Głównym wykonawcą i integratorem, a także dostawcą zestawów systemu rozpoznawczego jest spółka Hensoldt, a partnerami Lufthansa Technik Defense z Hamburga, gdzie odbędzie się montaż końcowy i amerykańska Bombardier Defense z Wichita w stanie Kansas (oddział kanadyjskiej Bombardier Aviation), dostarczająca płatowce. W programie uczestniczy łącznie prawie 30 niemieckich podmiotów, w tym z sektora średnich przedsiębiorstw.
Niemiecki samolot rozpoznania radioelektronicznego nowej generacji lata wysoko — powiedział Steve Patrick, wiceprezes Bombardier Defense. Ten udany pierwszy lot jest wynikiem silnej współpracy i dzielenia się wiedzą między Hensoldt, Lufthansa Technik Defense, Bombardier Defense i naszymi dostawcami, aby zmodyfikowany samolot Global 6000 dla programu PEGASUS wzbił się w powietrze. Dzięki regularnym testom lotniczym przeprowadzanym w bazie Bombardier w Wichita samolot nadal zbiera niezbędne dane certyfikacyjne, aby udoskonalić i ulepszyć tę platformę przed przejściem do następnego etapu.
Dzisiaj jest ważny kamień milowy dla programu PEGASUS — powiedział Dietmar Thelen, szef działu Spectrum Dominance w Hensoldt. Dzięki integracji naszego systemu rozpoznawczego Kalætron-Integral dostarczamy kluczowe komponenty, które są niezbędne do „rozpoznania przyszłości”. To osiągnięcie podkreśla doskonałą współpracę między Hensoldt, Lufthansa Technik Defense i Bombardier Defense.
Widząc pierwszy samolot PEGASUS wzbijający się w niebo z logo Lufthansa Technik Defense, odczuwam dumę, a także radosne oczekiwanie, ponieważ zbliża nas to o jeden decydujący krok do powitania tego samolotu z powrotem w naszej siedzibie — powiedział z kolei Michael von Puttkamer, wiceprezes Special Aircraft Services w Lufthansa Technik. Chciałbym pogratulować i podziękować znakomitemu zespołowi Bombardier Defense za ich wspaniałe osiągnięcia w osiągnięciu tego ważnego kamienia milowego projektu i z niecierpliwością czekam na nadchodzące działania związane z testami w locie, a także na trwającą współpracę z Hensoldt w zakresie późniejszej integracji i certyfikacji ich wysoce zaawansowanego systemu rozpoznania radioelektronicznego.
Samolot podczas prezentacji w czerwcu br.
PEGASUS
Początkowo zakładano, iż platformą bazową w programie PEGASUS będzie autonomiczny bezzałogowy statek latający dużej długotrwałości lotu (HALE) typu Northrop Grumman MQ-4C Triton. Rząd w Berlinie otrzymał zgodę na ich zakup 5 kwietnia 2018 za maksymalnie 2,5 mld USD. Jednakże 28 stycznia 2020 pojawiła się informacja o rezygnacji z ich zakupu, co należy rozumieć jako pokłosie fiaska wprowadzenia do służby w wojskach lotniczych (Luftwaffe) spokrewnionego z Tritonami, bsl RQ-4E Euro Hawk (pierwszego z pięciu planowanych pierwotnie do zamówienia).
Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec zdecydowało się jako alternatywę wybrać platformę załogową, wskazując samoloty biznesowe Bombardier Global 6000, których trzy egzemplarze już służą w Luftwaffe do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Samoloty te będą mogły wykonywać loty w cywilnych korytarzach powietrznych bez żadnych przeszkód – co było z kolei problemem przy certyfikacji Euro Hawka (Pierwszy lot Heron TP w niemieckiej przestrzeni powietrznej).
System ELINT dla PEGASUS ma zostać opracowany na bazie modułowego systemu Kalaetron Integral, który z kolei powstał na bazie przetestowanego w powietrzu systemu ISIS, opracowanego wspólnie z EADS (obecnie Airbus Defence and Space). Zestaw systemu ISIS był przenoszony w sześciu zasobnikach na bsl Euro Hawk.
Wejście do służby systemu PEGASUS zaplanowano na 2025, a wstępna gotowość operacyjna zostanie ogłoszona w 2027. Trzy samoloty rozpoznania sygnałów elektromagnetycznych wypełnią zadania wycofanych w 2010 pięciu samolotów Breguet BR.1150M Atlantic w ramach misji SLWÜA (Signalerfassende Luftgestützte Weiträumige Überwachung und Aufklärung; pol. lotnicze zbieranie sygnałów elektronicznych oraz zwiad i rozpoznanie dalekiego zasięgu). Mimo formalnej przynależności do marynarki wojennej, nowe samoloty będą stacjonować w bazie lotniczej Szlezwik, gdzie stacjonuje 51. Eskadra Taktyczna wojsk lotniczych Immelmann.
Uzupełni je 8 samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon, które zamówiono w dwóch partiach: 5 za 1,77 mld USD oraz 3 za niecałe 1,1 mld EUR (dostawy mają rozpocząć się z końcem października 2024). Na ich uzbrojenie wejdą m.in. 324-mm lekkie torpedy zwalczania okrętów podwodnych Mark 54 LWT. Według najnowszych informacji niemieckie P-8A będą okresowo operować z bazy lotniczej RAF Lossiemouth, gdzie będą współdziałać z brytyjskimi Poseidon MRA Mk1.
Celebrating successful 1st flight of PEGASUS aircraft!@Bombardier’s Global aircraft, modified for the German armed forces’ #PEGASUS program, has been taken to the skies for the 1st time! #SIGINT @LHTechnik
Learn more at https://t.co/qh9E11Mltu pic.twitter.com/EkXrEcvkcC
— HENSOLDT (@hensoldt) October 23, 2024