W piątek, 31 stycznia 2025, jak poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej, w bazie lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej stanu Arkansas w Fort Smith odbył się pierwszy lot polskiego pilota za sterami samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35A Husarz.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej
Najnowsza informacja z amerykańskiej bazy lotniczej w Fort Smith. Polski pilot po raz pierwszy za sterami naszego F-35! To historyczny moment dla 🇵🇱 i niezwykle ważny moment rozwoju naszych Sił Powietrznych. Gratulacje dla całego zespołu wdrażającego te nowoczesne samoloty V generacji Husarz. Jesteśmy z was dumni! – napisał wczoraj wieczorem na platformie społecznościowej X wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.
Zgodnie z procedurą lot szkoleniowy odbył się z wykorzystaniem dwóch maszyn w formacji chase (pościgu), dzięki czemu lecący za Polakiem amerykański instruktor mógł sprawdzać poprawność wykonywanych manewrów. Polski pilot zasiadł za sterami F-35A Husarz niespełna dwa miesiące po pierwszym starcie „polskiej” maszyny z lotniska fabryki Lockheed Martin w bazie NAS Joint Reserve Base Fort Worth w Teksasie – napisano na profilu Ministerstwa Obrony Narodowej.
Zapowiedź rychłego pierwszego lotu Polaka na F-35 pojawiła się 29 stycznia na łamach Polsat News. Inspektor Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak informował, że odbędzie się on jeszcze tego samego dnia, gdyż zakończono szkolenie symulatorowe. Dodał, że obecnie w USA szkoli się sześciu polskich pilotów, a dwóch wkracza już w tę fazę latania. Szkolenie podstawowe tych pilotów ma zakończyć się w kwietniu br., a dwóch z nich pozostanie w USA aby odbyć kurs szkoleniowy na instruktora.
Warto dodać, że gen. Nowak odniósł się do kwestii dzierżawy śmigłowców szturmowych AH-64D Apache (jako pomostowe przed AH-64E) – pierwsze 4 z 8 mają dotrzeć w maju lub na przełomie maja i czerwca br. Poinformował również, że kwestia zakupu powietrznych tankowców w programie Karkonosze jest na dobrej drodze, by pierwsze dotarły do Polski do 2030.
Najnowsza informacja z amerykańskiej bazy lotniczej w Fort Smith.
Polski pilot po raz pierwszy za sterami naszego #F35! To historyczny moment dla 🇵🇱 i niezwykle ważny moment rozwoju naszych Sił Powietrznych. Gratulacje dla całego zespołu wdrażającego te nowoczesne samoloty V… pic.twitter.com/KHliuJIZ4n— Władysław Kosiniak-Kamysz (@KosiniakKamysz) January 31, 2025
Pierwszy lot polskiego pilota na #F35 #Husarz. Ten przełomowy moment otwiera nowy rozdział w procesie modernizacji Sił Powietrznych 🇵🇱 pic.twitter.com/YjKILwWNGZ
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) January 31, 2025
Husarz 1 już z polskim pilotem za sterami. Bardzo symboliczny moment w planie transformacji Sił Zbrojnych RP! pic.twitter.com/l2mPiQUHvp
— Wiesław Kukuła (@wieslawkukula) January 31, 2025
Zgodnie z procedurą lot szkoleniowy odbył się z wykorzystaniem dwóch maszyn w formacji chase (pościgu), dzięki czemu lecący za Polakiem amerykański instruktor mógł sprawdzać poprawność wykonywanych manewrów. Polski pilot zasiadł za sterami F-35A „Husarz" niespełna dwa miesiące po… https://t.co/aHmFJupEMt pic.twitter.com/cLzO7yIGWe
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) February 1, 2025
https://twitter.com/wieslawkukula/status/1885614169317154871
Pierwsze myśliwce F-35A z polskiego zamówienia od kilku tygodni stacjonują w bazie lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej w Arkansas. To właśnie tam trwa proces szkolenia naszych pilotów. Baza w Ebbing będzie w najbliższych latach pełnić funkcję centrum międzynarodowego szkolenia… pic.twitter.com/mq77Gx9v07
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) February 1, 2025
Przypomnijmy, że pierwsze polskie F-35A Husarz wylądowały w bazie Ebbing, 23 grudnia 2024. Zgodnie z informacją wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza z 3 grudnia 2024, pierwsi dwaj polscy piloci mieli rozpocząć loty na nowych samolotach w styczniu 2025 – i tak też się stało.
Przebazowanymi egzemplarzami są pierwsze dwa oblatane, a więc pierwszy 2 grudnia o nr fabrycznym AZ-02 i taktycznym 3502 oraz drugi 3 grudnia o nr fabrycznym AZ-01 i taktycznym 3501. Trzeci, o nr fabrycznym AZ-03 i taktycznym 3503, wzbił się w powietrze dopiero 17 grudnia.
Zgodnie z informacją wiceministra obrony narodowej Pawła Bejdy, którą przekazał Redakcji Magazynu Militarnego MILMAG podczas roll-outu pierwszego samolotu, 27 sierpnia 2024, w bieżącym roku zostaną oblatane kolejne trzy egzemplarze, by zgodnie z harmonogramem docelowo osiem egzemplarzy stacjonowało w Ebbing w celu wsparcia programu szkoleń do 2027.
Łącznie zostanie wyszkolonych 24 pilotów i 92 członków personelu technicznego. Polscy piloci przejdą w Ebbing szkolenie do poziomu instruktora, dzięki czemu kolejni lotnicy będą szkoleni już w Polsce, w Zintegrowanym Centrum Szkoleniowym, gdzie znajdzie się osiem pełnych symulatorów misji.
Polska otrzyma 32 samoloty F-35A w najnowszej konfiguracji Block 4 i wersji wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3), w ramach umowy międzyrządowej z 31 stycznia 2020 o wartości 4,6 mld USD (wówczas 17,9 mld zł).
Przylot pierwszych egzemplarzy do kraju ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026, po czym nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030 w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
Na uzbrojenie samolotów F-35A Husarz trafią pociski przeciwradiolokacyjne o wydłużonym zasięgu Northrop Grumman AGM-88G AARGM-ER, pociski manewrujące o wydłużonym zasięgu AGM-158B-2 JASSM-ER, pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Tactical Sidewinder i średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM, a Agencja Uzbrojenia bada także rynek pod kątem pocisków przeciwokrętowych dla tych samolotów.