W piątek, 11 kwietnia 2025, z lotniska przyzakładowego europejskiej spółki Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) w Getafe przeniesiono do bazy lotniczej Torrejón de Ardoz (oba położone k. Madrytu, w prostej linii 30 km od siebie) pierwszy z trzech egzemplarzy wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących A330-200 MRTT (Multi-Role Tanker Transport), przeznaczonych dla 45. Skrzydła hiszpańskich wojsk lotniczych i kosmicznych (Ejército del Aire y del Espacio).
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Samoloty zostały zakontraktowane 12 listopada 2021, a ich zakup został zatwierdzony 30 lipca 2020 w ramach pakietu szerszego wsparcia dla sektora lotniczego w związku ze skutkami pandemii COVID-19. W tym celu wcześniej zakupiono trzy używane samoloty rejsowe A330-200 od linii lotniczej Iberia o niskim nalocie, dzięki czemu pierwszy z nich faktycznie już w październiku był gotowy do roli transportowej, a dalsza przebudowa go do roli powietrznego tankowca miała potrwać do 2024 (Jeszcze więcej Typhoonów dla Hiszpanii).
Dzięki wprowadzeniu do służby tego pierwszego A330 MRTT, hiszpańskie siły powietrzne i kosmiczne mają teraz najlepszy na świecie samolot tankujący w swojej flocie — powiedział Jean-Brice Dumont, dyrektor działu Air Power w Airbus Defence and Space. MRTT nie tylko zapewni interoperacyjność z państwami sojuszniczymi i strategiczną autonomię, ale także znacznie zwiększy możliwości transportu, ewakuacji drogą powietrzną i tankowania w locie.
Drugi i trzeci hiszpański A330-200 przechodzą obecnie jeszcze konwersję do MRTT w Getafe. 45. Skrzydło używało tych nieprzebudowanych egzemplarzy do transportu personelu wojskowego i sprzętu, na przykład podczas ćwiczeń Pacific Skies w 2024 czy ewakuacji obywateli Hiszpanii z Nigru i Sudanu.
Dotąd zadania tankowania w powietrzu zapewniały cztery samoloty A400M-180 Atlas oraz pięć C-130H, które zostały specjalnie dostosowane do tej roli.
Faktycznie, zakup A330-200 MRTT był brany pod uwagę w Hiszpanii jeszcze od 2014, w związku z planowanym wycofaniem dwóch powietrznych tankowców Boeing KC-707 (ponadto, dysponowano jednym w konfiguracji transportowej i jednym do walki radioelektronicznej). Samoloty te weszły do służby w 1987 i były użytkowane przez 47. Grupę Sił Powietrznych z bazy Torrejón. Ostatni z nich (T-17) został wycofany z użytku 27 września 2016. W trakcie swojej służby T-17 wykonał około 35 800 godzin nalotu, przewiózł ponad 200 000 pasażerów, 200 t ładunku i zrealizował blisko 1000 misji tankowania powietrznego.
Jeśli chodzi natomiast o najnowsze informacje programu A330-200 MRTT, to w ostatnim czasie minister obrony Królestwa Danii Troels Lund Poulsen informował o zainteresowaniu dołączeniem do floty tych samolotów w ramach inicjatywy NATO MMF (Multinational Multi Role Tanker Transport Fleet), w której uczestniczą Belgia, Czechy, Niemcy, Luksemburg, Królestwo Niderlandów i Norwegia.
Natomiast Zjednoczone Emiraty Arabskie odebrały ostatni z dwóch zamówionych samolotów, które dołączyły do trzech posiadanych. Z kolei według doniesień medialnych Indie mają wydzierżawić pojedynczy A330-200 Phénix od Francji, choć faktycznie póki co zawarto umowę w tej sprawie z amerykańską spółką Metrea oferującą samolot KC-135RG Stratotanker (eks-francuski co ciekawe).
Na koniec warto dodać, że według stanu na 31 marca br., 15 państw zamówiło 76 samolotów A330-200 MRTT, z czego dostarczono 64 egzemplarze.
The first Airbus A330 Multi Role Tanker Transport aircraft for the @EjercitoAire entered into service today. It is the first of three #A330MRTT that has left our conversion centre in Getafe, Spain.
Learn more: https://t.co/hrgMlDoHFA@Defensagob pic.twitter.com/jpKmCob6Xx— Airbus Defence (@AirbusDefence) April 11, 2025
Galeria zdjęć: