W poniedziałek, 17 marca 2025, amerykańska spółka Boeing poinformowała w mediach społecznościowych, że dokonała oblotu dziewiątego seryjnego samolotu wielozadaniowego F-15EX Eagle II (nr EX9) i jednocześnie pierwszego egzemplarza z drugiej partii małoseryjnej (Low-Rate Initial Production, LRIP).
Zdjęcie: Eric Shindelbower, Boeing
Samolot następnie trafi do malarni w zakładach Boeinga w St. Louis w stanie Missouri, gdzie został oblatany oraz dostarczony użytkownikowi, czyli amerykańskim wojskom lotniczym (US Air Force, USAF). Dodajmy, że pierwsze dwa egzemplarze (EX-7 i EX-8) z pierwszej partii produkcyjnej trafiły do bazy lotniczej 142. Skrzydła lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Oregon w Portland, podczas gdy pozostałe służą do prób i testów w bazie lotniczej Eglin na Florydzie. W lipcu ub. r. ogłoszono wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC).
Jak dotąd Departament Obrony USA zamówił 48 egzemplarzy w ramach czterech partii małoseryjnych oraz negocjuje zakup dwóch następnych. Plan obejmuje pozyskanie 98 samolotów, zamiast 144 pierwotnie. Użytkownikami będą trzy eskadry liniowe USAF (pierwszą będzie 123. Eskadra) i sześć lotnictwa Gwardii Narodowej, rozlokowanych na Florydzie i w Oregonie (173. Skrzydła Gwardii w bazie Kingsley Field oraz omawianego 142. Skrzydła w Portland).
Jak dotąd samoloty zostały zamówione przez Izrael – 25 egzemplarzy jako F-15IA Eagle (Israeli Advanced), a w planach ma Indonezja – 24 egzemplarzy pod lokalnym oznaczeniem F-15IDN. Są też oferowane Polsce, gdzie zapotrzebowanie szacowane jest na 32 egzemplarze, a zainteresowanie wyraża Arabia Saudyjska, obecnie użytkująca 232 egzemplarze F-15C/D i F-15S/SA.
Opis
F-15EX otrzymały stacje radiolokacyjne AN/APG-82(V)1, wcześniej oznaczone jako AN/APG-63(V)4, analogicznie do F-15E (gdzie zastąpiły AN/APG-70). Zostały one opracowane na zlecenie USAF w ramach programu modernizacyjnego RMP (Radar Modernization Program) i produkowane seryjnie od 2008 przez Raytheon (część korporacji RTX). Zostały one wyposażone w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). W konstrukcji stacji wykorzystano komponenty radarów AN/APG-79 oraz AN/APG-63(V)3, a także zintegrowano nowy układ chłodzenia oraz filtry RFTF (Radio Frequency Tunable Filters).
Samoloty otrzymały też nowy, cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System), który trafi także na pokład F-15E Strike Eagle. Zestawy EPAWSS pozwalają samolotom F-15EX na prowadzenie ofensywnej i defensywnej walki radioelektronicznej w zakresie zakłócania, celowania, wykrywania zagrożeń w podczerwieni, a także imitowania celu. Zapewniają pełny wachlarz ostrzeżeń przed opromieniowaniem, zwiększoną świadomość sytuacyjną, geolokalizację oraz aktywne i pasywne środki przeciwdziałania. Według producenta, spółki BAE Systems, EPAWSS ma się charakteryzować bowiem analogicznymi zdolnościami jak systemy WREe zainstalowane w samolotach wielozadaniowych 5. generacji (AN/ALR-94 w F-22A Raptor czy AN/ASQ-239 Barracuda w F-35 Lightning II).
Piloci mają do dyspozycji fotele wyrzucane ACES II, które dostarcza spółka Collins Aerospace (cześć RTX).
F-15EX Eagle II ma udźwig 13 381 kg (do 12 pocisków rakietowych różnej klasy; w planach jest integracja m.in. pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM), jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi General Electric F110-GE-129 (dotychczas amerykańskie F-15 napędzają Pratt & Whitney F100-PW-220), a w kabinie umieszczono komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę.
https://twitter.com/BoeingDefense/status/1901687621480218814