29 marca europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że wojska lotnicze Republiki Singapuru (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS) odebrały pierwszy z dwunastu zamówionych w 2016 roku średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal (Singapur w SMART MRTT).
Wojska lotnicze Republiki Singapuru odebrały pierwszy z dwunastu zamówionych w 2016 roku średnich śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H225M Caracal / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Bruno Even, prezes i dyrektor generalny spółki Airbus Helicopters, powiedział: Jesteśmy w Airbusie bardzo zadowoleni i cieszymy się z tego wydarzenia razem z AURS. Dostawa H225M jest wyjątkowo ważna, ponieważ Airbus i AURS pokonały wyzwania związane z pandemią COVID-19 w 2020 i zapewniliśmy bezproblemowe przekazanie śmigłowca. AURS są partnerem Airbusa od czasu, gdy wdrożyły do służby ponad 50 lat temu pierwszy śmigłowiec Aerospatiale SA316B Alouette III. Doceniamy zaufanie, jakim Singapur obdarzył nasze wiropłaty. Sądzimy, że przez wiele lat H225M będą odgrywać kluczową rolę w AURS.
Ministerstwo obrony Singapuru zamówiło francuskie wiropłaty 7 listopada 2016, równolegle zamawiając także 16 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook. Nowe wiropłaty zastąpią starsze generacje śmigłowców w swoich klasach, czyli odpowiednio 32 Eurocopter AS332M Super Puma i AS532UL Cougar (w służbie od 1985 i 1992 roku) i 15 CH-47D/SD (w tym 5 w wersji D i 15 w wersji SD; w służbie od 1994 roku). Kontrpropozycją dla H225M były Leonardo AW149, a budżet zamówienia na średnie śmigłowce wynosił ok. 1 mld USD (Singapur zamówił F-35B).
Jak podkreśla Airbus Helicopters, Obecnie na świecie użytkowane są 104 egzemplarze H225M, które spędziły w powietrzu ponad 143 000 godzin. H225M, czyli zmilitaryzowana wersja H225 Super Puma, jest używany przez siły zbrojne Brazylii, Francji (od 2006), Indonezji, Malezji, Meksyku, Tajlandii i Kuwejtu. Dostawy dla tego ostatniego, po wcześniejszych problemach i ich wstrzymaniu, rozpoczęły się w ostatnim tygodniu grudnia 2020. Wśród kolejnych użytkowników tych wiropłatów należy wymienić Węgry i Kazachstan (Próby kuwejckich H225M, Węgry zamawiają H225M Caracal).
H225M i CH-47F będą służyć przede wszystkim w zakresie misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), ewakuacji medycznej drogą lotniczą czy operacjach humanitarnych. H225M trafią do 125. i 126. Eskadry AURS w bazie lotniczej Sembawang, w północnej części tego wyspiarskiego państwa-miasta, natomiast CH-47F do 127. Eskadry (także w Sembawang) i ośrodków szkoleniowych poza granicami kraju: Redmond Taylor AHP – Grand Prairie AASF w Teksasie oraz Oakey Army Aviation Centre w Australii.
Jak wspomniał Bruno Even, dostawa pierwszego H225M miała zostać zrealizowana do końca 2020, ale ostatecznie termin został przesunięty z powodu trwającej pandemii COVID-19. Teraz rozpoczną się testy odbiorcze, a następnie pierwsze szkolenia singapurskich pilotów, co pozwoli na wdrożenie i osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej. Podobnie jest z dostawami amerykańskich śmigłowców, co ciekawe procedurą Direct Commercial Sales (DCS) – miały rozpocząć się w ubiegłym roku, ale przesunięto je na obecny. Pierwszy egzemplarz został sfotografowany w locie już pod koniec lipca 2020.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.