22 lutego br. we francuskiej stoczni Chantiers Piriou w Concarneau w regionie Bretania zwodowano pierwszy z sześciu niszczycieli min typu City, przyszły Oostende (M940), klasy MCMV (Mine Counter Measures Vessels), przeznaczonych dla Belgijskiego Komponentu Morskiego (Marinecomponent). Kolejne sześć identycznych okrętów powstaje w ramach wspólnego programu o kryptonimie rMCM (robotic Mine CounterMeasures) dla Królewskiej Niderlandzkiej Marynarki Wojennej (Koninklijke Marine).
Marynarki wojenne Belgii i Niderlandów zdecydowały się na wspólny zakup łącznie 12 niszczycieli min nowej generacji klasy MCMV, będących sercem systemu przeciwminowego złożonego także z nawodnych, podwodnych i powietrznych robotycznych systemów bezzałogowych / Grafika: Kership
Oba państwa zamówiły okręty 15 marca 2019 w konsorcjum Naval & Robotics, których liderami są spółki Naval Group i ECA Robotics. Wartość kontraktu na budowę i wspólne utrzymanie floty nowych okrętów przeciwminowych szacuje się na 2 mld EUR, z czego 1,11 mld EUR zostanie sfinansowane przez Belgię.
Stępkę pod Oostende położono 21 listopada 2021 podczas uroczystości z udziałem Szefa Obrony Belgii, adm. Michela Hofmana oraz Szefa Obrony Niderlandów gen. Onno Eichelsheima. 19 grudnia ub. r. skompletowany kadłub został wyholowany z wnętrza hali montażowej i przystąpiono do instalacji m.in. masztu oraz wyposażania wnętrza. Jednostka ma zostać przekazania zamawiającemu do grudnia 2024 w bazie morskiej Zeebrugge, po zakończeniu programu prób morskich.
Tymczasem pierwszy niderlandzki okręt, przyszły Vlissingen (M840) jest w budowie od 14 czerwca 2022 w stoczni spółki Kership (joint venture Piriou i Naval Group) w Lanester (Bretania) i przekazanie zamawiającemu planowane jest na 2025 (BAE Systems uzbroi belgijskie i niderlandzkie niszczyciele min).
Niszczyciel min typu City ma wyporność pełną 2900 t, długość 82,6 m, szerokość 17 m i zanurzenie 3,8 m. Dzięki napędowi spalinowo-elektrycznemu, złożonemu z dwóch silników o mocy 1800 kW każdy, okręt osiągnie maksymalną prędkość 15,3 w. oraz zasięg do a także zasięgu 3500 Mm przy prędkości ekonomicznej 15 w. Załoga ma liczyć 63 oficerów i marynarzy, a autonomiczność wyniesie 30 dni. Głównym czujnikiem ma być radar AESA typu Thales NS50, pracujący w paśmie paśmie I/J, uzupełniony o dwa radary nawigacyjne oraz dodatkowo radar LPI.
Niszczyciele min typu City będą pełnić rolę serca systemu przeciwminowego, czyli okręt-matkę, który będzie uzupełniony o bezzałogowe pojazdy nawodne Inspector 125 (na bazie łodzi ratunkowych V2 NG) oraz podwodne A18-M z sonarami holowanymi T18-M i SeaScan Mk2 wraz z K-Ster, przeznaczonymi do wykrywania i neutralizacji zagrożeń, a także bezzałogowe statki latające Saab UMS Skeldar, system trałowania i kontenery misji. Dzięki temu załogowa jednostka pozostanie w bezpiecznej odległości od pola minowego i będzie przeprowadzać oczyszczenia zdalnie.
Co ciekawe, belgijsko-niderlandzkie okręty typu City mają dwa polskie akcenty. Część kadłuba Oostende powstała w stoczni Crist w Gdańsku – cięcie blach miało miejsce 18 lipca 2021. Natomiast, zgodnie z informacją z 14 września 2021, wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) z Gdyni, dostarczy podsystem trałowy elektromagnetyczny MLM-3100 (Modular Lightweight Minesweep; MLM-EEG/S) (OBR CTM dla belgijskich i niderlandzkich niszczycieli min).
Marinecomponent i Koninklijke Marine dysponują flotami sześciu niszczycieli min typu Tripartite, zbudowanymi wspólnie z Francją (w Niderlandach są znane pod nazwą typ Alkmaar). Okręty pozostają w służbie od ponad 30 lat, a termin ich wycofania wyznaczono na 2023 i dlatego będą zastępowane przez typ City. Ponadto, w Marinecomponent zostanie zastąpiony okręt dowodzenia i wsparcia sił przeciwminowych Godetia (A960).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.