Przejdź do serwisu tematycznego

OBR CTM dla belgijskich i niderlandzkich niszczycieli min

Francuska grupa przemysłowa ECA Group wybrała rozwiązania polskiego OBR CTM i fińskiej Patrii w programie budowy nowych belgijskich i niderlandzkich niszczycieli min.

14 września francuska grupa przemysłowa ECA Group poinformowała o wyborze rozwiązań polskiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) i fińskiej spółki Patria w programie budowy 12 nowych belgijskich i niderlandzkich niszczycieli min klasy MCMV (Mine Counter Measures Vessels) o kryptonimie rMCM (robotic Mine CounterMeasures).

Francuska grupa przemysłowa ECA Group wybrała rozwiązania polskiego OBR CTM i fińskiej Patrii w programie budowy nowych belgijskich i niderlandzkich niszczycieli min / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

OBR CTM dostarczy podsystem trałowy elektromagnetyczny MLM-3100 (Modular Lightweight Minesweep; MLM-EEG/S), a Patria akustyczny ACS-66, które zostaną zintegrowane z bezzałogowymi pojazdami nawodnymi Inspector 125-S USV (zbudowanymi na bazie łodzi ratunkowych V2 NG), przenoszonymi przez niszczyciele min pełniące rolę okrętu-matki. ECA Group opracuje w tym celu z w pełni zintegrowany system mechaniczny i oprogramowanie, które pozwolą na integrację podsystemów, a także generator energii elektrycznej i złącze zwalniające.

MLM-3100 umożliwi wygenerowanie odpowiedniej sygnatury elektromagnetycznej, a ACS-66 akustycznej, co w zależności od jednego z trzech trybów pracy, pozwoli na zablokowanie lub aktywację zapalników min morskich. W trybie symulacji (Target Simulation Mode) będą one naśladować sygnatury elektromagnetyczne i akustyczne danej jednostki pływającej. W trybie zagłuszania (Mine Jamming Mode) zablokują zdolność min do wykrywania okrętów, natomiast w trybie ustawiania (Mine Setting Mode), w przypadku znanej sygnatury miny – umożliwi jej bezpieczną detonację (MSPO 2020: Nowy trał z CTM).

Współpraca z ECA Group to dla OBR CTM wielkie osiągnięcie. Cieszy mnie, jako prezesa polskiej spółki, że systemy stworzone przez naszych inżynierów będą ważnym elementem wyposażenia wysokiej klasy okrętów marynarek wojennych Belgii i Holandii. Jest to potwierdzenie, że nasze MLM-EEG/S skutecznie realizują wyzwania jakie stawiają nowoczesne miny morskie – powiedział Marcin Wiśniewski, prezes zarządu OBR CTM.

OBR CTM ma zrealizować swoją część zamówienia do pierwszej połowy 2023, co umożliwi integrację systemu przeciwminowego i testy w pierwszej połowie 2024. Inspector 125-S USV ma działać w odległości do 160 m od niszczyciela min, poruszając się z prędkością do 8 w. (przy czym prędkość maksymalna to 13 w.).

Warto dodać, że udział OBR CTM w programie rMCM to nie jedyny polski akcent. 18 lipca br. w stoczni Crist w Gdańsku miało miejsce cięcie blach pod kadłub pierwszego okrętu-matki, gdyż polskie przedsiębiorstwo jest podwykonawcą z ramienia francuskiej stoczni Chantiers Piriou z Concarneau.

Marynarki wojenne Belgii i Niderlandów zdecydowały się na wspólny zakup łącznie 12 niszczycieli min nowej generacji klasy MCMV, będących sercem systemu przeciwminowego złożonego także z nawodnych, podwodnych i powietrznych robotycznych systemów bezzałogowych / Grafika: Kership

Belgijski Komponent Morski (Marinecomponent) i Królewska Niderlandzka Marynarka Wojenna (Koninklijke Marine) mają otrzymać po sześć okrętów, będących rdzeniem systemu przeciwminowego, który będą tworzyć wspomniane łodzie Inspector 125-S USV, a także bezzałogowe pojazdy podwodne A18-M z sonarami holowanymi T18-M i SeaScan Mk2 wraz z K-Ster, przeznaczonymi do wykrywania i neutralizacji zagrożeń, a także bezzałogowych statków latających Saab UMS Skeldar i kontenerów misji. Dzięki temu załogowa jednostka pozostanie w bezpiecznej odległości od pola minowego i będzie przeprowadzać oczyszczenia zdalnie (BAE Systems uzbroi belgijskie i niderlandzkie niszczyciele min).

System przeciwminowy dostarczy konsorcjum Naval & Robotics, których liderami są spółki Naval Group i ECA Robotics (część ECA Group). Oferta została wybrana 15 marca 2019. Wartość kontraktu podpisanego 22 maja tego samego roku na budowę i wspólne utrzymanie floty nowych okrętów przeciwminowych oszacowano na 2 mld EUR (8,95 mld zł), z czego 1,11 mld EUR (4,97 mld zł) jest finansowane przez Belgię (Niszczyciele min dla Belgii i Holandii).

Marinecomponent i Koninklijke Marine dysponują flotami sześciu niszczycieli min typu Tripartite, zbudowanymi wspólnie z Francją (w Niderlandach są znane pod nazwą typ Alkmaar). Okręty pozostają w służbie od ponad 30 lat, a termin ich wycofania wyznaczono na 2023.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X