W poniedziałek, 3 listopada 2025, do belgijskiej bazy morskiej Zeebrugge, w dzielnicy Lissewege miasta Brugia, w Regionie Flamandzkim, w prowincji Flandria Zachodnia, przybył niszczyciel min Oostende (M940) typu City, pierwszego z sześciu zamówionych w programie rMCM (robotic Mine CounterMeasures; kolejne sześć zamówiło Królestwo Niderlandów). Wczoraj, 7 listopada miała miejsce uroczystość oficjalnego przekazania go przez francuską spółkę Naval Group Belgijskiemu Komponentowi Morskiemu (Marinecomponent), którego bandera została wciągnięta.
We wczorajszej uroczystości wzięli udział m.in. minister obrony Belgii Theo Francken, Szef Obrony Belgii gen. lotnictwa Frederik Vansina, prezes i dyrektor generalny Naval Group, Eric Pommellet oraz dyrektor działu Maritime Division w spółce Exail, Jérôme Bendell.
Za budowę okrętów typu City odpowiada konsorcjum Belgium Naval & Robotics (początkowo znane jako Naval & Robotics), którego liderami są spółki Naval Group i ECA Robotics oraz Kership. Wartość kontraktu z 2019 na budowę i wspólne utrzymanie floty nowych okrętów przeciwminowych wynosi 2 mld EUR, z czego 1,11 mld EUR finansuje Belgia jako państwo wiodące programu – Królestwo Niderlandów jest państwem wiodącym wspólnego programu budowy czterech fregat ZOP kr. ASWF (Anti-Submarine Warfare Frigate).
Przybycie do Zeebrugge okrętu Oostende, pierwszego niszczyciela min w programie rMCM, będącego efektem wspólnych wysiłków Naval Group i jej partnerów Exail, Kership i Piriou, a także wszystkich naszych belgijskich partnerów i dostawców zaangażowanych w program, to ważny kamień milowy w europejskiej współpracy obronnej. To innowacyjne rozwiązanie oparte na bezzałogowcach pomoże wzmocnić siłę morską belgijskiej i niderlandzkiej marynarki wojennej, dzięki swojej odporności, zademonstrowanej już podczas prób morskich – powiedział Pierre Éric Pommellet, prezes i dyrektor generalny Naval Group.
Exail z dumą dostarcza, wraz z Naval Group, nowy system walki minowej oparty na bezzałogowcach do Belgii i Królestwa Niderlandów. Program ten, będący efektem naszych inwestycji w Belgii, gdzie produkowane są wszystkie nasze drony, stanowi przykład wzorowej europejskiej współpracy między przemysłem, marynarkami wojennymi i władzami krajowymi. Dzięki swojemu doświadczeniu w całym systemie dronów – od technologii nawigacyjnych po kompletne systemy dowodzenia i kontroli – Exail przyczynia się, w ramach tej europejskiej współpracy, do zapewnienia Belgii i Królestwu Niderlandów nowocześniejszych możliwości technologicznych, które wyznaczą standardy w NATO i wzmocnią europejską suwerenność – dodał Jérôme Bendell, dyrektor działu Maritime Division w Exail.
Stępkę pierwszego okrętu klasy MCMV (Mine Counter Measures Vessel) położono 21 listopada 2021 w stoczni spółki Kership (joint venture Piriou i Naval Group) w Lanester, także w Bretanii. Następnie budowę przeniesiono do Piriou, gdzie kompletny kadłub zwodowano 22 lutego 2023. Następnie, 17 lipca 2024 okręt wyszedł na próby morskie.
Omawiane niszczyciele min będą sercem systemu przeciwminowego złożonego także z nawodnych, podwodnych i powietrznych robotycznych systemów bezzałogowych. Okręt typu City ma wyporność pełną 2900 t, długość 82,6 m, szerokość 17 m i zanurzenie 3,8 m. Dzięki napędowi spalinowo-elektrycznemu, złożonemu z dwóch silników o mocy 1800 kW każdy, okręt osiągnie maksymalną prędkość 15,3 w. oraz zasięg do a także zasięgu 3500 Mm przy prędkości ekonomicznej 15 w. Załoga ma liczyć 63 oficerów i marynarzy, a autonomiczność wyniesie 30 dni. Głównym czujnikiem ma być radar AESA typu Thales NS50, pracujący w paśmie paśmie I/J, uzupełniony o dwa radary nawigacyjne oraz dodatkowo radar LPI.
Jak wspomniano, niszczyciele min typu City będą pełnić rolę serca systemu przeciwminowego, czyli okręt-matkę, który będzie uzupełniony o bezzałogowe pojazdy nawodne Inspector 125 (na bazie łodzi ratunkowych V2 NG) oraz podwodne A18-M z sonarami holowanymi T18-M i SeaScan Mk2 wraz z K-Ster, przeznaczonymi do wykrywania i neutralizacji zagrożeń, a także bezzałogowe statki latające Saab UMS Skeldar, system trałowania i kontenery misji. Dzięki temu załogowa jednostka pozostanie w bezpiecznej odległości od pola minowego i będzie przeprowadzać oczyszczenia zdalnie.
Co ciekawe, belgijsko-niderlandzkie okręty typu City mają dwa polskie akcenty. Część kadłuba omawianego Oostende powstała w stoczni Crist w Gdańsku – cięcie blach miało miejsce 18 lipca 2021. Natomiast, zgodnie z informacją z 14 września 2021, wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) z Gdyni, dostarczył podsystem trałowy elektromagnetyczny MLM-3100 (Modular Lightweight Minesweep; MLM-EEG/S).
Po przekazaniu Oostende, dziewięć z jedenastu pozostałych okrętów serii jest obecnie w budowie, na różnym etapie realizacji. Pięć z nich jest już zwodowanych. Drugi z serii, Vlissingen, przeznaczony dla Królewskiej Niderlandzkiej Marynarki Wojennej, rozpoczął próby morskie latem 2025. Trzeci, Tournai, przeznaczony dla Belgii, rozpocznie próby morskie w listopadzie. Budowa Delfzijl, dziesiątego z serii, rozpoczęła się pod koniec października. Dostawy będą kontynuowane do końca 2030.
W chwili zawierania umowy w programie, Marinecomponent i Koninklijke Marine dysponowały flotami sześciu niszczycieli min typu Tripartite, zbudowanymi wspólnie z Francją (u Holendrów są znane pod nazwą typ Alkmaar, z których dwa przekazano Ukrainie). Okręty pozostają w służbie od ponad 30 lat, a termin ich wycofania wyznaczono na 2023 i dlatego będą zastępowane przez typ City. Ponadto, w Marinecomponent zostanie zastąpiony okręt dowodzenia i wsparcia sił przeciwminowych Godetia (A960), a cztery belgijskie Tripartite trafią do Bułgarii.
Podczas targów Euronaval 2022, dołączenie do belgijsko-niderlandzkiego programu rMCM zapowiedziała Francja, zastrzegając jednak, że planuje zamówić sześć okrętów bazujących na typie City, rozszerzając tym samym swoje przyszłe zdolności walki przeciwminowej w ramach programu SLAMF (Système de lutte anti-mines du futur), prowadzone we współpracy z Wielką Brytanią, gdzie nosi kryptonim MMCM (Maritime Mine Counter Measures). I tak w lipcu 2023 podpisano protokół ustaleń, a 20 lutego br. Francja oficjalnie dołączyła do programu podpisując list intencyjny.
⚓️The M940 Oostende arrived for the first time in Zeebrugge, welcomed by the M921 Lobelia.
The Oostende will bring our expertise in mine hunting to a higher level in a new era of drones and hightech innovation. Tradition meets future and together they are keeping our seas safer. pic.twitter.com/37Kboj16Yo
— The Belgian Navy 🇧🇪 (@TheBelgianNavy) November 3, 2025
Vandaag is een mijlpaal voor onze vloot én een moment van trots.
🙏 Dank aan de ingenieurs en arbeiders van Naval Group en Exail, voor hun vakmanschap.
🙏 Dank aan onze Nederlandse partners voor de jarenlange samenwerking.
Maar bovenal: dank aan de mannen en vrouwen van onze… pic.twitter.com/lgBOMTpMf5— Theo Francken (@FranckenTheo) November 3, 2025
💬 “Met de komst van de BNS Oostende kunnen we krachtig en modern antwoorden op de dreigingen van vandaag en morgen.
De oorlog in Oekraïne toonde hoe snel civiele scheepvaart bedreigd kan worden door zeemijnen.
Onze Marine moet voorbereid zijn op zulke scenario’s, ook in de… pic.twitter.com/gsqf0ZUseq— Theo Francken (@FranckenTheo) November 3, 2025
🚢 Vandaag heeft de M940 Oostende voor het eerst aangelegd in Zeebrugge — een historisch moment voor onze Marine.
Onze welvaart is onlosmakelijk verbonden met de zee. Meer dan 80% van onze handel verloopt via onze havens.
Vrije en veilige vaarroutes zijn dus van vitaal belang… pic.twitter.com/x3tZqTB5DK— Theo Francken (@FranckenTheo) November 3, 2025








