23 listopada br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało, że dwa dni wcześniej na poligonie Biedrusko w województwie wielkopolskim po raz pierwszy polscy czołgiści strzelali na wydzierżawionych od Amerykanów czołgach M1A2SEPv2 Abrams.
M1A2SEPv2 Abrams na poligonie Biedrusko / Zdjęcia: DG RSZ
Pierwszym zadaniem ogniowym było wykonanie strzału technicznego oraz LFAST czyli Live-Fire Accuracy Screening Test (skalowanie armaty czołgu). W szkoleniu OPNET (Operators New Equipment Training) w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych (CSWL) w Poznaniu w ramach Akademii Abrams bierze udział prawie 100 polskich żołnierzy z Centrum oraz 1. Warszawskiej Brygady Pancernej im. Tadeusza Kościuszki.
Przypomnijmy, że dostawy 28 czołgów M1A2SEPv2 Abrams, przeznaczonych do szkolenia polskich załóg rozpoczęły się 18 lipca br., natomiast 10 sierpnia z udziałem wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka zainaugurowano szkolenia, w których do końca roku miało wziąć udział ok. 150 żołnierzy, w tym kadra techniczna, instruktorska oraz załogi, które będą potem użytkownikami sprzętu. Wcześniej, bo 25 kwietnia MON informowało, że w CSWL w Drawsku Pomorskim odbyło się pierwsze szkolenie zapoznawcze pod nadzorem 1. Dywizji Piechoty US Army na wozach amerykańskich (Błaszczak w Akademii Abrams, Szkoleniowe Abramsy już w Polsce).
5 kwietnia br. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło 250 fabrycznie nowych czołgów M1A2SEPv3 Abrams (System Enhanced Package version 3) wraz ze sprzętem towarzyszącym, obejmującym 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System) i 17 mostów towarzyszących M1110 JAB (Joint Assault Bridge), a także pakietem szkoleniowym i logistycznym, zapasem amunicji oraz symulatorami za równowartość 4,5 mld USD netto (19,96 mld zł). Czołgi trafią na wyposażenie 18. Dywizji Zmechanizowanej, a więc do 1. Warszawskiej Brygady Pancernej w Warszawie-Wesołej i 19. Lubelskiej Brygady Zmechanizowanej w Lublinie (w czterech kompaniach po 58 wozów każda; pozostałe 18 będzie służyć do szkoleń). Dostawy są przewidziane na lata 2025-2026. Zostaną zbudowane w zakładzie Joint Systems Manufacturing Center w Limie, znanym również jako Lima Army Tank Plant (Umowa na 250 czołgów M1A2SEPv3 Abrams dla Polski).
Pierwsze fundusze na polskie M1A2SEPv3 zostały uruchomione już 13 maja br. i obejmowały realizację usługi wsparcia technicznego czołgów Abrams dla US Army, Polski i Arabii Saudyjskiej. Właściwa umowa produkcyjna o wartości maksymalnej 1,148 mld USD (5,47 mld zł) pomiędzy spółką General Dynamics Land Systems (GDLS) a US Army została zawarta 25 sierpnia br. (Pierwsze fundusze na polskie Abramsy, Umowa produkcyjna na polskie M1A2SEPv3 Abrams).
Z kolei 14 lipca br. minister Błaszczak zapowiedział pozyskanie na preferencyjnych warunkach kolejnych 116 czołgów M1A1SA Abrams, ale używanych, w celu uzupełnienia braków po przekazaniu Ukrainie ok. 240 czołgów T-72M1/M1R i pewnej liczby PT-91 Twardy. Wozy miałyby trafiać do Polski już od wakacji przyszłego roku i pozwolić na sformowanie dwóch pełnych batalionów czołgów. Zgodnie z informacją rzecznika prasowego Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztofa Płatka, w przyszłości zostaną one zmodernizowane do standardu M1A2SEPv3. Możliwe, że finansowanie tego zakupu (albo jego część) odbywać się będzie z ogłoszonego przez Ambasadę USA w Warszawie 29 września br. pakietu 288,6 mln USD (1,435 mld zł) bezzwrotnej pomocy finansowej w ramach programu Foreign Military Financing (FMF) na wsparcie Sił Zbrojnych RP (Rozmowy w sprawie produkcji Javelinów w Polsce, Prawie 1,5 mld zł od USA w ramach FMF, Używane Abramsy dla Polski).
W międzyczasie pierwsze kroki w sprawie zabezpieczenia przyszłej eksploatacji Abramsów w Wojsku Polskim wykonała Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ). 6 lipca br. podpisała memorandum o współpracy z amerykańską spółką Honeywell dotyczące ustanowienia lokalnych zdolności serwisowych dla kluczowych komponentów i infrastruktury wojskowej w zakresie silników, układów napędowych i elektroniki pojazdowej – chodzi o turbiny gazowe AGT1500 i inne komponenty zaprojektowane i wyprodukowane przez nią. Z kolei 21 listopada br. podpisano memorandum o dwustronnej współpracy z wielonarodowym koncernem BAE Systems w zakresie pojazdów bojowych i wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES (Współpraca PGZ i BAE Systems w zakresie platform lądowych, Porozumienie Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Honeywell ws. Abramsów).
Wideo z 21 listopada:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.