W środę, 12 listopada 2025, opublikowano informację, że Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Redstone Arsenal, w Alabamie, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło 27 października umowę o wartości 876 422 130 USD (3,193 mld zł) ze spółką Boeing na uruchomienie produkcji 60 ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook Block II dla Republiki Federalnej Niemiec.
Grafika: Boeing
Oprócz pierwszych środków na produkcję, umowa obejmuje usługi logistyczne oparte na wydajności, szkolenia i usługi inżynierii jednorazowej. Oferty w przetargu składano przez Internet i wpłynęła jedna. Prace będą wykonywane w zakładach Boeinga w Ridley Park w Pensylwanii, a przewidywany termin zakończenia to 28 października 2035. W momencie przyznania kontraktu zobowiązano środki z budżetu obronnego Niemiec na rok fiskalny 2026 w pełnej kwocie umowy.
Przypomnijmy, że 12 lipca 2023 Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) podpisał umowę międzyrządową LOA (Letter of Offer and Acceptance) o wartości ok. 6,98 mld EUR (wówczas 31,01 mld zł) na dostawy 60 CH-47F Chinook Block II wraz z pakietem wyposażenia.
Zgodnie z umową, dostawy wiropłatów, w ramach programu STH (Schwere Transporthubschrauber), zostaną zrealizowane w latach 2027-2033 i pozwolą na całkowite stopniowe wycofanie 80 wiropłatów typu CH-53GA/GE/GS Stallion, pozostających w służbie od 1971. Odbiorcą ma być 64. Skrzydło Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64) wojsk lotniczych (Luftwaffe). Stalliony muszą zostać wycofane całkowicie do 2030.
Umowa obejmuje również części zamienne, szkolenie, usługi wsparcia logistycznego, a także urządzenia szkolno-treningowe i przeznaczone do obsługi naziemnej. Będą to śmigłowce ze standardowymi zbiornikami paliwa, zdolne do pobierania paliwa w locie (np. przy wsparciu trzech przyszłych niemieckich powietrznych tankowców KC-130J Hercules).
Najnowsze Chinooki zostały wybrane przez Niemcy 1 czerwca 2022, gdy odrzucono kontrofertę Lockheed Martin z CH-53K King Stallion. Rząd w Berlinie otrzymał zgodę na pakiet z 60 CH-47F Block II, 11 maja 2023, który wyceniono na maksymalnie 8,5 mld EUR.
Głównym partnerem Boeinga w programie dostaw CH-47F dla Luftwaffe jest europejska spółka Airbus Helicopters, z którą Amerykanie nawiązali strategiczne partnerstwo w marcu 2022. Pozostali podwykonawcy programowi to AERO-Bildung, CAE Elektronik, ESG Elektroniksystem- und Logistik, Lufthansa Technik, Honeywell Aerospace oraz Rolls-Royce Deutschland.
Zdjęcie: Boeing
CH-47F Chinook Block II
Wybrany przez Niemców wariant CH-47F Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).
Dotychczas, najnowsze Chinooki zostały zamówione przez USA, Wielką Brytanię i Japonię. Ponadto w wersji Block I śmigłowce zamówiły Egipt i Korea Południowa. Obecnie najnowszy Chinook jest oferowany także w Polsce.
