19 grudnia br. Ministerstwo Obrony Finlandii poinformowało, że upoważniło Dowództwo Logistyczne Sił Obronnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) do zawarcia umowy z rodzimą spółką Sisu Auto na dostawy 25 seryjnych egzemplarzy lekkich pojazdów opancerzonych GTP 4×4. Rzeczona umowa ma mieć wartość ok. 19,1 mln EUR (89,57 mln zł), co przeliczono na 53 osobolata pod kątem zatrudnienia w rodzimym przemyśle obronnym.
Ulepszony GTP 4×4 / Zdjęcia: Sisu Auto
W 2021 Finowie testowali sześć prototypów GTP 4×4 w wersjach ogólnego przeznaczenia i transportera opancerzonego. Do prób polowych wybrano pojazdy w dwóch wariantach nadwozia na jednolitej ramie: transporter piechoty z dwuosobową załogą i ośmioma żołnierzami desantu oraz ogólnego przeznaczenia z czteroosobową opancerzoną kabiną i skrzynią ładunkową pod zabudowę (Finowie zamawiają Sisu GTP).
GTP 4×4 ma konstrukcję modułową. Masa bojowa wynosi 16 500 kg, a użyteczna 5000 kg. Ma 6000 mm długości, 2500 mm szerokości i 2550 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 3800 mm, a prześwit 400 mm. Załoga składa się z 2 żołnierzy, a maksymalna liczba żołnierzy desantu wynosi 8. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o kącie podejścia i zejścia do 45 stopni oraz o przechyle do 37 stopni. Może brodzić na głębokości do 1200 mm i wjeżdżać na teren o nachyleniu 60%. Ochrona balistyczna, jak i przeciwminowa, ma reprezentować poziom STANAG 4569 (choć nie wskazano stopnia)
Warto zauważyć, że w połowie listopada 2019 Sisu Auto zaprezentowało ten drugi wariant z nowym 6-cylindrowym, 4-suwowym silnikiem wysokoprężnym Mercedes-Benz OM926 o mocy 243 kW (330 kM) wraz z automatyczną skrzynią biegów Allison 3500 i skrzynią rozdzielczą ZF VG750, które zapewniają zasięg operacyjny do ponad 700 km. Stosunek mocy do masy wynosi 22 KM/tonę (Więcej mocy Sisu GTP).
Pierwotna wersja GTP 4×4 została zaprezentowana po raz pierwszy podczas międzynarodowej wystawy Auto 2018 w Rydze. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami powstaną jeszcze warianty ewakuacji technicznej i ratownictwa z żurawiem, opancerzony ambulans oraz pojazd rozpoznawczy (Prezentacja Sisu GTP 4×4).
GTP 4×4 został pierwotnie wybrany również przez łotewską Gwardię Narodową (Latvijas Republikas Zemessardze), poszukującą dostawcy 200 pojazdów opancerzonych, ale zakup został oprotestowany i przetarg rozpoczęto od nowa. Ostatecznie, wspólnie z Finami, zamówiono większe kołowe transportery opancerzone oparte na konstrukcji Patria 6×6 (Pierwszy Patria 6×6 już na Łotwie, Pojazdy dla Łotwy od nowa).