19 stycznia br. w greckiej bazie lotniczej Tanagra, w administracji zdecentralizowanej Tesalia-Grecja Środkowa, wylądowały pierwsze 6 z 24 zamówionych samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale DG/EG (w standardzie F3-R). Samoloty weszły w skład 332. Eskadry Hawk 114. Skrzydła greckich wojsk lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA).
W greckiej bazie lotniczej Tanagra wylądowały pierwsze 6 z 24 zamówionych samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale DG/EG (w standardzie F3-R/F3-O4T)
Wśród przebazowanych z francuskiej bazy lotniczej Istres-Le Tubé, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu, samolotów znalazły się dwa egzemplarze jednomiejscowe Rafale DG (o nr taktycznych 401 i 402) oraz cztery dwumiejscowe Rafale EG (o nr taktycznych 410, 411, 412 i 413). Samoloty były pilotowane przez greckich pilotów, wyszkolonych we Francji, w ośrodku Mérignac.
W ceremonii powitania ich w kraju uczestniczyli premier Grecji Kyriakos Mitsotakis, w towarzystwie ministra obrony Nikolaosa Panagiotopoulosa i wysokiej rangi przedstawicieli władz greckich. Stronę francuską reprezentował prezes i dyrektor generalny spółki Dassault Aviation, Éric Trappier. Dostawy następnych 6 samolotów mają zostać zrealizowane do końca roku, a ostatnich 6 w połowie 2023.
Éric Trappier powiedział:
Mistrzostwo, z jakim greckie siły powietrzne przeprowadziły to pierwsze przebazowanie, jest świadectwem doskonałości naszej współpracy i siły naszych historycznych relacji z Grecją od ponad 45 lat. Dzięki naszej mobilizacji w rekordowym czasie udało nam się sprostać oczekiwaniom władz greckich, które mają teraz Rafale na swoim terytorium, aby wzmocnić ochronę i suwerenność kraju. Świadczy to również o wyjątkowej jakości naszych samolotów, potwierdzonej sukcesem eksportowym. Wreszcie odzwierciedla nasze całkowite zaangażowanie w zaspokajanie potrzeb EPA i uczestnictwo w strategicznych ambicjach Grecji.
Umowa międzyrządowa na zakup pierwszej partii 18 samolotów została zawarta 25 stycznia 2021 i miała wartość ok. 2,32 mld EUR (10,52 mld zł). Pierwsze 12 w standardzie F3-O4T miało pochodzić z nadwyżek francuskich wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace), które rząd w Paryżu zgodził się odstąpić, w celu przyspieszenia dostaw. Zostały one zmodernizowane do standardu F3-R, w którym zostaną zbudowane ostatnie 6 egzemplarzy (Umowa na greckie Rafale).
Greckie Dassault Rafale DG/EG będą uzupełniać F-16V, a być może też F-35A Lightning II / Zdjęcia: Dassault Aviation
W ramach oddzielnej umowy z 25 stycznia ub. r., Grecja zamówiła za 300 mln EUR (1,36 mld zł) partię uzbrojenia do samolotów: pociski manewrujące SCALP/Storm Shadow, pociski przeciwokrętowe AM39 Block2 Mod2 Exocet oraz wielozadaniowe pociski powietrze-powietrze MICA i pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor (Uzbrojenie MBDA dla greckich Rafale).
Oficjalne przekazanie pierwszego greckiego Rafale obyło się 21 lipca ub. r. w bazie lotniczej Istres-Le Tubé (Pierwszy Dassault Rafale dla Grecji).
11 września ub. r. premier Kyriakos Mitsotakis ogłosił plan dokupienia 6 kolejnych Rafale, dzięki czemu ich ostateczna liczba wzrośnie do 24, czyli do pełnej eskadry. Choć nie podał on standardu, to według wcześniejszych doniesień medialnych z kwietnia ub. r., może to być dopiero opracowywany Rafale F4.
Samoloty Dassault Rafale DG/EG (F3-R i F4?) mają stanowić w przyszłości uzupełnienie sił bojowych greckiego lotnictwa wojskowego, obok 84 modernizowanych F-16C/D Block 50/52/52+/52+ Advanced do standardu F-16V (równoważnego dla nowo wyprodukowanych F-16C/D Block 70/72), a być może także obok 18-24 egzemplarzy Lockheed Martin F-35A Lightning II, których zakupem był zainteresowany rząd w Atenach. Szkolenie pilotów będzie odbywać się na zmodernizowanych samolotach szkolenia podstawowego Beechcraft T-6A NTA Texan II i zaawansowanego Leonardo M-346 Master (Wsparcie eksploatacji silników greckich F-16, Elbit zbuduje ośrodek szkoleniowy w Grecji, Grecja bliżej zgody na F-35A).