We wtorek, 22 lipca 2025, wieczorem służba prasowa Dowództwa Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny, PS ZSU) poinformowała w mediach społecznościowych o utracie w wypadku podczas lotu szkoleniowego samolotu wielozadaniowego Dassault Mirage 2000-5F. Pilot zdołał się katapultować.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Ukrainy
Wieczorem 22 lipca 2025 roku, podczas wykonywania zadania lotniczego na myśliwcu Mirage 2000, doszło do awarii sprzętu lotniczego, o czym pilot poinformował kierownika lotów. Następnie postąpił poprawnie, zgodnie z procedurami obowiązującymi w sytuacjach kryzysowych, i pomyślnie się katapultował. Ekipa poszukiwawczo-ratownicza odnalazła pilota, jego stan jest stabilny. Na ziemi nie ma ofiar. Powołano specjalną komisję w celu ustalenia przyczyn zdarzenia lotniczego – poinformowało Dowództwo PS ZSU.
O zdarzeniu poinformował również prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.
Niestety straciliśmy dziś samolot bojowy. Francuską maszynę, bardzo skuteczną, jeden z naszych myśliwców Mirage. Pilot zdołał się wydostać, a samolot nie został zestrzelony przez Rosjan. Sprawimy, że nasza armia będzie silniejsza – poinformował Zełenski.
Według doniesień do wypadku doszło w rejonie wsi Horodiszczie i Bajiw koło Łucka w obwodzie wołyńskim.
Liczba samolotów Mirage 2000-5F przekazanych przez Francję nie jest znana, ale według doniesień medialnych mogło to być 6 egzemplarzy – o rozpoczęciu dostaw informowano 6 lutego br. Ponadto, w marcu prezydent Francji Emmanuel Macron nie wykluczył dostarczenia dodatkowych samolotów, potencjalnie także z państw trzecich, takich jak Grecja czy Katar.
Ukraińskie Mirage 2000-5F zadebiutowały w działaniach bojowych 7 marca br., gdy jeden z nich zestrzelił rosyjski pocisk manewrujący Raduga Ch-101.
Mirage 2000-5F są wyposażone w zmodernizowane dopplerowskie stacje radiolokacyjne serii RDY z mechanicznym skanowaniem, współpracujące z pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze MBDA MICA, zastąpiono większość wyświetlaczy w kabinie kilkoma dużymi wielofunkcyjnymi wyświetlaczami i zmodernizowano interfejs zarządzania uzbrojeniem w celu wykorzystania zasobników celowniczych i szerokiej gamy kierowanego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia. W porównaniu ze starszymi radiolokatorami RDI i RDM, RDY ma możliwość jednoczesnego śledzenia większej liczby celów i ulepszone funkcjonalności powietrze-ziemia.
Francja może dostarczyć te samoloty wraz z szeroką gamą uzbrojenia lotniczego, takiego jak wspomniane pociski MICA, ale może zostać dostosowany do przenoszenia uzbrojenia, które już Paryż przekazał Ukrainie – czyli pocisków manewrujących MBDA SCALP-EG czy bombami kierowanymi Safran AASM Hammer.
W kontekście strat zachodnich samolotów, w bieżącym i ubiegłym roku Ukraina straciła również 4 z dotychczas dostarczonych 50 egzemplarzy samolotów F-16AM/BM, w wyniku czego trzech z czterech pilotów zginęło na miejscu. 28 kwietnia br. Ukraińcy stracili także ciężki samolot przewagi powietrznej Su-27 (w kodzie NATO: Flanker), ale pilot zdołał się katapultować. Z kolei w nocy z 18 na 19 lipca br. utracono samolot szkolny Jak-52, używany do zestrzeliwania dronów – zginęła dwuosobowa załoga: płk Konstantin Oborin, ps. Kamikaze, znany jako Duch Południa oraz st. sierż. Roman Kucenko.