W poniedziałek, 5 sierpnia 2024, służba prasowa sił zbrojnych Norwegii (Forsvaret) poinformowała, że pierwsza grupa pilotów wojsk lotniczych (Luftforsvaret) ukończyła w USA szkolenie na morskie śmigłowce wielozadaniowe Lockheed Martin/Sikorsky MH-60R Seahawk, których rząd w Oslo zamówił 6 egzemplarzy.
Ponad 9-miesięczne szkolenie było realizowane przez amerykańską marynarkę wojenną (US Navy). Obejmowało ono szkolenie teoretyczne, symulatorowe i w locie. Obejmowało trzech pilotów, którzy właśnie uzyskali certyfikat US Navy na typ śmigłowca.
Chociaż pierwsze śmigłowce zakupione przez Norwegię są przeznaczone dla Straży Przybrzeżnej, szkolenie obejmowało między innymi także szkolenie w zakresie wykorzystania wyposażenia, czujników i uzbrojenia śmigłowców do zwalczania okrętów nawodnych, zwalczania okrętów podwodnych oraz poszukiwań i ratownictwa – powiedział podpułkownik Jann Olav Lande, jeden z trzech przeszkolonych pilotów.
Lande powróci teraz do Norwegii, aby wziąć udział w odbiorze, testowaniu i ocenie pierwszych norweskich śmigłowców, których dostawę zaplanowano na 2026. Pozostali dwaj piloci udają się dalej do Danii, gdzie znajduje się norweski personel operacyjny i techniczny z Morskiego Skrzydła Śmigłowców (Maritim helikopterving; MHV).
Równoległe, także trzech kolejnych norweskich pilotów samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon jest bliskich uzyskania certyfikatu US Navy na typ samolotu. Rząd w Oslo zamówił 5 egzemplarzy (pierwszy dostarczono 24 lutego 2022). Szkolenie na P-8A odbywa się w lokalizacji zbliżonej, gdzie szkolą się piloci śmigłowców.
Przypomnijmy, że Departament Stanu USA zgodził się na sprzedaż sześciu MH-60R Seahawk w dniu 26 kwietnia 2023, co z pakietem wyposażenia i wsparcia wyceniono na maksymalnie 1 mld USD (4,23 mld zł). Rząd norweski zatwierdził zakup 14 marca 2023.
Śmigłowce będą wykorzystywane do misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), patroli obszarów przybrzeżnych i offshore Norwegii. Trafią bowiem do wchodzącej w skład Sjøforsvaret, straży wybrzeża (Kystvakten) z bazy lotniczej Bardufoss w okręgu Troms og Finnmark na północy kraju. Ale zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami władz w Oslo, w dalszej kolejności także do roli zwalczania okrętów podwodnych (ZOP).
MH-60R Seahawk zastąpią w Norwegii śmigłowce NHI Industries NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Decyzję o wycofaniu europejskich wiropłatów podjęto 10 czerwca 2022 z powodu niezadowalającej gotowości operacyjnej i wieloletnich opóźnień w dostawach.
Oprócz Norwegii, w Europie śmigłowce MH-60R Seahawk trafiły dotąd do Danii (7 egzemplarzy), a Hiszpania zamówiła 8 egzemplarzy. Wkrótce 3 śmigłowce (z opcją na 4) trafią także do Grecji. Wcześniej trafiły one także do Australii (23 egzemplarze; jeden utracony + 12 zamówionych), Arabii Saudyjskiej (1 egzemplarz + 9 zamówionych) i Indii (5 egz. + 19 zamówionych). W tym roku rozpoczną się również dostawy śmigłowców do Korei Południowej (12 zamówionych; rozważa zakup kolejnych), a do grona użytkowników ma dołączyć także Tajwan (12 zamówionych). Śmigłowce te są promowane na innych rynkach: skandynawskim i w Rumunii, a także w Polsce w ramach programu Kondor.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.