W czwartek, 15 lutego, Departament Stanu USA wydał dwie zgody na potencjalną sprzedaż do Republiki Włoskiej pakietów uzbrojenia lotniczego przeznaczonego dla samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A/B Lightning II o łącznej maksymalnej wartości 219,3 mln USD (883,73 mln zł).
Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B należący do lotnictwa włoskiej marynarki wojennej / Zdjęcie: Marina Militare
AIM-120C-8 AMRAAM
Zgodnie z pierwszym pakietem, rząd w Rzymie wnioskował o możliwość zakupu 12 bojowych pocisków rakietowych średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-120C-8 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile), które zostaną dołączone do wcześniej wnioskowanej partii także 12 pocisków w tej wersji (wycenionych pierwotnie na 32,5 mln USD/130,97 mln zł procedurą Foreign Military Sales/FMS lub 23 mln USD/92,68 mln zł procedurą Major Defense Equipment/MDE). Zwiększa to zamówienie do 24 pocisków.
Uwzględniono wbudowany sprzęt do testowania przeprogramowania amunicji (CMBRE), zestaw adapterów do komputerowych zestawów testowych ADU-891, kontenery transportowe do pocisków i sprzęt pomocniczy, wsparcie i sprzęt integracyjny oraz testowy, wsparcie amunicyjne i sprzęt pomocniczy, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, wsparcie logistyczne kontrahenta, dostawa i wsparcie dotyczące oprogramowania niejawnego, publikacje jawne i niejawne oraz dokumentacja techniczna, badania i ankiety, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (korporacja RTX) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu. Szacowany maksymalny koszt to 69,3 mln USD (279,26 mln zł).
Wariant AIM-120C-8 został opracowany w ramach programu modernizacyjnego wariant AIM-120C-7 o nazwie F3R (Form, Fit, Function Refresh). Obejmował on zastąpienie niektórych komponentów równoważnymi częściami z rynku komercyjnego, przy zachowaniu są identyczne jak w poprzedniku możliwości bojowych. W ramach programu F3R inżynierowie wykorzystali projekty inżynierii systemów opartych na modelach i inne technologie cyfrowe do modernizacji wielu kart obwodów i zaawansowanych procesorów w sekcji naprowadzania rakiety oraz do ponownego hostowania starszego oprogramowania w AIM-120C -8.
Pierwszy test AIM-120C-8, z amerykańskiego samolotu przewagi powietrznej Boeing F-15C Eagle, został przeprowadzony 1 września 2023. Na zakup AIM-120C-8, oprócz Włoch, zdecydowały się także Niemcy, Czechy, Węgry, Tajwan, Arabia Saudyjska, Szwecja i Japonia (Pierwszy test pocisku AIM-120C-8 AMRAAM).
GBU-53/B StormBreaker
Zgodnie z drugim pakietem Włosi wnioskowali o zakup 125 kierowanych bomb GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znanych jako Small Diameter Bomb II, SDB II) oraz 8 bomb do certyfikacji (Captive Carry Reliability Test). Zostaną one dołączone do wcześniej wnioskowanych 24 bomb bojowych i 4 do certyfikacji wycenionych na maksymalnie 22,5 mln USD/90,67 mln zł w FMS lub 9,7 mln USD/39,09 mln zł w MDE. Wnioskowano też o kolejne 24 bomby bojowe i 2 do certyfikacji. Zwiększa to zamówienie do 173 bomb bojowych i 14 do certyfikacji.
Pakiet uwzględnia także szkolenie personelu amunicyjnego i praktyczne szkolenia w zakresie utylizacji amunicji bojowej, wsparcie amunicyjne i sprzęt pomocniczy, niejawne oprogramowanie, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, modyfikacje i wsparcie konserwacyjne, publikacje jawne i dokumentacja techniczna, badania i ankiety, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (korporacja RTX) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu. Szacowany maksymalny koszt to 150 mln USD (604,47 mln zł).
Przypomnijmy, że 29 grudnia 2023 Departament Obrony USA zawarł umowę o wartości 344,62 mln USD (1,36 mld zł) z korporacją RTX na dostawy kolejnej, 10. partii produkcyjnej StormBreaker. Jeśli chodzi o eksport, bomby zostały zamówione przez nowych użytkowników samolotów F-35A – Niemcy, Czechy i Finlandię oraz dotychczasowego, czyli Norwegię. W pierwszej kolejności trafiły jednak do Australii.
GBU-53/B StormBreaker została wyposażona w innowacyjny trójzakresowy układ naprowadzania, który wykorzystuje obrazowanie w podczerwieni i radar milimetrowy. Broń może również wykorzystywać pół-aktywną głowicę laserową lub wskazania nawigacji satelitarnej GPS i inercyjnej poprzez łącze danych Link 16, aby precyzyjnej razić cele. Bomba jest w stanie precyzyjnie trafić ruchomy cel w trudnych warunkach pogodowych, przy słabej widoczności i zakłóceniach.
StormBreaker ma masę całkowitą 93 kg (z czego 48 kg to masa głowicy bojowej) i niewielkie rozmiary (176 cm długości i 15-18 cm średnicy). Zasięg rażenia wynosi od 72 km (cele ruchome) do 110 km (cele stacjonarne). Dzięki zastosowaniu wielozamkowych węzłów uzbrojenia BRU-61/A, pojedynczy samolot jest w stanie przenieść jednocześnie znaczną liczbę bomb. W przypadku F-15E jest to 28 bomb, a F-35 – 24 bomby, w tym 8 w wewnętrznych komorach uzbrojenia i 16 na węzłach podskrzydłowych.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.