28 grudnia br. Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało o wyborze oferty amerykańskiej spółki Oshkosh Defense na głównego dostawcę setek kadłubów dla kołowych transporterów opancerzonych Eitan 8×8 w ramach produkcji wielkoseryjnej. Wartość podpisanej umowy to ponad 100 mln USD i ma być sfinansowana przez stronę amerykańską z funduszy programu pomocowego FMF (Foreign Military Financing).
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Izraela
Umowa został zlecona przez Departament Wsparcia Obronności (SIBAT) i Dyrektoriat Rozwoju Programów Pancernych (Merkava Tank & Armored Vehicle Administration, MANTAK). Szacuje się, że zapotrzebowanie obejmie około 500 kadłubów, choć nie wykluczone że w dalszej perspektywie powstanie więcej. Co ciekawe, do wyprodukowania podwozia bazowego potrzeba około 1 mln części i komponentów oraz 20 t stali.
Obecnie trwa produkcja małoseryjna w izraelskich zakładach Ordnance Corps w Tel HaSzomer. To tam finalnie będą trafiać kadłuby amerykańskiej produkcji przygotowane do montażu końcowego. Po uruchomieniu linii produkcyjnej w USA, pierwsze kadłuby powinny trafić do odbiorcy w ciągu 18 miesięcy (Produkcja seryjna Eitanów).
Pojazdy z obecnej produkcji małoseryjnej powinny trafić jeszcze w tym roku (!) do 933. Brygady Zmechanizowanej Nahal Dowództwa Południowego, gdzie zastąpią przestarzałe gąsienicowe transportery piechoty M113 Zelda – wraz z gąsienicowymi wozami bojowymi o kryptonimie Carmel (IAI głównym wykonawcą w programie Carmel).
Pojazdy rodziny Eitan 8×8 będą powstawać w wersjach transportera piechoty (uzbrojonego w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym FN MAG i 7,62-mm karabin maszynowy obsługiwany przez załoganta), dowódczym oraz bojowego wozu piechoty (z bezzałogową wieżą Mate 30 z 30-mm armatą automatyczną Mk 44 o zasięgu rażenia 2500 m i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael ADS Spike MR/LR). Pojazdy otrzymają również aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Iron Fist Light Decoupled (IF-LD), który dostarczy spółka Elbit Systems (Iron Fist dla Eitana).
Pojazd będą wyposażone w 10 kamer dziennych, zapewniających 360-stopniowe pokrycie wokół nich. Systemy pokładowe będą kontrolowane przez 34 komputery i procesory, a w przedziale bojowym znajdzie się pięć ciekłokrystalicznych wyświetlaczy.
Eitan 8×8 został opracowany wspólnie przez spółki Israel Military Industries (IMI), Israel Aerospace Industries (IAI) oraz Rafael Advanced Defense Systems. Według konstruktorów, jest to najcięższy i najlepiej opancerzony kołowy transporter piechoty na świecie. Podczas prac projektowo-konstrukcyjnych wykorzystano doświadczenia Sił Obronnych z Operacji Ochronny Brzeg w czasie eskalacji konfliktu izraelsko-palestyńskiego w 2014. Prototyp, ujawniony 1 sierpnia 2016, był intensywnie testowany w styczniu i kwietniu 2017 na pustyni Negew i w Dolinie Jordanu.
Pojazd ma ok. 8 m długości, ok. 2,8-3 m szerokości i ok. 2,5 m wysokości. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi ok. 40 t, zaś w najlżejszej konfiguracji ma wynosić ok. 30 t. Napędzany jest przez silnik wysokoprężny o mocy 560 kW/750 KM, który wraz z automatyczną skrzynią biegów ma rozpędzić go ok. 90 km/h na utwardzonej drodze. W konfiguracji transportera piechoty, załoga składa się 3 żołnierzy, a desant z 9.