12 sierpnia br. podpisano dokumenty zdawczo-odbiorcze niszczyciela min ORP Albatros projektu 258 Kormoran II. Jest to o drugi z trzech okrętów przeciwminowych, budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Umowa dotycząca budowy dwóch seryjnych niszczycieli min proj. 258, czyli OORP Albatros (602) i Mewa (603) została podpisana w grudniu 2017 r. pomiędzy konsorcjum w składzie: Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) i PGZ Stocznia Wojenna, a Inspektoratem Uzbrojenia (obecnie Agencją Uzbrojenia).
12 sierpnia podpisano dokumenty zdawczo-odbiorcze niszczyciela min ORP Albatros projektu 258 Kormoran II. Tym samym okręt formalnie przekazano Marynarce Wojennej RP / Zdjęcie: MON
Rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował w mediach społecznościowych: Niszczyciel min ORP Albatros trafił do Marynarki Wojennej RP i dołączył do ORP Kormoran. Przekazanie trzeciego okrętu projektu 258, czyli ORP Mewa planowane jest w listopadzie tego roku. Również na jesieni jednostki Albatros i Mewa otrzymają armaty OSU-35K. Potwierdził tym samym zapowiedź z 20 czerwca, że oba seryjne okręty wejdą w skład Marynarki Wojennej w tym roku (Seryjne niszczyciele min Kormoran II w tym roku).
Przypomnijmy, że prototypowy Kormoran został zamówiony 23 września 2013. Kolejne dwa, już seryjne, Mewa i Albatros, 27 grudnia 2017. Prototyp zwodowano 4 września 2015, a wejście do służby nastąpiło 28 listopada 2017.
Prace nad przyszłym Albatrosie rozpoczęły się 18 września 2018 uroczystym paleniem pierwszych blach. Formalny początek budowy nastąpił 5 grudnia, kiedy to odbyła się uroczystość położenia stępki. 11 października 2019 odbyła się uroczystość chrztu wraz z formalnym wodowaniem (formalnym gdyż jednostka realnie nie zeszła wówczas na wodę). Następnie prowadzono prace wyposażeniowe, a po pozytywnym przejściu prób stoczniowych na uwięzi Albatros rozpoczął próby w morzu 8 czerwca 2021 (Początek prób morskich niszczyciela min Albatros).
Głównym zadaniem okrętów jest wyszukiwanie i neutralizacja min morskich oraz innych ładunków podwodnych. Jednostki mają odpowiadać nie tylko za bezpieczeństwo własnych okrętów operujących na potencjalnie zaminowanych akwenach ale również za stawianie pól minowych. Okręty mają podlegać 13. Dywizjonowi Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Porcie Wojennym w Świnoujściu.
Nowe okręty wypełnią zadania wycofanych już z eksploatacji zmodernizowanych do standardu niszczycieli min trałowców bazowych projektu 206FM Krogulec: OORP Mewa (623) – wycofany 30 grudnia 2019, Flaming (621) – wycofany 8 grudnia 2020 i Czajka (624) – wycofany 8 grudnia 2021 (Wycofanie ORP Czajka, Wycofanie ORP Flaming, Mewa wycofana ze służby).
Co istotne, 26 czerwca br. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło trzy kolejne okręty projektu 258 Kormoran II. Wartość umowy wynosi niecałe 2,5 mld zł brutto, a okręty, które trafią do 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Porcie Wojennym w Świnoujściu, zostaną dostarczone w latach 2026-2027 (Kolejne trzy niszczyciele min Kormoran II dla Marynarki Wojennej).
https://twitter.com/krzysztof_atek/status/1558113298754801669?s=20&t=r4rCdPioXKuHEqcfb3ZFJw
Opis
Niszczyciel min proj. 258 to jednostka o wyporności ok. 850 ton, długości maksymalnej 58,5 m (długość między pionami 55,58 m), szerokości 10,3 m oraz zanurzeniu konstrukcyjnym 2,7 m. Napęd okrętu stanowią dwa ośmiocylindrowe silniki wysokoprężne MTU 8V 396 TE74L o mocy nominalnej 1000 kW (1360 KM) każdy, napędzających dwa pędniki cykloidalne Voith 21R5/160, powalające na osiągnięcie prędkości projektowej 15 węzłów. Zasięg wynosi ok. 2500 Mm, a autonomiczność 10 dni. Załoga Kormoran II liczy 45 osób, w tym 7 oficerów.
Uzbrojenie artyleryjskie Kormorana II stanowi obecnie dziobowa dwulufowa armata ZU-23-2MR Wróbel II kal. 23 mm, która docelowo na jednostkach seryjnych ma być zastąpiona opracowywaną armatą AM-35 kal 35 mm stanowiącą podstawowy element okrętowego systemu uzbrojenia OSU-35K. Armatę uzupełniają 3 wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kal. 12,7 mm. Obronę przeciwlotniczą zapewnić mają przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom.
W stosunku do prototypowego ORP Kormoran w jednostkach seryjnych dokonano licznych zmian w zakresie broni podwodnej. Na ich pokład trafiły nowe pojazdy podwodne Saab Double Eagle Sarov i Teledyne Gavia oraz sonar holowany Kraken Katfish 180.
Konsole okrętowego Systemu Zarządzania Walką SCOT / Zdjęcie: OBR CTM
Na koniec warto dodać, że zadaniem wchodzącego w skład konsorcjum wykonawczego OBR CTM jest budowa i dostarczanie polskiego Systemu Zarządzania Walką SCOT.
Przekazanie okrętu to zwieńczenie kilkumiesięcznych prób zdawczo–odbiorczych, to kluczowy moment dla wszystkich zaangażowanych w projekt osób. Pracownicy OBR CTM ciężko pracowali przy tej realizacji, dlatego chcę serdecznie podziękować mojemu zespołowi – powiedział Marcin Wiśniewski, prezes zarządu OBR CTM.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.