W środę, 14 maja 2025, amerykańskie Wojska Lądowe (US Army) ogłosiły jakie oznaczenie otrzymają zmiennowirnikowce zaoferowane przez spółkę Bell Textron (część korporacji Textron) w programie następcy śmigłowców UH-60M/V Black Hawk o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft).
Zgodnie z informacją przekazaną przez producenta w mediach społecznościowych, zmiennowirnikowce bazujące na zaoferowanym V-280 Valor otrzymają oficjalne wojskowe oznaczenie alfanumeryczne MDS (Mission Design Series): MV-75.
Co ciekawe, według doniesień, już w listopadzie 2024, prototypy rozwijane w programie FLRAA miały otrzymać zatwierdzone oznaczenie YMV-75A, zgodnie z informacją DoD Designation Systems.
Litera „M” w kodowaniu oznacza multi-mission, a więc wielozadaniowy, natomiast „V” pochodzi od słowa vertical, co oznacza statek powietrzny pionowego startu i lądowania.
Przypomnijmy, że 2 sierpnia 2024 US Army ogłosiły zatwierdzenie fazy Milestone B w programie FLRAA, który jest częścią FVL-M (Future Vertical Lift – Medium), co skutkuje planowanym zamówieniem 6 prototypów YMV-75A od Bell Textron. Oferta została wybrana 5 grudnia 2022.
Na zakup 6 planowanych prototypów, na mocy umowy ramowej z grudnia 2022 o wartości 232,2 mln USD (wówczas 913,06 mln zł), w ramach fazy produkcyjno-inżynieryjnej (Engineering & Manufacturing Development, EMD), na którą zarezerwowano 1,361 mld USD (wówczas 5,35 mld zł) w ramach budżetu obronnego NDAA.
Zgodnie z obecnym harmonogramem, oblot docelowego prototypu zmiennowirnikowca YMV-75A planowany jest w 2026, a rozpoczęcie produkcji małoseryjnej (low-rate initial production, LRIP) ma rozpocząć się w 2028. Tak aby pierwsze zmiennowirnikowce zostały przekazane do linii w 2030.
V-280 Valor z którego będzie wywodzić się YMV-75A został opracowany pierwotnie na potrzeby programu demonstracyjnego JMR TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), uruchomionego w 2013. Kompozytowy płatowiec statku powietrznego ujawniono pod koniec września 2015, a kompletny prototyp o nr rejestracyjnym N280BH oblatano 18 grudnia 2017.
V-280 Valor został wyposażony w potrójnie dublowany elektroniczny system sterowania fly-by-wire, usterzenie motylkowe, stałe skrzydła, duże przesuwane drzwi boczne o szerokości 1,8 m i chowane podwozie. Maksymalna masa startowa wynosić ma ok. 13 680 kg. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe General Electric T64-GE-419 o mocy 4750 KM (3540 kW) każdy.
YMV-75A dla US Army będzie napędzany z kolei nowymi silnikami turbowałowymi General Electric T901-GE-900 (oznaczenie producenta: GE3000), wybranymi w programie ITEP (Improved Turbine Engine Program).
W dalszej kolejności MV-75 będą zastępować także śmigłowce wsparcia operacji specjalnych MH-60M oraz ewakuacji medycznej HH-60M. Bell Textron chce też zaoferować je dla amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) na następcę wielozadaniowych śmigłowców morskich MH-60R/S Seahawk. W 2020 zmiennowirnikowiec był oferowany m.in. Polsce, a Wielka Brytania wyrażała nimi zainteresowanie.
🚨 Just announced by the @USArmy: MV-75!
The U.S. Army’s official mission-design series designator (MDS) for the Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA). #FLRAA #MV75 #ArmyModernization #AAAA2025 pic.twitter.com/1qELo7PmTQ
— Bell (@BellFlight) May 14, 2025