W czwartek, 27 lutego 2025, australijska spółka Hanwha Defence Australia (część południowokoreańskiej Hanwha Aerospace) oficjalnie zaprezentowała pierwsze egzemplarze 155-mm haubicy samobieżnej AS9 Huntsman oraz opancerzonego wozu amunicyjnego i wsparcia AS10. Wydarzenie z udziałem wicepremiera i ministra obrony Australii Richarda Marlesa miało miejsce na terenie zakładu produkcji pojazdów wojskowych H-ACE (Hanwha Armoured Vehicle Centre of Excellence) w Geelong, w pobliżu Avalon w stanie Wiktoria (Pierwsze tegoroczne dostawy czołgów K2 i haubic K9A1).
Zdjęcia: Hanwha Defence Australia
Działa zostały zamówione w ramach programu Protected Mobile Fires LAND 8116 Phase 1. Umowę o wartości 930 mld KRW (wówczas 3,21 mld zł) na 30 haubic AS9 oraz 15 wozów amunicyjnych i wsparcia AS10 ze spółką Hanwha Aerospace zawarto 13 grudnia 2021. Pozwoli to na sformowanie jednego dywizjonu samobieżnej artylerii lufowej. Jednocześnie 21 kwietnia 2023 ogłoszono rezygnację z planów pozyskania drugiego dywizjonu.
Pierwsza partia pojazdów, obejmująca dwie haubice AS9 Huntsman kal. 152 mm/L52 (ulepszona lokalna wersja K9A1 Thunder) oraz jeden wóz amunicyjny i wsparcia AS10 (lokalna odmiana K10), została dostarczona z zakładów spółki-matki z Changwon w Republice Korei w grudniu 2024, po zrealizowaniu testów poligonowych, które zakończono w lipcu 2023. Teraz zaprezentowano pojazdy w kamuflażu Auscam, stosowanym przez Wojska Lądowe Australii (Australian Army). Co ciekawe docelowo mają otrzymać pakiety dodatkowego pancerza modułowego izraelskiej spółki Plasan Sasa Ltd., podobnież jak przyszłe rumuńskie K9A1 Thunder i K10.
Pozostałe 28 AS9 i 14 AS10 są obecnie w produkcji w uruchomionym 23 sierpnia 2024 wspomnianym zakładzie produkcyjnym H-ACE, gdzie powstanie także 129 bojowych wozów piechoty AS21 Redback, zamówionych 8 grudnia 2023 w programie Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 (także z opancerzeniem Plasan).
Zakład H-ACE, zbudowany na terenie o powierzchni około 150 000 metrów kwadratowych, obejmuje łącznie 11 obiektów, w tym budynek główny, budynek produkcyjny, zakład montażowy, tor do jazy testowej i strzelnicę. Głównym podwykonawcą w produkcji haubic jest spółka Elphinstone z Tasmanii, która produkuje kadłuby i wieże (Hanwha Aerospace zakończyła testy rodzimego silnika do haubic K9).
Pozostali podwykonawcy to Kongsberg Defence Australia, CBG Systems, Penguin Composites, HIFraser, MMCLD, Bisalloy Steel, AME, Safran Electronics i Defence Australasia, Sigma Bravo, Thales Australia, Axalta i TEi. Oczekuje się, że pierwsza australijska AS9 zostanie dostarczona Australian Army pod koniec 2025 (Wysyłka kolejnych haubic K9 VIDAR do Norwegii).
Hanwha współpracuje z Siłami Obronnymi Australii (Australian Defence Force, ADF) nad zintegrowaniem australijskich pocisków 155 mm, w tym nowej amunicji z rodziny Assegai, pozyskanej pierwotnie w ramach programu LAND 17 Phase 1C.2 Future Artillery Ammunition, 21 marca 2018, od niemieckiej grupy Rheinmetall AG (za dostawy odpowiadały NIOA Group, Rheinmetall Waffe Munition, Rheinmetall Denel Munition, Nitrochemie oraz Junghans Defence).
Jesteśmy podekscytowani, że pierwsze pojazdy są tutaj w Australii, ponieważ przygotowujemy się do dostarczenia tej możliwości Australijskiej Armii — powiedział pełniący obowiązki dyrektora zarządzającego Hanwha Defence Australia, Dean Michie. Produkcja kadłubów i wież odbywa się już w Elphinstone w północnej Tasmanii, a nasza linia produkcyjna tutaj, w H-ACE, również rozpoczęła pracę.
Transfer technologii w ramach programu między Koreą Południową a Australią jest ważną częścią tego programu, pokazującą bliskie powiązania między tymi dwoma państwami — wyjaśnił Michie. Świętowanie tego kamienia milowego z naszymi partnerami z rządu, sektora obronnego i łańcucha dostaw w naszym nowym zakładzie to zaszczyt.