Jak poinformowała włoska spółka Leonardo, pod koniec sierpnia na Morzu Bałtyckim miała miejsce druga demonstracja współpracy systemów bezzałogowych w ramach europejskiego programu OCEAN 2020 (Open Cooperation for European mAritime awareNess). Brał w niej udział m.in. śmigłowiec bezzałogowy SW-4 Solo klasy UAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter), wyposażony w radar Osprey 30 i morski system zarządzania walką.
Na Morzu Bałtyckim miała miejsce druga demonstracja współpracy systemów bezzałogowych w ramach europejskiego programu OCEAN 2020 / Zdjęcie: Leonardo
Demonstracja, koordynowana przez Saab Defence and Security i we współpracy z marynarką wojenną Królestwa Szwecji (Svenska marinen), miała na celu wypracowanie przez systemy bezzałogowe sposobów wykrywania i identyfikacji szybkich jednostek nawodnych i podwodnych o nieznanej aktywności. Pierwsza demonstracja miała miejsce w listopadzie 2019 na Morzu Śródziemnym, a demonstracja na Bałtyku miała odbyć się w 2020, ale została przesunięta (SW-4 Solo w programie OCEAN 2020).
Demonstracja na Bałtyku obejmowała wykorzystanie dwunastu systemów bezzałogowych: wspomniany śmigłowiec SW-4 Solo, samolot Patroller (Safran), pojazdy podwodne Cobra (Bluebear), Sea Raider (TNO), Water Strider (IOSB), Enforcer III (Saab), Piraya (Saab), DeDAve (IOSB), Oceanscan (TNO), Biondo (CMRE), Sea Wasp (Saab) i Gavia (GMV Portugal) oraz cztery okręty: szwedzki okręt wsparcia HMS Pelikanen, litewski okręt patrolowy Žemaitis (P11) wyposażony w system zarządzania walką Leonardo, polski niszczyciel min ORP Czajka proj. 206FM i niemiecki statek badawczy Planet, a także włoskiego satelitę COSMO SkyMed i dwa centra dowodzenia (Wycofanie ORP Flaming, Dodatkowe satelity COSMO-SkyMed 2nd Gen.).
Demonstracja składała się z dwóch scenariuszy. Pierwszy zakładał prowadzenie nadzoru, działania zaporowe i zaangażowanie wielu jednostek nawodnych symulujących zagrożenia, natomiast drugi koncentrował się na identyfikacji zagrożeń podwodnych i wykrywaniu sił specjalnych przeciwnika w obszarach przybrzeżnych sojuszników.
Próby były częścią programu OCEAN 2020, finansowanego przez Europejski Fundusz Obronny (European Defence Fund) jako projekt Europejskiej Agencji Obrony (European Defence Agency, EDA) poprzez dotację nr 801697. Jego celem jest rozbudowa potencjału bezzałogowych statków powietrznych i platform nawodnych oraz podwodnych w rozpoznaniu i nadzorze akwenów morskich. Dane z wielu platform będą zbierane do prototypu europejskiego centrum operacyjnego, który zostanie zbudowany w Brukseli. System ma poprawić świadomość sytuacyjną sił morskich oraz ich zdolność do planowania operacji i zarządzania nimi w czasie rzeczywistym.
Spółka Leonardo stanęła na czele programu w styczniu 2018, a do współpracy zaproszono 42 podmioty z 15 państw europejskich, w tym ministerstw obrony Włoch, Grecji, Hiszpanii, Portugalii i Litwy, ze wsparciem resortów ze Szwecji, Francji, Wielkiej Brytanii, Estonii i Niderlandów. Pozostali partnerzy przemysłowi to Indra Sistemas (Hiszpania), Safran S.A. (Francja), Saab Defence and Security (Szwecja), MBDA (międzynarodowy), Polska Grupa Zbrojeniowa i wchodzący w jej skład Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej, Hensoldt (Niemcy), INTRACOM Defense Electronics (Grecja), Fincantieri Cantieri Navali Italiani S.p.A. (Włochy) and QinetiQ Group (Wielka Brytania), Towarzystwo Fraunhofera (Niemcy), Netherlands Organisation for Applied Scientific Research (Niderlandy), Centre for Maritime Research and Experimentation (Włochy) and Israel Aerospace Industries (Izrael) (OBR CTM w programie OCEAN 2020).