W poniedziałek, 14 kwietnia 2025, pierwszy wielozadaniowy śmigłowiec wsparcia AW149 krajowej produkcji wykonał lot testowy w ramach procedury na zgodność śmigłowca z konfiguracją projektową tzw. Acceptance Test Procedure (ATP). Dalsze próby w locie będą odbywać się zgodnie ze sztuką i harmonogramem. Wiropłat zauważono podczas przygotowań do testów, 26 lutego br.
Zdjęcia: Agencja Uzbrojenia/Ministerstwo Obrony Narodowej
Nowy typ śmigłowca wyprodukowanego w całości w PZL-Świdnik, nowoczesnego i będącego wynikiem implementacji już najnowszej, XXI-wiecznej technologii i technik projektowania jest najbardziej oczekiwanym wydarzeniem w PZL-Świdnik i polskiego klastra lotniczego.
Umowa na 32 śmigłowce wielozadaniowe dla polskiego wojska została podpisana w Świdniku 1 lipca 2022 roku, a już w niespełna rok po tej dacie pierwszy śmigłowiec opuścił linię montażu końcowego, wtedy we Włoskich zakładach Leonardo w Vergiate w ramach pilnej potrzeby i wypełnienia postanowień kontraktu w trudnej sytuacji geopolitycznej. Wtedy też mogły zacząć się szkolenia polskich pracowników PZL-Świdnik na konkretnych stanowiskach pracy w Leonardo. De facto, już od pierwszego śmigłowca przeznaczonego dla polskiego wojska, krajowa kadra PZL-Świdnik brała udział w produkcji.
Co ważne, realizacja umowy na dostawy AW149 dla polskiego wojska od samego początku zakładała pełną produkcję tych śmigłowców w Polsce wraz z przeniesieniem technologii oraz utworzeniem zaplecza produkcyjnego i remontowo-obsługowego.
Realizacja kontraktu na AW149 dla polskiego wojska jest przykładem doskonałej pracy wykonanej wspólnie przez włoskie i polskie zespoły, efektywności całego łańcucha dostaw i w końcu udanej współpracy z użytkownikiem. Połączenie tych czynników przyczyniło się do tego, że polskie wojsko mogło rozpocząć fazę szkolenia na ten typu śmigłowca zgodnie z harmonogramem. Efekty tej współpracy dają nam bodziec do zastanowienia się, w jaki sposób moglibyśmy najlepiej sprostać przyszłym programom śmigłowcowym dla polskiego wojska, być może za pomocą podobnych inicjatyw — powiedział Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters.
Dla nas wszystkich w PZL-Świdnik dzień 14 kwietnia 2025 r. jest niezwykle ważną datą znaczącą kolejne, strategiczne osiągnięcie świdnickich zakładów. Nowy typ śmigłowca wyprodukowanego w PZL-Świdnik jest tym wydarzeniem, które było planowane i oczekiwane od dawna. Dziś, testując w locie ten najnowocześniejszy na świecie śmigłowiec w tej kategorii wagowej wszyscy mamy powód do głębokiego zadowolenia z naszej pracy na rzecz polskiego wojska. Przed nami kolejne egzemplarze do wyprodukowania, przetestowania w locie, a w przyszłości serwisowania i, być może zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska, także ich modernizacja i integracja nowych systemów – dla wszystkich tych czynności już posiadamy pełne zdolności – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.
Informacja prasowa
Komentarz MILMAG:
Linia montażu końcowego AW149 (final assembly line, FAL) oraz stanowisko testów, montażu wyposażenia specjalnego i oblotu (Flight Line, FL) zostały uroczyście otwarte 5 czerwca 2024. Zgodnie z deklaracjami, ma być zdolna do montażu do 10 śmigłowców AW149 rocznie, tak aby umowę na dostawę 32 wiropłatów zrealizować z terminem do końca 2029, jak i, w razie potrzeby, będzie mogła obsłużyć dalsze zamówienia.
Proces montażu końcowego jest podzielony na trzy etapy, w ramach których śmigłowiec jest wyposażany w instalację elektryczną, systemy kontroli, instalację paliwową i hydrauliczną. Następnie kompletowana jest kabina pilotów, instalowane są silniki, przekładnia główna, podwozie oraz agregaty zasilające. W końcowym etapie montażu dokręcana jest belka ogonowa wraz z wirnikiem, okna, stateczniki oraz kopuła wirnika.
Ostateczny etap produkcji śmigłowców ma miejsce na Flight Line, FL gdzie dokonywane jest ostateczne sprawdzenie wiropłatów, wyposażenie ich w systemy kryptograficzne oraz oblot.
Jak wspomniano 1 lipca 2022, na terenie zakładów lotniczych w Świdniku, z udziałem ówczesnego wiceprezesa Rady Ministrów, ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, została podpisana umowa o wartości 8,25 mld zł brutto pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik (część Leonardo Helicopters) na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych z dostawami w latach 2023-2029.
Umowa przewiduje także pakiety logistyczne i szkoleniowo-symulatorowy. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowo-symulatorowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego.
Śmigłowiec AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) w dzień i w nocy oraz w warunkach NVC (Night Vision Conditions). Maksymalna masa startowa wynosi 8300 kg z możliwością zwiększenia do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca wynosi 313 km/h a przelotowa 287 km/h. Załogę stanowią 2 osoby, niemniej podstawowe zadania mogą zostać zrealizowane przez jednego pilota. Maksymalny zasięg to 958 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład do 19 pasażerów.
Zamówione śmigłowce, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, są wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowania w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca.
Z kolei 30 maja 2023, w Agencji Uzbrojenia została podpisana umowa o wartości ok. 150 mln USD (633 mln zł) na dostawy 800 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R2 Hellfire II klasy powietrze-ziemia na potrzeby rzeczonych śmigłowców. Wiropłaty są napędzane silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 o mocy wyjściowej 2000 KM, na mocy umowy z amerykańską spółką GE Aviation z 17 października 2022.
Śmigłowce zastąpią W-3 Sokół w 7. dywizjonie lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej (Szef MON w 25. Brygadzie Kawalerii Powietrznej).