6 sierpnia spółka BAE Systems zaprezentowała nowy, duży ciekłokrystaliczny dotykowy wyświetlacz LAD (Large Area Display) do samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon, który zastąpi w kabinach obecnie wykorzystywane trzy wielofunkcyjne wyświetlacze MFD (Multi-Function Display). Prezentacja wyświetlacza LAD zamontowanego na symulatorze lotu samolotu odbyła się podczas pokazów lotniczych Kaivopuisto Airshow 2021 w Finlandii.
Spółka BAE Systems zaprezentowała nowy, duży ciekłokrystaliczny dotykowy wyświetlacz LAD do samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon / Zdjęcie: BAE Systems
Jednocześnie spółka otrzymała zlecenie od konsorcjum Eurofighter (złożone z m.in. Airbus Defence and Space i Leonardo) o wartości około 135 mln GBP (726,5 mln zł) na kontynuację modernizacji floty samolotów pięciu państw (Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Włoch i Niemiec), która umożliwi integrację kolejnych typów uzbrojenia (np. pocisków dalekiego zasięgu MBDA Meteor z niemieckimi samolotami), w tym powietrze-ziemia, zwiększone możliwości ochrony przed zagrożeniami czy bezpieczniejsze i szybsze łącza wymiany danych (Rząd Niemiec kupi akcje Hensoldt).
Modernizacja w ramach długoterminowego planu LTE (Long-Term Evolution) ma umożliwić wydłużenie eksploatacji tych samolotów w Europie przez następne dekady, zanim zostaną zastąpione przez perspektywiczne samoloty wielozadaniowe 6. generacji: Tempest (Wielka Brytania i Włochy) i FCAS (Francja, Niemcy i Hiszpania) (Kolejne fundusze na rozwój Tempest).
Prezentacja wyświetlacza LAD w Helsinkach pomiędzy 6 a 7 sierpnia też nie była przypadkowa. Konsorcjum Eurofighter, reprezentowane przez Wielka Brytanię, jest bowiem jednym z pięciu oferentów w fińskim programie zakupu 64 samolotów wielozadaniowych o kryptonimie HX, które zastąpią 62 myśliwce wielozadaniowe F/A-18 Hornet użytkowane przez wojska lotnicze (Suomen Ilmavoimat). Wybór oferenta ma nastąpić do końca roku, a zawarcie umowy w 2022, tak aby dostawy rozpoczęły się od 2025 (Finlandia: Ostatni etap w programie HX).
https://twitter.com/BAES_Finland/status/1423578942645186564?s=20
Jak informuje portal branżowy Janes, BAE Systems rozwija technologie do modyfikacji kabin samolotów Typhoon, w tym interfejsu człowiek-maszyna (HMI, Human-Machine Interface), a większość prac przy wyświetlaczu LAD została wykonana w zakładach spółki w Warton w hrabstwie Lancashire, w północnej Anglii. Prace badawczo-rozwojowe były ściśle koordynowane z Airbus Defence and Space i Leonardo oraz użytkownikami samolotów czterech zainteresowanych państw (Niemcy zamawiają 38 najnowszych Typhoonów, Ostatni Typhoon Tranche 3A we Włoszech).
Ponadto, poszczególne państwa realizacją samodzielne wysiłki na rzecz rozwoju części z systemów pokładowych. Przykładem są tu nowa wersja stacji radiolokacyjnej Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie E-Scan Common Radar System Mk.2 (ECRS Mk.2) do brytyjskich samolotów FGR4 czy ECRS Mk.1 dla hiszpańskich i niemieckich samolotów Tranche 1. Dlatego też niezbędny będzie wyświetlacz LAD do pełnego zobrazowania danych, które będą dostarczać nowe radiolokatory. Nieoficjalnie, integracja LAD z samolotami ma rozpocząć się już w 2024 (Środki na radar AESA dla brytyjskich Typhoonów, Radar AESA do Typhoonów Tranche 1).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.