Zgodnie z informacjami spółek Collins Aerospace (część korporacji RTX) i BAE Systems oraz brytyjskich królewskich wojsk lotniczych RAF (Royal Air Force) z 13 września, na potrzeby samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR 4 zostały pozyskane nowe duże wyświetlacze LCD typu Large Area Display (LAD) oraz wielofunkcyjne hełmy pilotów Striker II.
Large Area Display
Dostarczony przez Collins Aerosoapce, duży wyświetlacz LCD o ultra wysokiej rozdzielczości LAD zostanie zintegrowany z kabinami brytyjskich samolotów przez BAE Systems w ramach programu Project Medulla. Trafią na wyposażenie samolotów RAF (Eurofighter Typhoon FGR4 z serii Tranche 3), a w dalszej kolejności także do fabrycznie nowych egzemplarzy serii Tranche 5. Są to ekrany dotykowe, podobnie jak w samolotach wielozadaniowych rodziny Lockheed Martin F-35 Lightning II, konsolidujące kluczowe dane lotu, ze wszystkich czujników i informacje taktyczne w jednym, łatwo dostępnym interfejsie.
Dzięki przesyłaniu danych w czasie rzeczywistym z radaru, czujników, systemów kierowania i wykrywania zagrożeń piloci Eurofighter Typhoon będą uzyskiwać dane niezbędne do szybkiego i precyzyjnego podejmowania decyzji podczas starć o wysokie stawki.
Wybór Collins Aerospace jako obecnie najlepszego dostawcy dla wyposażenia kabiny typu LAD będzie wspierać nasze dalsze inwestycje w platformy bojowe, w tym Typhoony – powiedział Ian Clark, szef programu Project Medulla w BAE Systems Air. Wraz z ulepszonymi systemami misji i zwiększoną mocą przetwarzania, którą rozwijają nasze zespoły, wyświetlacz LAD umożliwi pilotom wykorzystanie pełnego potencjału Typhoona w zaawansowanej technologii radarowej i uzbrojenia, zapewniając, że samolot pozostanie kręgosłupem bojowych sił powietrznych przez dziesięciolecia.
Nasz duży wyświetlacz kabiny Eurofighter Typhoon stanowi przełomowy postęp w lotnictwie bojowym – powiedział Craig Bries, wiceprezes ds. marketingi i sprzedaży w Collins Aerospace. Specjalnie zaprojektowany dla samolotów bojowych, Large Aera Display zrewolucjonizuje operacje lotnicze, oferując pełną świadomość sytuacyjną i niezrównaną skuteczność operacyjną, zapewniając pilotom myśliwskim odpowiednią przewagę.
Intuicyjna konstrukcja i rezystancyjna technologia ekranu dotykowego wyświetlacza LAD usprawni przepływ informacji i znacznie zmniejszy obciążenie, umożliwiając pilotom skupienie się na kluczowych zadaniach i manewrach, maksymalizując w ten sposób efektywność operacyjną. Dzięki tej najnowocześniejszej technologii piloci samolotów bojowych będą lepiej przygotowani do zarządzania złożonymi scenariuszami lotniczymi, optymalizacji lotu i proaktywnego reagowania na zagrożenia ze strony przeciwnika.
Collins Aerospace będzie współpracować z BAE Systems w celu wdrożenia rozwiązań LAD, które wykorzystuje istniejące, sprawdzone elementy konstrukcyjne, jednocześnie wprowadzając najnowsze dostępne technologie wyświetlania w celu zminimalizowania ryzyka starzenia się technologii i harmonogramu dalszego rozwoju.
Collins Aerospace od dawna współpracuje z BAE Systems, który ewoluował dzięki udanej współpracy w programach lotniczych samolotów Panavia Tornado, Eurofighter Typhoon i BAe Hawk. Collins Aerospace dostarcza prawie 50% światowych wyświetlaczy do kabin samolotów i ma ponad 30-letnie doświadczenie w produkcji wyświetlaczy do myśliwców, a także samolotów szkolnych , bombowców, śmigłowców i samolotów cywilnych na całym świecie.
LAD został zaprezentowany przez BAE Systems po raz pierwszy 6 sierpnia 2021 w celu zastąpienia w kabinach Typhoonów obecnie wykorzystywanych trzech wielofunkcyjnych wyświetlaczy MFD (Multi-Function Display). Prezentacja wyświetlacza LAD zamontowanego na symulatorze lotu samolotu odbyła się podczas pokazów lotniczych Kaivopuisto Airshow 2021 w Finlandii.
BAE Systems rozwija technologie do modyfikacji kabin samolotów Typhoon, w tym interfejsu człowiek-maszyna (HMI, Human-Machine Interface), a większość prac przy wyświetlaczu LAD została wykonana w zakładach spółki w Warton w hrabstwie Lancashire, w północnej Anglii. Prace badawczo-rozwojowe były ściśle koordynowane z Airbus Defence and Space i Leonardo oraz użytkownikami samolotów czterech zainteresowanych państw (Nowy wyświetlacz do kabiny Typhoona).
Striker II
W ramach drugiego kontraktu BAE Systems, za równowartość 40 mln GBP (215,17 mln zł) dostarczy na potrzeby Typhoonów nowe hełmy pilotów Striker II z wyświetlaczami nahełmowymi HMD (Helmet Mounted Display), które zostały opracowane w zakładach spółki w Rochester w hrabstwie Kent. Hełm integruje w pełni cyfrowy system noktowizyjny z kolorowym wyświetlaczem w świetle dziennym.
Striker II wyświetla dane bezpośrednio na wizjerze hełmu pilota, wykorzystując technologie rozszerzonej rzeczywistość wraz z informacjami o znaczeniu kluczowym dla powodzenia misji tuż przed jego oczami. Niektóre rozwiązania są porównywalne z najbardziej zaawansowanym obecnie hełmem na świecie, czyli HMDS Gen III (Helmet-Mounted Display System) z samolotów rodziny F-35 (Pierwsze hełmy HMDS Gen III dla polskich pilotów F-35A).
Striker II zapewni pilotom Typhoonów RAF-u kluczową zaletę – oferując niezrównaną świadomość sytuacyjną w kabinie, pomagając jednocześnie uniknąć przeciążenia sensorycznego, co jest niezbędne w nowoczesnym i dynamicznym środowisku. Kontrakt ten umożliwi naszym ekspertom w dziedzinie elektroniki i lotnictwa bojowego współpracę nad opracowaniem hełmu w celu dalszego wzmocnienia kluczowej roli, jaką odgrywają piloci Typhoonów w całodobowej obronie i bezpieczeństwie naszego kraju – powiedziała Andrea Thompson, dyrektor zarządzająca na Europę i zagranicę w BAE Systems Air.
Hełmy Striker II oferują najnowocześniejsze wyświetlacze danych i można je dostosować do rosnących wymagań pola walki. Inwestycja ta wesprze rozwój najnowocześniejszego sprzętu dla przyszłych lotników, a jednocześnie zapewni setki miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji – dodał James Cartlidge, podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności w ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii.
Powyższy kontrakt pozwoli na utworzenie i utrzymanie ponad 200 stanowisk pracy dla wysoko wykwalifikowanych pracowników w zakładach BAE Systems w Kent i Lancashire, którzy będą bezpośrednio pracować nad programem Striker II. W sumie program Typhoon zapewnia zatrudnienie ponad 20 800 pracownikom w Wielkiej Brytanii.
https://twitter.com/BAESystemsplc/status/1701869208789733790?s=20
Modernizacja Typhoonów w ramach długoterminowego planu LTE (Long-Term Evolution) ma umożliwić wydłużenie eksploatacji tych samolotów przez następne dekady, zanim zostaną zastąpione przez perspektywiczne samoloty wielozadaniowe 6. generacji GCAP (Global Combat Air Programme), w miejsce wcześniej planowanych inicjatyw Tempest (Welka Brytania i Włochy) i F-X (Japonia).
Warto dodać, że21 kwietnia brytyjska agencja logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support) przy Ministerstwie Obrony tego kraju informowała o dostawie pierwszego prototypu nowej wersji radaru Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie ECRS Mk.2 (Common Radar System Mk.2), przeznaczonego dla 40 samolotów Typhoon FGR4. Radary zostały zaprojektowane aby współpracować z nowymi wyświetlaczami LAD oraz hełmami Striker II (Prototyp radaru ECRS Mk.2 dla brytyjskich Typhoonów).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.