Przejdź do serwisu tematycznego

Niemiecko-francuskie Super Herculesy przekroczyły nalot 10 tys. godzin

Niemiecko-francuska eskadra samolotów transportowych i tankujących C-130J/KC-130J Super Hercules przekroczyła łączny nalot 10 tysięcy godzin.

W poniedziałek, 27 listopada, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała w mediach społecznościowych, że niemiecko-francuska eskadra samolotów transportowych i tankujących C-130J/KC-130J Super Hercules przekroczyła już łączny nalot 10 tysięcy godzin.

Francuski C-130J

Jak precyzuje z kolei komunikat prasowy niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe), na 10 000 godzin nalotu złożyło się łącznie 4700 misji, począwszy od 9 marca 2022, gdy niemiecko-francuska eskadra transportowo-tankującej (Binational Air Transport C-130J Squadron) we francuskiej 105. bazie lotniczej Évreux w Normandii, osiągnęła wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC). Tam też realizowane są szkolenia personelu w ośrodku France/Germany Multinational Training Centre.

Z dziesięciu planowanych samolotów, pięciu transportowych C-130J i pięciu tankujących KC-130J, jak dotąd dostarczono siedem. Pozostałe trzy zostaną dostarczone do końca marca 2024, wówczas liczba personelu wojskowego obu państw, naziemnego i lotniczego, wyniesiecie około 300 oficerów i żołnierzy (Pierwszy niemiecki KC-130J Hercules, Niemcy odebrały pierwszego Super Herculesa, Pierwszy KC-130J dla Francji).

Niemiecki C-130J-30 / Zdjęcia: Lockheed Martin

Strona niemiecka informuje również, że od stycznia 2020 do października 2023 samoloty z eskadry przetransportowały prawie 44 000 pasażerów i ponad 23 000 ton ładunków. Loty wykonywano do Afganistanu, Sudanu i Somalii, a także w różne rejony podczas międzynarodowych ćwiczeń, w tym manewry Orion organizowane przez stronę francuską, ale także ćwiczenie Emerald Warrior 2023, które zostało przeprowadzone w USA przez tamtejsze Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC).

W przypadku Niemiec, zakup trzech transportowych C-130J-30 i trzech tankowców KC-130J jest powiązany z wycofaniem z końcem 2021 kilkunastu przestarzałych samolotów transportowych Transall C-160D o napędzie turbośmigłowym. Francja zamówiła z kolei dwa transportowce i dwa tankowce. W obu siłach zbrojnych, Super Herculesy uzupełniają zdolności cięższych Airbus A400M-180 Atlas (niemiecka flota ma liczyć docelowo 53 egzemplarze z opcją na 7 kolejnych – dostarczono dotąd 37, a francuska ma liczyć 50 egzemplarzy, z których dostarczono już 19).

Samoloty C-130J Super Hercules, jak i ich cztery podstawowe wyspecjalizowane warianty, zostały zakupione przez 18 państw w liczbie ponad 400 egzemplarzy i wylatały dotąd ponad 2 miliony godzin. Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m (Australia kupi 20 nowych Super Herculesów, Wielka Brytania wycofała C-130J Super Hercules, Norwegia: Amerykańska zgoda na MH-60R i wsparcie dla C-130J, E-XX na bazie Super Herculesa następcą E-6B Mercury, Umowa na Super Herculesy dla Filipin, Centrum serwisowe Super Herculesów w Indiach).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X