W czwartek, 30 stycznia 2025, fińska spółka Patria Oyj poinformowała, że Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec podpisało umowę ramową (Framework Agreement), dołączając w ten sposób jako czwarty pełnoprawny członek do międzynarodowego programu o kryptonimie CAVS (Common Armored Vehicle System), który zakłada wspólny zakup kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6.
Kołowy transporter opancerzony Patria 6×6 został zamówiony w programu CAVS przez Finlandię (ze 161 pojazdami oznaczonymi jako XA-300 zamówionymi), Szwecję (z 341 pojazdami zamówionymi, z których dostarczono 20 jako Pansarterrängbil 300) i Łotwę (ponad 256 pojazdów zamówionych, z których pierwsze już są w służbie).
Ostatnio został także zaoferowany Wielkiej Brytanii, we współpracy z Babcock International Group, a według deklaracji Patrii ze stycznia 2023 zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia.
Przypomnijmy, że jak informował 6 stycznia 2023 niemiecki dziennik Handelsblatt, podczas wizyty w Berlinie prezesa i dyrektora generalnego fińskiej grupy Patria Oy, Esa Rautalinko, padła po raz pierwszy oferta sprzedaży niemieckim siłom zbrojnym nowych pojazdów w układzie 6×6 jako następcy TPz Fuchs 1, które w kwietniu tego roku skończą 45 lat swojej służby operacyjnej w niemieckich wojskach lądowych (Heer).
Poprzedziły je list intencyjny (Statement of Intent) z 2022 i później nastąpiło porozumienie techniczne (Technical Arrangement) z 2023. Lokalnymi partnerami Patrii zostały Defence Service Logistics (DSL; część KNDS: Krauss-Maffei Wegmann+Nexter Defense Systems) i Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG), z którymi współpracę ogłoszono 15 lutego 2024 i złożono formalną ofertę.
Patria Oyj będzie głównym wykonawcą programu obejmujące projekt, budowę i wsparcie techniczne wariantów pojazdów, które wybierze niemiecki zamawiający. Podczas gdy DSL we Freisen i FFG w swoich obiektach we Flensburgu (FFG) i Kirchen (Jungenthal Wehrtechnik, JWT) zapewnią lokalne wsparcie inżynieryjne, produkcyjne i w zakresie cyklu życia w Niemczech.
Patria jest bardzo zadowolona, widząc, że Niemcy zmierzają w kierunku fazy zamówień seryjnych. Determinacja i stały postęp Niemiec w podejmowaniu kroków w ramach programu CAVS są doskonałym przykładem nowoczesnej współpracy międzynarodowej ukierunkowanej na zwiększoną interoperacyjność i bezpieczeństwo dostaw między państwami sojuszniczymi. Wraz z naszymi niemieckimi partnerami KNDS, FFG i JWT jesteśmy gotowi na uruchomienie lokalnej produkcji w krótkim czasie, powiedział Hugo Vanbockryck, starszy wiceprezes ds. obszaru rynkowego w Europie w Patria Oyj.
Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
https://twitter.com/group_patria/status/1884874862201606399