W czwartek, 17 października 2024, podczas spotkania ministrów obrony państw NATO w Brukseli, przedstawiciele Francji, Niemiec, Włoch, Królestwa Niderlandów i Wielkiej Brytanii podpisali protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) w sprawie kontynuacji programu śmigłowców nowej generacji o kryptonimie NGRC (Next Generation Rotorcraft Capabilities). Z inicjatywy oficjalnie wycofała się Grecja, ale na liście uczestników brakuje też Kanady.
Przypomnijmy, że w rzeczonym programie 26 lipca br. Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) ogłosiła, że wybrała oferty: amerykańskiej spółki Sikorsky Aircraft Corp. (część Lockheed Martin) i europejskiej spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) i włoskiej Leonardo Helicopters (część grupy Leonardo). Podmioty otrzymały zamówienia w ramach 15-miesięcznej fazy koncepcyjnej.
Program został uruchomiony 19 listopada 2020, a 12 maja 2021 opublikowano wymogi techniczne i parametry techniczne dla platformy nowej generacji. Aktywna faza programu została rozpoczęta w 2022. Ma na celu wprowadzenie do służby średnich śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji. Do 2027 ma zostać wybrany następca, który od 2030 zacznie zastępować wiropłaty starszej generacji, przeznaczone do wycofania począwszy od 2035: AW101, UH-60 Black Hawk, SA330 Super Puma i NH90 – nawet 1000 wiropłatów w NATO.
Do programu początkowo dołączyły Francja, Niemcy, Grecja, Włochy, Królestwo Niderlandów, Wielką Brytanię i Kanada. Stany Zjednoczone i Hiszpania pełnią obecnie rolę obserwatorów. W zeszłym tygodniu tylko dwa państwa nie podpisały MoU w celu kontynuacji inicjatywy. O ile Kanada może nadal dołączyć do następnej fazy, gdyż nie poinformowano o wycofaniu, to Grecja ogłosiła rezygnację z udziału.
Nie podano oficjalnego powodu rezygnacji władz w Atenach. Być może są to czynniki finansowe, gdyż tylko w tym roku zamówiono 35 śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky UH-60M Black Hawk, w planach jest zakup – już zatwierdzony – 14 średnich śmigłowców wielozadaniowych Leonardo AgustaWestland AW139, a jeszcze w 2023 wysłano zapytanie ofertowe w sprawie zakupu 10 nowych ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook i modernizacji do tego standardu 10 posiadanych CH-47D (w służbie jest jeszcze 9 CH-47DG i 6 CH-47SD) (Grecy odebrali 70 OH-58D).